En Opel Kadett men lite äldre, typ -75/-76, 1200.
Inte en City, de har inte bagageutrymme, men den är bakhjulsdriven och tål inte lyktstolpar, inte de vid OBS! i Gammelstad i alla fall, hehehe
Det ser väll alla att det är en Ascona B, jag skulle nog oxå tippa på -79 eller möjligtvis -78, ägaren försöker ju dock att luras med bak-kofångaren som sitter på ascona b 80-81. Och jag säger nog som Henke att det ären 1.9 med vakumförgasare - förmodligen utbytt mot 2.0 E med trimkam och 5-vxl.
*Min första Ascona B hade faktiskt samma färg som den här. Det var tider med råkapade fjädrar och hemmabreddade fälgar
Och att dömma av växelspaken så sitter motorn ihop med en M45 låda. (4-växlad med overdrive) Kan det bli bättre? En Opel med volvomotor? Nä, jag tror inte det...
Jag tror det är en 245:a med en B21:a och sönderrostat avgassystem. Syftar ju på bilen i bakgrunden, för den självlysande rostmagneten i förgrunden är ju en opel och det är ju ingen bil.. Fast de e ju inte Volvo heller när jag tänker efter...
Japp, ägaren är ganska lycklig, men det är tänkt att bli bättre . Bilen är en Opel Ascona B 1977 års modell. Motorn är som det har konstaterats en B23E och växellådan är en M46, 4+OD. Bakaxeln utbytt mot en diffbromsad sak från en Manta. Bromsarna bak är original trummor med enda modifiering att bromstrycksregulatorn är bortplockad. Fram sitter det en mix av ok från 240 och ventilerade skivor från opel rekord. Bromsverkan mellan fram och bakaxel är ruggigt jämn. Var och besiktade förra veckan med några anmärkningar som följd. Hade tyvärr missat att jag måste göra en sk jämförande undersökning där dom undersöker så att min B23E är komplett och i originalutförande så att den klarar avgasreningen på pappret. Kostnad för det: 1920 spänn, för en effektökning från 88 till 129hk, njaa, tror att det blir att riva ner igen och sätta i en annan motor... Prestandan är hittills ganska okänd. Toppfarten ligger i alla fall på 180+. Eeh utprovat på autobahn.
Bilen i bakgrunden är faktiskt en 245 GLT -85 med en B230E, den bilens vidare öden är för oss okända då den såldes vidare för många månader sedan.