Turbo...Hur mycket vågar man skruva?
Moderatorer: Senior moderators, Moderators, Webgruppen
Turbo...Hur mycket vågar man skruva?
Jag har (mot min vilja) blivit ägare till en 9000 turbo.
Skulle ju vilja skruva upp trycket lite, men jag är lite osäker.
Jag har för mig att om man kortar axlen 1 varv så motsvarar det 0,1bar. Har jag fel?
Får väl kolla lite om jag hittar någon gammal trimbox bland hyllorna här också.
Perfekt att skrämma upp en bil som gått 36000 mil.
Ehh NÄÄ!
Skulle ju vilja skruva upp trycket lite, men jag är lite osäker.
Jag har för mig att om man kortar axlen 1 varv så motsvarar det 0,1bar. Har jag fel?
Får väl kolla lite om jag hittar någon gammal trimbox bland hyllorna här också.
Perfekt att skrämma upp en bil som gått 36000 mil.
Ehh NÄÄ!
-
- Legend!
- Inlägg: 4691
- Blev medlem: 31 okt 2001 01:00
- Ort: Tofteryd
- Kontakt:
-
- Gör inte annat än skriver...
- Inlägg: 2698
- Blev medlem: 16 jul 2003 20:49
- Ort: Umeå
- Kontakt:
Re: Turbo...Hur mycket vågar man skruva?
De där hur många varv som motsvarar si o så många tiondelar bars tryck är en vetenskap som inte funkar eftersom de finns olika tryckklockor som tål olika mycket. De är väl APC på den? ALLA 9000 turbo hade väl de, och har du separat APC på den så är de ÄNNU enklare. Du löder som boxen, sen skruvar du upp laddet där, förslagsvis fixar du mer soppa på vägen genom att ta en BTR från antingen en sugmotor eller så pressar du en turbo btr i ett struvstäd! Enkel trimning som funkar ändå..Maccan skrev:Jag har (mot min vilja) blivit ägare till en 9000 turbo.
Skulle ju vilja skruva upp trycket lite, men jag är lite osäker.
Jag har för mig att om man kortar axlen 1 varv så motsvarar det 0,1bar. Har jag fel?
Får väl kolla lite om jag hittar någon gammal trimbox bland hyllorna här också.
Perfekt att skrämma upp en bil som gått 36000 mil.
Ehh NÄÄ!
Ajöken!
Opel Ascona B -78
Volvo V70 2,4d -08
VW Passat 1.8T -02
VW Typ 1 -72
Volvo V70 2,4d -08
VW Passat 1.8T -02
VW Typ 1 -72
-
- Gör inte annat än skriver...
- Inlägg: 2698
- Blev medlem: 16 jul 2003 20:49
- Ort: Umeå
- Kontakt:
Det lär ju gå att "pys trimma" oxå, genom att fixa en läcka på slangen från magnetventil till wastgaten så öppnar wastgaten senare och du får ett högre tryck, vad jag hört leder detta till spikningar och på så sätt blir det spiksensorn som styr laddtrycket, kanske inte så bra men det verkar inte som att det var planerat att motorn skulle hålla så länge som möjligt.
Du Maccan, när du ändå går runt i dina hyllor och letar så kan du väl höra av dig om du hittar någon styrbox som skulle passa till min aero -97, kan även tänka mig annan programvara bara boxen passar, då kan jag ju isådanna fall programmera om den.
Du Maccan, när du ändå går runt i dina hyllor och letar så kan du väl höra av dig om du hittar någon styrbox som skulle passa till min aero -97, kan även tänka mig annan programvara bara boxen passar, då kan jag ju isådanna fall programmera om den.
/cj
-
- Postar så det viner...
- Inlägg: 70
- Blev medlem: 07 apr 2004 20:36
- Ort: Fotö (Göteborg)
- Kontakt:
-
- Legend!
- Inlägg: 4691
- Blev medlem: 31 okt 2001 01:00
- Ort: Tofteryd
- Kontakt:
Men wg:n är väl inställd för ett grundladd på typ 0.3 bar, så då får du välMaccan skrev:Fick höra av en gammal rallykrossåkare att man kunde utan problem korta axlen 2 varv.
Men jag vet inte, man kanske inte ska "väcka en björn som sover"
korta bra mycket mer innan wg:n sas börjar övervinna
originalladdtrycksregleringen? Min -86 gick rätt bra med 3", öppet filter och
lite skruvad box. Fast den hade ju inte kat heller
Zeb Arvidsson
-
- Legend!
- Inlägg: 3042
- Blev medlem: 23 okt 2001 01:00
- Ort: Horda
- Kontakt:
Maccan. Du kan ladda i stort sett hur mycket som helst sålänge bilen får fett med soppa. Förmodligen slutar turbon ladda vid strax över 1bar eftersom inte luften räcker till för att öka trycket. Så bara ladda på du. Jag tror det håller. Och skulle det bli en saab mindre så gör du bara världen en tjänst.
BMW M3 E30 - BMW 530D F10 - ALPINA B3 2,7 CAB Replica - BMW Z4M Coupé
Här kan du läsa lite om APC-systemet och dess funktioner.
http://popeye.rty.nu/trimtips.htm
Tror att mycket stämmer mellan 900 och 9000.
http://popeye.rty.nu/trimtips.htm
Tror att mycket stämmer mellan 900 och 9000.
Marcus Gindemo
Bmw 530 xd
Saab 9-5 aero
Saab 900 t16 cab
Saab 9-3 toppola
Bmw 530 xd
Saab 9-5 aero
Saab 900 t16 cab
Saab 9-3 toppola
-
- Gör inte annat än skriver...
- Inlägg: 2698
- Blev medlem: 16 jul 2003 20:49
- Ort: Umeå
- Kontakt:
Nu ska vi inte va sånna...Lotus Samuel skrev:Maccan. Du kan ladda i stort sett hur mycket som helst sålänge bilen får fett med soppa. Förmodligen slutar turbon ladda vid strax över 1bar eftersom inte luften räcker till för att öka trycket. Så bara ladda på du. Jag tror det håller. Och skulle det bli en saab mindre så gör du bara världen en tjänst.
Mycke soppa, mycke luft, gasa tills de rasa...
Ajöken!
Opel Ascona B -78
Volvo V70 2,4d -08
VW Passat 1.8T -02
VW Typ 1 -72
Volvo V70 2,4d -08
VW Passat 1.8T -02
VW Typ 1 -72
Nä jag ska inte ha den längre än nödvändigt... Bara ha den som vinterbil tills jag hittar en omega...Daniel Magnusson skrev:Daniel Magnusson skrev:Varför har du fått/köpt bilen?
Nu Marcus, lämnar du tillbaka bilen!
Du ska INTE ha en Saab Eller?
Snart så köper S.S en Ford Sierra
Besiktiade den igår utan några större bekymmer...
1 Bromslang, lågt lyste vä sida. Dålig handbroms och lite rost att svetsa i en bältesinfästning bak.
J, han kan ju sin sak...men det ska ju hålla också. Men skulle det rasa kan ju bara ställa den i skrothögen!Andreas K skrev:gör som Rosén säger till dig pajkMaccan skrev:Fick höra av en gammal rallykrossåkare att man kunde utan problem korta axlen 2 varv.
Men jag vet inte, man kanske inte ska "väcka en björn som sover"
om de går sönder kan han nog fixa en motor till dig med