Gindemo skrev:Visst är det roligare att åka runt och åka brett men det är ju säkrare att köra framhjulsdivet.
Säkrare? Inte om man kör bilen aktivt. Man har fler möjligheter att kontrollera en bakhjulsdriven bil än en styrhjulsdriven.
Håller med.
Om bakvagnen släpper på en framhjulsdriven bil, så kan man inte bromsa, för då kommer bakvagnen ännu mer, och gasar man, så styr den inte för fem öre...(förutsatt att det är halt ute)...
Då finns det bara handbroms, vilket iofs innebär massa applåder från kompisar som tycker det är skittufft med en framhjulsdriven bil på breställ nära nåt hårt och otäckt...
Själv åker jag bakhjulsdrivet. Har haft en framhjulsdriven... Ascona C...sålde efter 4 dagar.
I vinter ska det gå så brett som (Karlsson sa en kväll i kyrkan för nåt år sen...om jag minns rätt) "Det gick så brett så mina kofångare mötte varandra i svängen".
Iofs, det finns ju sånadäringa Anti-kul system i bilar numera...länge leve 80-talet...
Martin Fåglefelt
BMW 528 Sedan -99
BMW 530 Sedan -04
VolvoMartin skrev: Håller med.
Om bakvagnen släpper på en framhjulsdriven bil, så kan man inte bromsa, för då kommer bakvagnen ännu mer, och gasar man, så styr den inte för fem öre...(förutsatt att det är halt ute)...
Då finns det bara handbroms, vilket iofs innebär massa applåder från kompisar som tycker det är skittufft med en framhjulsdriven bil på breställ nära nåt hårt och otäckt...
Ska man åka framhjulsdrivet måste man lära sig att gasa speciellt om det är halt. Det är det ända sättet att reda ut ett bakhjulssläpp. Tar man till handbromsen blir det ju bara mera uppställ. När jag körde saaben första vintern "fick" jag en fint uppställ, men istället för att gasa så lättade jag på gasen. Det höll på att sluta i en mötande bil eller någon stolpe. Men de flesta framhjulsdrivna är svåra att få att släppa bak om man inte använder handbromsen. Men 900 och 9000 kommer bak om man provocerar dom.
Det går att köra riktigt brett även med bakhjulsdrift!
Använd handbromsen (alt vänsterbromsa) för att få ut baken och ge fullt gas, kän sedan hur bilen riktigt drar sig genom böjen. Det är en riktig fröjd att även köra framhjulsdrivet (men det är inte lika lätt).
Marcus Gindemo
Bmw 530 xd
Saab 9-5 aero
Saab 900 t16 cab
Saab 9-3 toppola
BMW Samuel skrev:Igår ställde jag av M Coupén.
324an ska vara påställd tills saltet kommer om några veckor.
Då ska det köras nyinköpt silvrig E28 med M10B18.
Nämen, hör med Pete71 hur man bygger turbo på en sån!
För övrigt, vinterbilen är inte inhandlad än, har iofs en Kadett 1200, men, den känns LIIIITE tråkig, ingen stereo, går inte att låsa, och tändningslåset är paj så man får tjyvkoppla för att åka nånstans...
Ajöken!
Opel Ascona B -78
Volvo V70 2,4d -08
VW Passat 1.8T -02
VW Typ 1 -72
Nu har är den invig, årets vinter bil!
En styck Omega 2.4 automat! Går inte som tåget och ser ut som stryk, men det är ju mindre viktigt i sammanhanget...
Maccan skrev:Nu har är den invig, årets vinter bil!
En styck Omega 2.4 automat! Går inte som tåget och ser ut som stryk, men det är ju mindre viktigt i sammanhanget...
Har målat röda ok i ren självironi!
Hehe...
Opel Ascona B -78
Volvo V70 2,4d -08
VW Passat 1.8T -02
VW Typ 1 -72
Har ju åxå skaffat mig vinterbil.. eller vinterobjekt..., köpte en carvelle 2.5 94:a på KVD med en kompis, perfekt allt i allo, andra"bil", köra skräp, åka till tyskland hämta massa bilar fordon...
Är i behov av renovering och krafftig översyn, sen skall den få gå femman...
Jonathan Egerbo/
Opel Omega Kombi -98
Bmw 525 Touring -95
Opel Vectra -93
Vw Polo -82
-----------------------------------------------------