Opel Rekord 24V -69
Moderatorer: Senior moderators, Moderators, Webgruppen
-
- Styrelseledamot
5 4 3 2 1
Gentlemen; Start your engines!
lukten från avgaser, röken från vätskor som bränns av första värmen,
läcker de några vätskor? kommer motorn hålla? hörs det några missljud?
Nej.
Allt bara fungerar. Helt overkligt.
Allt kan sammanfattas med ett enda ord: -Karlsson
-vilken man-
Gentlemen; Start your engines!
lukten från avgaser, röken från vätskor som bränns av första värmen,
läcker de några vätskor? kommer motorn hålla? hörs det några missljud?
Nej.
Allt bara fungerar. Helt overkligt.
Allt kan sammanfattas med ett enda ord: -Karlsson
-vilken man-
Martin .. Sköld
Har hört på villovägar att den startat.Andreas K skrev:hur går det? startar den?
Tappen
www.UKULIZED.se
Volvo V70 2,4D -06
Volvo V70 TDI -99
Volvo 240 GL -85
Volvo 240 GL -88
Stiga Park Pro 16 HST -95
www.UKULIZED.se
Volvo V70 2,4D -06
Volvo V70 TDI -99
Volvo 240 GL -85
Volvo 240 GL -88
Stiga Park Pro 16 HST -95
Jag erkänner...
Jag är grym!
Fick tjuvkoppla tändlåset, eftersom det inte går att vrida nyckeln (skumt
), på första försöket malde jag på starten i kanske 10-15 sek, sen puttrade det till i down-pipen. Eftersom jag inte bara är grym utan också lite feg så släppte jag då så den hann aldrig starta helt. Försökte direkt igen, malde kanske 5 sek denna gång, och BRRUMMM!!! Startade och gick på ca 1000 rpm tomgång! Något ojämnt förstås, den går nog ganska fett än så länge. Lite svårt att höra hur motorn går när man bara har 0,5 m avgasrör...
Hursomhelst, de följande 20 min sprang och kröp jag överallt runt motorn för att kolla efter läckor, lyssnade efter missljud (en ventiljustering är nog på sin plats, det slamrade lite) och kunde konstatera att den höll förvånansvärt tätt. Lite kylvätska från expansionskärlet och lite olja som skvätte förbi stickan, så det var inget farligt.
Jag trodde jag skulle få tillbringa natten med felsökning av diverse givare alternativt plocka isär en rasad motor, men så blev det ju inte!
Ja, vad mer kan jag säga? Över 3 års slit har äntligen börjat löna sig. Min 18-årsbil! Inköpt okt. -95, avställd okt. -97. Efter att ha stått tyst och stilla i över 7 år så har den plötsligt fått liv igen! Det är helt enkelt underbart!
Tack ska ni ha allihop som uppmuntrat mig under byggets gång! Det hjälper faktiskt mer än man kan tro.
Och det är klart att den startade direkt, det är ju en OPEL!!!
Jag är grym!

Fick tjuvkoppla tändlåset, eftersom det inte går att vrida nyckeln (skumt

Hursomhelst, de följande 20 min sprang och kröp jag överallt runt motorn för att kolla efter läckor, lyssnade efter missljud (en ventiljustering är nog på sin plats, det slamrade lite) och kunde konstatera att den höll förvånansvärt tätt. Lite kylvätska från expansionskärlet och lite olja som skvätte förbi stickan, så det var inget farligt.
Jag trodde jag skulle få tillbringa natten med felsökning av diverse givare alternativt plocka isär en rasad motor, men så blev det ju inte!

