Vad bygger du i Vinter?
Moderatorer: Senior moderators, Moderators, Webgruppen
Jahapp, då har även jag börjat litegranna. Jag ska dona och fixa lite med min nissan i vinter, de flesta som känner mig vet nog att jag av någon skum anledning väljer att prioritera motorn högst. Så som det verkar nu så kommer min energi gå dit.
Jag ska göra några beställningar från Japan och USA inom dom kommande månaderna. Målet är att få en trevliga gatbil som det ska driftas med och sedan ska jag försöka på den halvsnabb på flera olika plan.
Vad som ska göras med motorn vet jag på ett ungefär, men mycket kommer man nog hinna ändra sig om osv. Av egen erfarenhet vet jag att det är lätt att hamna på en hårfin gräns mellan urspårning och... Ja något annat!
Delar som ska inhandlas här närmast är:
-Smidda Arias kolvar (0,5mm ÖD 8:5 komp.)
-Smidda Eagle H beam stakar
-Clevite 77 lager
-ARP bultar till topp och bottendel
-Ståltoppackning
-Vassare kammar med högre lyft (Inte exakt bestämt vilka än)
-Hårdare ventilfjädrar för det ökade lyftet
-Justerbara kamdrev
-Rocker arm stoppers
-50mm tjock alu vattenkylare
-Apexi avc-r eletronisk laddstyrning (Saknar boost control i mitt apexi styrsystem)
Sedan ska jag eventuellt försöka att bygga ett nytt insug i alu med trattar, eventuellt ska mina hyndrauliska lyftare byggas om till mekaniska. Toppen ska få någon portning/mirafräsning, Turbon ska förmodligen bytas ut till en liknande turbo med 360graders lager som trivs bättre på det laddtryck jag kommer ligga på, nuvarande wastegaten ska bytas till 50mm modell, nuvarande oljekylare ska bytas ut till något större, nuvarnade spjällhus ska bytas ut till något större, nuvarnde lmm måste kanske bytas till en något större modell också, kanske spridarna också om jag har otur (läs tur). Bränsleledningarna måste nog bytas till grövre och jag ska nog köpa en till bränslepump eller en värre pump(255l/h klarar nuvarnade).Osv osv...
Utvändigt kommer nog bilen hållas ganska orginal, ska köpa några nya 18"are och det är nog allt.
Övrigt blir det lite små modiferingar i bakvagnen med bland annat justerbara stag för camber. Jag hoppas även att mina justerbara gasdämpare droppar in snart åxå.. (Har ju bara väntat 5mån). Lite bättre skivor och belägg ska väl åxå köpas..
Do it, do it...Do it now!
Jag ska göra några beställningar från Japan och USA inom dom kommande månaderna. Målet är att få en trevliga gatbil som det ska driftas med och sedan ska jag försöka på den halvsnabb på flera olika plan.
Vad som ska göras med motorn vet jag på ett ungefär, men mycket kommer man nog hinna ändra sig om osv. Av egen erfarenhet vet jag att det är lätt att hamna på en hårfin gräns mellan urspårning och... Ja något annat!
Delar som ska inhandlas här närmast är:
-Smidda Arias kolvar (0,5mm ÖD 8:5 komp.)
-Smidda Eagle H beam stakar
-Clevite 77 lager
-ARP bultar till topp och bottendel
-Ståltoppackning
-Vassare kammar med högre lyft (Inte exakt bestämt vilka än)
-Hårdare ventilfjädrar för det ökade lyftet
-Justerbara kamdrev
-Rocker arm stoppers
-50mm tjock alu vattenkylare
-Apexi avc-r eletronisk laddstyrning (Saknar boost control i mitt apexi styrsystem)
Sedan ska jag eventuellt försöka att bygga ett nytt insug i alu med trattar, eventuellt ska mina hyndrauliska lyftare byggas om till mekaniska. Toppen ska få någon portning/mirafräsning, Turbon ska förmodligen bytas ut till en liknande turbo med 360graders lager som trivs bättre på det laddtryck jag kommer ligga på, nuvarande wastegaten ska bytas till 50mm modell, nuvarande oljekylare ska bytas ut till något större, nuvarnade spjällhus ska bytas ut till något större, nuvarnde lmm måste kanske bytas till en något större modell också, kanske spridarna också om jag har otur (läs tur). Bränsleledningarna måste nog bytas till grövre och jag ska nog köpa en till bränslepump eller en värre pump(255l/h klarar nuvarnade).Osv osv...
Utvändigt kommer nog bilen hållas ganska orginal, ska köpa några nya 18"are och det är nog allt.
Övrigt blir det lite små modiferingar i bakvagnen med bland annat justerbara stag för camber. Jag hoppas även att mina justerbara gasdämpare droppar in snart åxå.. (Har ju bara väntat 5mån). Lite bättre skivor och belägg ska väl åxå köpas..
Do it, do it...Do it now!
Mitt M535 Turbo bygget går sakta men säkert vidare...
Motorn lyftes ur och skruvades isär för två veckor sedan. (Tack till Håcke för hjälpen)
Blocket har nu vart på planing och o-ringning. Innsuget byggs om för att skapa en bättre rördragning.
Förutom de delar som tidigare är innförskaffade så har jag köppt en portad och kompsänkt topp med dubbla ventilfjädrar, natrium kylda ventiler och en turbokam.
Delar som beställt är: Alla lager, packningar m.m. för renovering av motor, ARP bultar till toppen, starkare tryckplatta, MSD tändning m.m.
Står i valet och kvalet vad gäller kolvar, antingen blir det smidda CP pistons med Total seal ringar och high performance kolvbultar eller så blir det BMW 745 kolvar com man tar ur för ventilerna. Är ju en prisfråga..
Motorn lyftes ur och skruvades isär för två veckor sedan. (Tack till Håcke för hjälpen)
Blocket har nu vart på planing och o-ringning. Innsuget byggs om för att skapa en bättre rördragning.
Förutom de delar som tidigare är innförskaffade så har jag köppt en portad och kompsänkt topp med dubbla ventilfjädrar, natrium kylda ventiler och en turbokam.
Delar som beställt är: Alla lager, packningar m.m. för renovering av motor, ARP bultar till toppen, starkare tryckplatta, MSD tändning m.m.
Står i valet och kvalet vad gäller kolvar, antingen blir det smidda CP pistons med Total seal ringar och high performance kolvbultar eller så blir det BMW 745 kolvar com man tar ur för ventilerna. Är ju en prisfråga..
Var så lite så! vi hade ju trevligt där i garaget. Ett tipps Filip är att använda en skurmopp istället för HÅRET när man torkar upp motorolja från garage golvet
Kort fråga bara, hur kan 745 kolvar passa i din 3,5!?
Kort fråga bara, hur kan 745 kolvar passa i din 3,5!?
Fibban skrev:Mitt M535 Turbo bygget går sakta men säkert vidare...
Motorn lyftes ur och skruvades isär för två veckor sedan. (Tack till Håcke för hjälpen)
Blocket har nu vart på planing och o-ringning. Innsuget byggs om för att skapa en bättre rördragning.
Förutom de delar som tidigare är innförskaffade så har jag köppt en portad och kompsänkt topp med dubbla ventilfjädrar, natrium kylda ventiler och en turbokam.
Delar som beställt är: Alla lager, packningar m.m. för renovering av motor, ARP bultar till toppen, starkare tryckplatta, MSD tändning m.m.
Står i valet och kvalet vad gäller kolvar, antingen blir det smidda CP pistons med Total seal ringar och high performance kolvbultar eller så blir det BMW 745 kolvar com man tar ur för ventilerna. Är ju en prisfråga..
Volvo V70 -98
Ski-doo 500 ss 05
½Polaris 400 sks -87
Ski-doo 500 ss 05
½Polaris 400 sks -87
-
- Gör inte annat än skriver...
- Inlägg: 2698
- Blev medlem: 16 jul 2003 20:49
- Ort: Umeå
- Kontakt:
-
- Gör inte annat än skriver...
- Inlägg: 2698
- Blev medlem: 16 jul 2003 20:49
- Ort: Umeå
- Kontakt:
Eller hur vare nu? Hahhahaha...BeeMeR skrev:Vet du inte att storleken inte har någon betydelse :PTurboNicke skrev: Du o ja som åker T04 då... Synd bara att min är så fjuttig i jämförelse, men ja har ju större nån annanstans...
