Mindre däck = snabbare bil?

Frågor om teknik.

Moderatorer: Senior moderators, Moderators, Webgruppen

Anders Toll
Legend!
Inlägg: 3339
Blev medlem: 07 apr 2002 11:17
Ort: Växjö

Mindre däck = snabbare bil?

Inlägg av Anders Toll »

Tjo!

Jag fick tipset att minska omkretsen på däcken för då går bilen snabbare, dvs bättre acceleration.

Stämmer det? Är det t ex stor skillnad på 185/60/13 (1734 mm) och 175/50/13 (1586 mm)? Det borde ju vara det eftersom Det skiljer nästan 15 cm i rullomkrets.

175/60 R 13 (1696 mm) är iofs billigare om man ser till priserna.

Vad ska jag välja? Är det stor skillnad?
Nicke Nyman
Gör inte annat än skriver...
Inlägg: 2698
Blev medlem: 16 jul 2003 20:49
Ort: Umeå
Kontakt:

Inlägg av Nicke Nyman »

Stämmer de så kommer min BMW bli snabbt! :D

205/55/13

Adios! 8)
Opel Ascona B -78
Volvo V70 2,4d -08
VW Passat 1.8T -02
VW Typ 1 -72
Anders Toll
Legend!
Inlägg: 3339
Blev medlem: 07 apr 2002 11:17
Ort: Växjö

Inlägg av Anders Toll »

Nicke Nyman skrev:Stämmer de så kommer min BMW bli snabbt! :D
Det måste ju bero på hur tätstegad den är också, eller hur? Jag kommer inte ihåg om din bil mest är byggd för rattlåsning eller för att svänga också, men det blir ju mer växling...

Om du förstår vad jag menar?
Stefan Björk
Normal postare
Inlägg: 36
Blev medlem: 09 jun 2005 11:01
Ort: Umeå
Kontakt:

Re: Mindre däck = snabbare bil?

Inlägg av Stefan Björk »

Anders Toll skrev:Tjo!

Jag fick tipset att minska omkretsen på däcken för då går bilen snabbare, dvs bättre acceleration.

Stämmer det? Är det t ex stor skillnad på 185/60/13 (1734 mm) och 175/50/13 (1586 mm)? Det borde ju vara det eftersom Det skiljer nästan 15 cm i rullomkrets.

175/60 R 13 (1696 mm) är iofs billigare om man ser till priserna.

Vad ska jag välja? Är det stor skillnad?
Jag kan just ingenting om bilar, men mindre hjul innebär ju i praktiken mindre utväxling, och alltså borde ett större vridmoment överföras till asfalten. Bättre accelleration, med andra ord, men i gengäld bör du förlora i topphastighet eftersom motorn går på lite högre varvtal (8,5% om jag räknar rätt) jämfört med originaldäck.

Se bara till att inte träffa på polisen med fel däckdimensioner monterade... :-)

/Skalman
Nicke Nyman
Gör inte annat än skriver...
Inlägg: 2698
Blev medlem: 16 jul 2003 20:49
Ort: Umeå
Kontakt:

Inlägg av Nicke Nyman »

Anders Toll skrev:
Nicke Nyman skrev:Stämmer de så kommer min BMW bli snabbt! :D
Det måste ju bero på hur tätstegad den är också, eller hur? Jag kommer inte ihåg om din bil mest är byggd för rattlåsning eller för att svänga också, men det blir ju mer växling...

Om du förstår vad jag menar?

Jag förstår vad du menar... Min är väl tänkt att man ska svänga åt fel håll med den, svänga med bakändan... :drive:

Adios! 8)
Opel Ascona B -78
Volvo V70 2,4d -08
VW Passat 1.8T -02
VW Typ 1 -72
Hjerpe
Ultrapostare!
Inlägg: 808
Blev medlem: 30 jan 2004 10:21
Ort: Oakvalley / Thlm
Kontakt:

Inlägg av Hjerpe »

Om man går efter mina teorier, som oftast är tagna helt ur luften, bearbetade i mjälten, och oftast kommer ut... ja, där bak så att säga...
det finns två anledningar till att byta till mindre däck.

den ena skulle vara om du har en ojämn effektkurva, som stiger med varvtalet. alltså en bil som har effekten på ganska höga varv, och du märker att du ofta får växla ned för att bilen inte har ork i situationer där det hade räckt med endast liiiite högre varv på motorn. För byter du däcken till mindre, så varvar den ju som sagt mer i (förhållande till hastigheten) på alla växlar...

den andra anledningen är att du får en bil som känns aningen mer tätstegad. ja räknade lite på det där när vi byggde kadetten, men kommer inte redit ihåg'et. sen beror det lite på att de högre växlarna på bilen oftast har mindre "mellanrum", så kan bilen upplevas mer tätstegad.

Fast tänk på att om du byter däcken till mindre, så får du (obs! kanske) lägre toppfart. och så har du även mindre "anliggningsyta" mot vägen....
Senast redigerad av 1 Hjerpe, redigerad totalt 10 gånger.
Tappen
www.UKULIZED.se

Volvo V70 2,4D -06
Volvo V70 TDI -99
Volvo 240 GL -85
Volvo 240 GL -88
Stiga Park Pro 16 HST -95

Anders Toll
Legend!
Inlägg: 3339
Blev medlem: 07 apr 2002 11:17
Ort: Växjö

Inlägg av Anders Toll »

Hur räknar man på det hela?

Toppfarten för mig är ganska ointressant eftersom min bil är snabb upp till 100 km, sen är den rätt seg. Det är i kurvorna som jag har "roligast". :drive:

Anläggningsytan måste väl framför allt bero på hur breda däcken är? Och i mitt afll skulle de vara "nästan" lika breda...
Söderblom
Megapostare!
Inlägg: 209
Blev medlem: 24 jan 2002 01:00
Ort: Södertälje

Inlägg av Söderblom »

Kan bara upplysa om att på transportsträckorna mellan bankörning/konbana är det irriterande med en hastighetsmätare som visar helt fel hastighet (visar för snabbt) och ett varvtal som är mindre trevligt i hög landsvägsfart.
/David Söderblom
Anders Toll
Legend!
Inlägg: 3339
Blev medlem: 07 apr 2002 11:17
Ort: Växjö

Inlägg av Anders Toll »

Då är det tur att man har redan "vanliga" däck som är helt för transportsträckor. :-)
Karlsson
Legend!
Inlägg: 3973
Blev medlem: 25 okt 2001 01:00
Ort: Jönköping

Inlägg av Karlsson »

Det finns ju en smidig räknare på hemsidan där man kan mata in hjuldimensioner, utväxling och varvtal så får man fram vilken topphastighet bilen får med olika rullomkrets.
Där går ju också att räkna ut hur fort bilen går på varje växel om man vet utväxlingarna i lådan.
http://www.attitudemotorclub.com/hastighet.shtml
Anders Karlsson
Opel Commodore 3,0 24V -77, konbaneglidare
Opel Rekord -69, motorlös bandräpare
Skriv svar