Ja, vad mer kan jag säga? Över 3 års slit har äntligen börjat löna sig. Min 18-årsbil! Inköpt okt. -95, avställd okt. -97. Efter att ha stått tyst och stilla i över 7 år så har den plötsligt fått liv igen! Det är helt enkelt underbart!
Tack ska ni ha allihop som uppmuntrat mig under byggets gång! Det hjälper faktiskt mer än man kan tro.
Och det är klart att den startade direkt, det är ju en OPEL!!!
Anders Karlsson
Opel Commodore 3,0 24V -77, konbaneglidare
Opel Rekord -69, motorlös bandräpare
-
- Styrelseledamot
-
- Gör inte annat än skriver...
Jag lägger ut en liten länk här, till en film om starten.
http://www.martinsbilar.com/Karlsson.mpg
Hoppas ingen misständer...tycker.
http://www.martinsbilar.com/Karlsson.mpg
Hoppas ingen misständer...tycker.
Martin Fåglefelt
BMW 528 Sedan -99
BMW 530 Sedan -04
tel. 0725-423500
BMW 528 Sedan -99
BMW 530 Sedan -04
tel. 0725-423500
-
- Megapostare!
- Kontakt:
-
- Kontakt:
Jag spall lite vatten på grenröret och det sögs upp fint av avgasbandaget. Det slutade ryka efter en liten stund.
Det ska ju vara lite rök och sånt tufft från bilar har jag hört...
Och angående filmen, första gången jag kör på starten så är inte bränslepumpen inkopplad, jag ville bara testa om motorn gick runt som den skulle.

Det ska ju vara lite rök och sånt tufft från bilar har jag hört...

Och angående filmen, första gången jag kör på starten så är inte bränslepumpen inkopplad, jag ville bara testa om motorn gick runt som den skulle.
Anders Karlsson
-
- Kontakt:
Ok, låter fint! Du åker med MS o EDIS 4 va?!?Karlsson skrev:Jag spall lite vatten på grenröret och det sögs upp fint av avgasbandaget. Det slutade ryka efter en liten stund.![]()
Det ska ju vara lite rök och sånt tufft från bilar har jag hört...![]()
Grymt roligt iaf!
Opel Ascona B -78
Volvo V70 2,4d -08
VW Passat 1.8T -02
VW Typ 1 -72
Volvo V70 2,4d -08
VW Passat 1.8T -02
VW Typ 1 -72
då behövde du ju inte boken alltså..... då kan ja hämta den igen.. höhö... Grattis unge man!
----------------------
Julia Thorstensson
- Skoda Octavia RS -08
- Seat Ibiza Cupra 16v -98 (Såld)
- Golf CL (Såld) -88
www.jrc.nu
Julia Thorstensson
- Skoda Octavia RS -08
- Seat Ibiza Cupra 16v -98 (Såld)
- Golf CL (Såld) -88
www.jrc.nu
Stämmer bra det. Det verkar ju som att jag kopplat rätt bland alla kablar och grejer, för det funkar ju...TurboNicke skrev:Du åker med MS o EDIS 4 va?!?
Tackar tackar unga fröken!Miss J skrev:Grattis unge man!
Anders Karlsson
Lite nya bilder.

Nya bromscylindrarna och en huvudcylinder till kopplingen från en Toyota!

Oljefälla från SAAB. Nån som vet hur den ska kopplas in?

Plastskärmar och dubbelljus.

Batterilåda och tank i skuffen.

Kommandocentralen...

Det lyser lite här och där iaf... Ska dit ett par mätare till, volt och avgastemp eller nåt annat fräsigt.

Och tillslut löste jag mysteriet med den ojämna gången! Kolla in fjärde vippan bakifrån...
Avgasventilen öppnade nog ganska dåligt på 3ans cylinder...
Antingen har jag slarvat när jag skruvade ihop maskinen, eller så har det släppt lite grann allteftersom. Det är över ett år sen jag monterade ihop motorn. Ingen skada skedd dock, det var bara att justera in ventilerna och starta igen så gick den betydligt jämnare och tystare!

Nya bromscylindrarna och en huvudcylinder till kopplingen från en Toyota!
Oljefälla från SAAB. Nån som vet hur den ska kopplas in?

Plastskärmar och dubbelljus.
Batterilåda och tank i skuffen.
Kommandocentralen...
Det lyser lite här och där iaf... Ska dit ett par mätare till, volt och avgastemp eller nåt annat fräsigt.
Och tillslut löste jag mysteriet med den ojämna gången! Kolla in fjärde vippan bakifrån...

Antingen har jag slarvat när jag skruvade ihop maskinen, eller så har det släppt lite grann allteftersom. Det är över ett år sen jag monterade ihop motorn. Ingen skada skedd dock, det var bara att justera in ventilerna och starta igen så gick den betydligt jämnare och tystare!
Senast redigerad av 1 Karlsson, redigerad totalt 21 gånger.
Anders Karlsson