Projekttråd: BMW 323 TIC
Moderatorer: Senior moderators, Moderators, Webgruppen
-
- Gör inte annat än skriver...
- Kontakt:
Projekttråd: BMW 323 TIC
Tänkte starta en tråd där man kan följa mitt bygge. Kommer lägga upp lite mer bilder här senare, men har så dåligt om dom. Men de ska fixas mera.
Motorn ska få sig lite olika modifieringar som portad topp, o-ringat block, urgröpta kolvar. Sen drivlinan har fått sig en lamelldiff och den ska även få sig en 4-puckad lamell tänkte jag. Turbon blir iaf en T04B. Bild finns här
Intercooler består troligen av 2st Saab 9000 cellpaket som tiggas ihop, alternativt en lb-ic.
Sprut blir Megasquirt som jag köpt av Samuel L. (Tackar o bockar) Tändningen blir nog i början iaf org, men ska köpa MSD 6A så man har de liggandes.
Chassit ska få sig en modifiering av rondellen eller nåt. Karossen lämnar jag hemlig tills vidare!
Har ni några frågor så är ni välkomna att skriva dom i tråden!
Ajöken!
Motorn ska få sig lite olika modifieringar som portad topp, o-ringat block, urgröpta kolvar. Sen drivlinan har fått sig en lamelldiff och den ska även få sig en 4-puckad lamell tänkte jag. Turbon blir iaf en T04B. Bild finns här
Intercooler består troligen av 2st Saab 9000 cellpaket som tiggas ihop, alternativt en lb-ic.
Sprut blir Megasquirt som jag köpt av Samuel L. (Tackar o bockar) Tändningen blir nog i början iaf org, men ska köpa MSD 6A så man har de liggandes.
Chassit ska få sig en modifiering av rondellen eller nåt. Karossen lämnar jag hemlig tills vidare!
Har ni några frågor så är ni välkomna att skriva dom i tråden!
Ajöken!
Opel Ascona B -78
Volvo V70 2,4d -08
VW Passat 1.8T -02
VW Typ 1 -72
Volvo V70 2,4d -08
VW Passat 1.8T -02
VW Typ 1 -72
-
- Legend!
- Kontakt:
Re: Projekttråd: BMW 323 TIC
TurboNicke skrev:Chassit ska få sig en modifiering av rondellen eller nåt.
Nåväl, lycka till!
För Maccan i tiden.
Team GMBH Rennsport
Team GMBH Rennsport
-
- Kontakt:
Re: Projekttråd: BMW 323 TIC
Hehe, du kan vara lugn, jag ska vara seriös, köpa bra dämpare och fjädrar. Ska väl köra nån konbana på bredden med den. Kommer nog satsa rätt mycket på drifting då jag är störtkär i detta. Men nu har man smygläst på rejsa.nu så då lär de bli modds för bankörning o konbana oxå.Daniel Magnusson skrev:TurboNicke skrev:Chassit ska få sig en modifiering av rondellen eller nåt.
Nåväl, lycka till!
Känns som om ja ALDRIG blir klar med bilen nu, o har inget garage att ha bilen i, hade jag de skulle ja kanske hinna klart med allt, och de ploppade upp lite pengar här o där!
Ajöken!
Opel Ascona B -78
Volvo V70 2,4d -08
VW Passat 1.8T -02
VW Typ 1 -72
Volvo V70 2,4d -08
VW Passat 1.8T -02
VW Typ 1 -72
-
- Kontakt:
Nu finns de en hel del bilder att titta på för den som är intresserad!
Bilder finns HÄR! ------> Bilder
Kom gärna med kommentarer!
Ajöken!
Bilder finns HÄR! ------> Bilder
Kom gärna med kommentarer!
Ajöken!
Opel Ascona B -78
Volvo V70 2,4d -08
VW Passat 1.8T -02
VW Typ 1 -72
Volvo V70 2,4d -08
VW Passat 1.8T -02
VW Typ 1 -72
-
- Kontakt:
Joo, tänkte väl spänna upp diffen, vet ju dock inte hur man gör de, men de blir väl nå kvällsgöra nångång, sen de där me bakvagnen, ska göra allt för att få dåligt fäste i sidled o bra fäste rakt fram... Har du nå bra tips?BeeMeR skrev:Tjena Nicke..
Hur blire me diffen?? ska du inte spänna upp den?
Tror inte att den kommer att orka hålla ihop..
Å hur kommer du att göra me bakvagnen?? ska du
fixa till hjulvinklarna nått lr??
///zemrén
Ajöken!
Opel Ascona B -78
Volvo V70 2,4d -08
VW Passat 1.8T -02
VW Typ 1 -72
Volvo V70 2,4d -08
VW Passat 1.8T -02
VW Typ 1 -72
Diffen vet ja int riktigt än men ja ha tagiot isär den så de skaTurboNicke skrev:Joo, tänkte väl spänna upp diffen, vet ju dock inte hur man gör de, men de blir väl nå kvällsgöra nångång, sen de där me bakvagnen, ska göra allt för att få dåligt fäste i sidled o bra fäste rakt fram... Har du nå bra tips?BeeMeR skrev:Tjena Nicke..