Ajöken!
///zemrén
Opel Ascona B -78
Volvo V70 2,4d -08
VW Passat 1.8T -02
VW Typ 1 -72
Volvo V70 2,4d -08
VW Passat 1.8T -02
VW Typ 1 -72
Det är som Andreas K skriver och dessutom så är inte 535 e28 en 3.5l motor heller utan en 3.4l motor, men i den senare 535:an som kom i e34 karossen så är det en 3.5l motor.Andreas K skrev:Håcke skrev: Kort fråga bara, hur kan 745 kolvar passa i din 3,5!?Fibban skrev:
De är samma borr, 745 är inte 4,5 liters utan fick en uppräkningsfaktor i modellnamnet eftersom att den var överladdad.
För övrigt så blev det 745 kolvar som tas ur för vetilerna. Ska enligt uppgifter klara 800hk så det räcker ju för mina mål.
Ja ha..hade inte en aning om detta. har aldrig satt mej in i bmw:s historia.
Jag trodde att 745 var en v8 på 4,5l men ack så fel jag hadde
Jag trodde att 745 var en v8 på 4,5l men ack så fel jag hadde
Andreas K skrev:Håcke skrev: Kort fråga bara, hur kan 745 kolvar passa i din 3,5!?Fibban skrev:
De är samma borr, 745 är inte 4,5 liters utan fick en uppräkningsfaktor i modellnamnet eftersom att den var överladdad.
Volvo V70 -98
Ski-doo 500 ss 05
½Polaris 400 sks -87
Ski-doo 500 ss 05
½Polaris 400 sks -87
-
- Gör inte annat än skriver...
- Inlägg: 2698
- Blev medlem: 16 jul 2003 20:49
- Ort: Umeå
- Kontakt:
För de är samma bottendel som Fille har, därför så passar dom. Den hette bara 745, men den borde heta 735 turbo!Håcke skrev:Ja ha..hade inte en aning om detta. har aldrig satt mej in i bmw:s historia.
Jag trodde att 745 var en v8 på 4,5l men ack så fel jag haddeAndreas K skrev:Håcke skrev: Kort fråga bara, hur kan 745 kolvar passa i din 3,5!?
Ajöken!
Opel Ascona B -78
Volvo V70 2,4d -08
VW Passat 1.8T -02
VW Typ 1 -72
Volvo V70 2,4d -08
VW Passat 1.8T -02
VW Typ 1 -72
-
- Gör inte annat än skriver...
- Inlägg: 2698
- Blev medlem: 16 jul 2003 20:49
- Ort: Umeå
- Kontakt:
-
- Gör inte annat än skriver...
- Inlägg: 2787
- Blev medlem: 30 jan 2002 01:00
- Ort: Råslätt, Jkpg
Ja julhelgen är ju iaf räddad, eller iaf dagarna inna jul då jag e ledig! För i dag så fick jag alla lager, packningar å kolvringar. Samt att i morgon så komemr det ett paket från PPF med diverse leksaker! Så Nu har jag allt för att montera ihop motrorn och lyfta ner den i bilen igen! Sen kan amn börja snida på allt annat som tar tid!
-
- Gör inte annat än skriver...
- Inlägg: 2698
- Blev medlem: 16 jul 2003 20:49
- Ort: Umeå
- Kontakt:
Re: Vad bygger du i Vinter?
har pellat lite me WV bussen som står i garaget, bytt lite små grejer på den !
hoppas på att få i ordning den te sommaren...
funderar på hur man ska göra me inredningen bara... förslag ?
hoppas på att få i ordning den te sommaren...
funderar på hur man ska göra me inredningen bara... förslag ?
Johan Bring
Mitsubishi Galant GTi Dynamic-4 -89 x2
Mitsubishi Eclipse GSX -98
Mitsubishi Colt GLX -00
Lexus GS 430 -02
Mitsubishi Galant GTi Dynamic-4 -89 x2
Mitsubishi Eclipse GSX -98
Mitsubishi Colt GLX -00
Lexus GS 430 -02