Hur blire me diffen?? ska du inte spänna upp den?
Tror inte att den kommer att orka hålla ihop..
Å hur kommer du att göra me bakvagnen?? ska du
fixa till hjulvinklarna nått lr??
///zemrén
Ajöken!
nog gå lista ut...
Mmmm... kan ha de hehe... Jo om du höjer upp fästerna som sitter fast på balken som går rakt över ca 20-25mm så kommer hjulen
att stå betydligt rakare... Så då får du ju bättre fäste raktfram...
EDIT: kolla här http://www.autopower.se/mekartips/mekar ... p?dokid=79
///zemrén
-
- Kontakt:
Ju bättre fäste rakt fram desto bättre... Men i sidled ska de vara sämre, fast de är klart, de kanske kommer vara de oavsett.. Med tanke på hur bilen betedde sig på grusväg i org motorutförande så är de ju ingen snack om saken att de kommer följa kolmaskar efter mina bakhjul...
Diffen är jag oxå lur på hur man ska göra med, låter kanske ENKELT att spänna den, men ja är LIIIIITE skeptisk tilll de. Men, de är inte kul om de är lite utmaning.
Snart ska framskärmarna loss iaf, för att få sig lite plastning o bantning, däremot måste jag göra bakskärmarna till våren eftersom dom inte går att ta loss...
Någon som har några önskemål eller funderingar kring bilen?
Ajöken!
Diffen är jag oxå lur på hur man ska göra med, låter kanske ENKELT att spänna den, men ja är LIIIIITE skeptisk tilll de. Men, de är inte kul om de är lite utmaning.
Snart ska framskärmarna loss iaf, för att få sig lite plastning o bantning, däremot måste jag göra bakskärmarna till våren eftersom dom inte går att ta loss...
Någon som har några önskemål eller funderingar kring bilen?
Ajöken!
Opel Ascona B -78
Volvo V70 2,4d -08
VW Passat 1.8T -02
VW Typ 1 -72
Volvo V70 2,4d -08
VW Passat 1.8T -02
VW Typ 1 -72
-
- Legend!
- Kontakt:
Jag har ju hört att du ska köra "drifting" eller "på breeä" som det heter här nere. Då måste du ha en styv bil för annars får du massos av lastväxelreaktioner som kommer att göra din bil riktigt svårkontrolerad. alltså när du byter från höger dörren först till vänster dörr först. Är den för mjuk så kommer du snurra...
Så tycker jag.
Så tycker jag.
För Maccan i tiden.
Team GMBH Rennsport
Team GMBH Rennsport
-
- Kontakt:
Joo, jag vet ju att ju styvare bilen är, desto mer krävs de av däcken, och om man då har vanliga gatdäck som man köper hos en däckverkstad för 600kr/st så kommer de ju garanterat gå på bredden. Skulle gärna köpa några 15" Compomotive fälgar. 5 eller 6 ekrade. VITA ska dom givetvis vara. På dessa skulle de då sättas R-däck. Osså ett par FETA svarta plåtisar med några MT slicks. Då har man ju garderat sig för bana, drifting och rattlås körning. Hmm, undras om man skulle skaffat sig nå jeepdäck oxå...Daniel Magnusson skrev:Jag har ju hört att du ska köra "drifting" eller "på breeä" som det heter här nere. Då måste du ha en styv bil för annars får du massos av lastväxelreaktioner som kommer att göra din bil riktigt svårkontrolerad. alltså när du byter från höger dörren först till vänster dörr först. Är den för mjuk så kommer du snurra...
Så tycker jag.
Ajöken!
Opel Ascona B -78
Volvo V70 2,4d -08
VW Passat 1.8T -02
VW Typ 1 -72
Volvo V70 2,4d -08
VW Passat 1.8T -02
VW Typ 1 -72
-
- Legend!
- Kontakt:
TurboNicke skrev:Joo, jag vet ju att ju styvare bilen är, desto mer krävs de av däcken, och om man då har vanliga gatdäck som man köper hos en däckverkstad för 600kr/st så kommer de ju garanterat gå på bredden. Skulle gärna köpa några 15" Compomotive fälgar. 5 eller 6 ekrade. VITA ska dom givetvis vara. På dessa skulle de då sättas R-däck. Osså ett par FETA svarta plåtisar med några MT slicks. Då har man ju garderat sig för bana, drifting och rattlås körning. Hmm, undras om man skulle skaffat sig nå jeepdäck oxå...Daniel Magnusson skrev:Jag har ju hört att du ska köra "drifting" eller "på breeä" som det heter här nere. Då måste du ha en styv bil för annars får du massos av lastväxelreaktioner som kommer att göra din bil riktigt svårkontrolerad. alltså när du byter från höger dörren först till vänster dörr först. Är den för mjuk så kommer du snurra...
Så tycker jag.
Ajöken!
Nja blanda inte in däcken i detta. Det är inte de jag pratar om här.
Om bilen är för mjuk i fjädrarna så kommer den att kasta fram och tillbaka hyffsat okontrollerat. Och då blir det ju inte några snygga kombinationssladdar som är det drifting går ut på.
För Maccan i tiden.
Team GMBH Rennsport
Team GMBH Rennsport
-
- Kontakt:
Joo, de förstår jag. Men ju styvare bilen är, desto snabbare blir de ju mera påfrestning på däcken oxå, eller hur? Och har man då vanliga gatdäck i kombination med en styv bil/fjädring så kommer de bli enklare att drifta. Jah har försökt drifta med Volvon o den är ju så mjuk som bilar kan bli, o de är ju OMÖJLIGT att ha koll om de finns de minsta lilla tendens till fäste.
Men, nu kommer man väl ha lite mer effekt än Volvon så de blir förhoppningsvis lättare då.
Ska väl beställa nå flashiga dämpare o fjädrar nångång på vårkanten. Vet bara inte vad som finns till e21orna...
Ajöken!
Men, nu kommer man väl ha lite mer effekt än Volvon så de blir förhoppningsvis lättare då.
Ska väl beställa nå flashiga dämpare o fjädrar nångång på vårkanten. Vet bara inte vad som finns till e21orna...
Ajöken!
Opel Ascona B -78
Volvo V70 2,4d -08
VW Passat 1.8T -02
VW Typ 1 -72
Volvo V70 2,4d -08
VW Passat 1.8T -02
VW Typ 1 -72
-
- Legend!
- Kontakt:
-
- Kontakt:
Hmm, är väl lite FÖR fet breddning för min del, men dom är FETA! =)Daniel Magnusson skrev:http://www.dieselstation.com/wallpapers ... cs-016.JPG
Men de är lite för extremt om man ska försöka köra på gata...
Ajöken!
Opel Ascona B -78
Volvo V70 2,4d -08
VW Passat 1.8T -02
VW Typ 1 -72
Volvo V70 2,4d -08
VW Passat 1.8T -02
VW Typ 1 -72
-
- Kontakt:
Nu är alla lager och packningar inhandlade! Känns bra. Nu är bara frågan när man ska börja sätta ihop motorn..
Kolvarna är på lite mer bearbetning innan dom är klara för att sättas ner och sen ska de honas lite till. Ingen som har nå 5-ekriga compomotivefälgar liggandes? Skulle SÅÅ gärna vilja ha några sånna, 15". Med R-däck.
Ska slänga upp lite bilder så fort attitude.mine.nu funkar igen. Tog mig inte in där nu...
Tack så länge!
Kolvarna är på lite mer bearbetning innan dom är klara för att sättas ner och sen ska de honas lite till. Ingen som har nå 5-ekriga compomotivefälgar liggandes? Skulle SÅÅ gärna vilja ha några sånna, 15". Med R-däck.
Ska slänga upp lite bilder så fort attitude.mine.nu funkar igen. Tog mig inte in där nu...
Tack så länge!
Opel Ascona B -78
Volvo V70 2,4d -08
VW Passat 1.8T -02
VW Typ 1 -72
Volvo V70 2,4d -08
VW Passat 1.8T -02
VW Typ 1 -72
Du ha tur du... som ha alla grejjen...TurboNicke skrev:Nu är alla lager och packningar inhandlade! Känns bra. Nu är bara frågan när man ska börja sätta ihop motorn..
Tack så länge!
Men se till å sätt ihop de nån gång då...
Å du vet väl att de inte går att köra på bensin.....
///zemrén
-
- Kontakt:
De ryktas RACESOPPA! O inte nå sur etanol...BeeMeR skrev:Du ha tur du... som ha alla grejjen...TurboNicke skrev:Nu är alla lager och packningar inhandlade! Känns bra. Nu är bara frågan när man ska börja sätta ihop motorn..
Tack så länge!
///zemrén
Adios!
Opel Ascona B -78
Volvo V70 2,4d -08
VW Passat 1.8T -02
VW Typ 1 -72
Volvo V70 2,4d -08
VW Passat 1.8T -02
VW Typ 1 -72
HAHAHA... de vet ja aldri!!!TurboNicke skrev:De ryktas RACESOPPA! O inte nå sur etanol...BeeMeR skrev:Du ha tur du... som ha alla grejjen...TurboNicke skrev:Nu är alla lager och packningar inhandlade! Känns bra. Nu är bara frågan när man ska börja sätta ihop motorn..
Tack så länge!
///zemrén
Adios!
Likna ju lite... måste ju vara miljövänlig...
///zemrén
-
- Kontakt: