Hur ställa tändningen på en bmw 323i e21??
Moderatorer: Senior moderators, Moderators, Webgruppen
-
- Gör inte annat än skriver...
- Inlägg: 2698
- Blev medlem: 16 jul 2003 20:49
- Ort: Umeå
- Kontakt:
Hur ställa tändningen på en bmw 323i e21??
En 83;a..
Ska fördelaren gå att vrida på?? Min sitter stumt, har vart på verkstad o dom får inte lös den heller... Kan man vrida rotorn?? Hur ska man göra?? Jag kan ju OMÖJLIGEN vara ensam i världen som vart me om detta... Den går tokfett nu, o en långresa på 23mil skulle gå på kanske 60liter...
Så, hjälp sökes! SNARAST!!!
Ska fördelaren gå att vrida på?? Min sitter stumt, har vart på verkstad o dom får inte lös den heller... Kan man vrida rotorn?? Hur ska man göra?? Jag kan ju OMÖJLIGEN vara ensam i världen som vart me om detta... Den går tokfett nu, o en långresa på 23mil skulle gå på kanske 60liter...
Så, hjälp sökes! SNARAST!!!
Opel Ascona B -78
Volvo V70 2,4d -08
VW Passat 1.8T -02
VW Typ 1 -72
Volvo V70 2,4d -08
VW Passat 1.8T -02
VW Typ 1 -72
-
- Gör inte annat än skriver...
- Inlägg: 2698
- Blev medlem: 16 jul 2003 20:49
- Ort: Umeå
- Kontakt:
-
- Gör inte annat än skriver...
- Inlägg: 2698
- Blev medlem: 16 jul 2003 20:49
- Ort: Umeå
- Kontakt:
Nu äntligen är toppen bytt, fördelaren lös o man kan ställa tändningen... Har gjort många försök o förstår inte varför inte bilen går bra... Den får som aldrig nåt riktigt drag utan den känns som så trött... Har mina misstankar att på den förra toppen satt de en trimkam...
Iaf, fördelarlocket, har de STOR betydelse för tändningen o bilens effektkurva?? Alltså om de är fräscht och så? För de är väl inte de fräschaste, så nån kanske vet? Ska väl byta hursom men de vore kul o höra..
Ajöken!
Iaf, fördelarlocket, har de STOR betydelse för tändningen o bilens effektkurva?? Alltså om de är fräscht och så? För de är väl inte de fräschaste, så nån kanske vet? Ska väl byta hursom men de vore kul o höra..
Ajöken!
Opel Ascona B -78
Volvo V70 2,4d -08
VW Passat 1.8T -02
VW Typ 1 -72
Volvo V70 2,4d -08
VW Passat 1.8T -02
VW Typ 1 -72
-
- Gör inte annat än skriver...
- Inlägg: 2698
- Blev medlem: 16 jul 2003 20:49
- Ort: Umeå
- Kontakt:
-
- Postar så det viner...
- Inlägg: 70
- Blev medlem: 07 apr 2004 20:36
- Ort: Fotö (Göteborg)
- Kontakt:
Man kanske inte kan jämföra maskinerna direkt men iaf...
Jag hade en Clio -91 för ett par år sen å där va fördelarlocket i stort sett igensatt med ärgning (stavning?) å annat bös. De va alltså riktigt mycket, så jag gjorde rent men kunde då inte känna nån skillnad just i effekt. Å andra sidan känns effekten aldrig med 79hk så...
Jag hade en Clio -91 för ett par år sen å där va fördelarlocket i stort sett igensatt med ärgning (stavning?) å annat bös. De va alltså riktigt mycket, så jag gjorde rent men kunde då inte känna nån skillnad just i effekt. Å andra sidan känns effekten aldrig med 79hk så...
Ett dåligt fördelarlock kan ge väldigt konstiga fenomen. Min gamla AMC ökade bensinförbrukningen med ungefär 350% pga en spricka i fördelarlocket.
Blir det fukt i ett slitet och smutsigt lock kan man få överslag därinne istället för inne vid tändstiftsgapet och det är förstås inte så lyckat.
Är du 100% säker på att kamdrivningen hamnade rätt när du bytte topp?
Det ska vara bra högvarvsegenskaper i en 323i E21.
Blir det fukt i ett slitet och smutsigt lock kan man få överslag därinne istället för inne vid tändstiftsgapet och det är förstås inte så lyckat.
Är du 100% säker på att kamdrivningen hamnade rätt när du bytte topp?
Det ska vara bra högvarvsegenskaper i en 323i E21.
Tyskbrittiskt i solsken,
heltyskt i dunkla tider.
heltyskt i dunkla tider.
Kollade rotorn, veven och kammen och allt stod på noll när remmen sattes dit. O kollade även efteråt, drog runt motorn några varv o allt stod på noll efter de oxå... Har nu iaf skruvat ner tomgången på spjällhuset och även kollat tändningen, och den var bra, så ska fixa nytt fördelarlock, tändkablarna är fräscha! Stiften skulle väl oxå bytas egentligen...Makinen skrev:Ett dåligt fördelarlock kan ge väldigt konstiga fenomen. Min gamla AMC ökade bensinförbrukningen med ungefär 350% pga en spricka i fördelarlocket.
Blir det fukt i ett slitet och smutsigt lock kan man få överslag därinne istället för inne vid tändstiftsgapet och det är förstås inte så lyckat.
Är du 100% säker på att kamdrivningen hamnade rätt när du bytte topp?
Det ska vara bra högvarvsegenskaper i en 323i E21.
Innan ja bytte toppen, o när bilen gick som den skulle så var de skillnad, från nu o då.. men, en annan sak, de var nog trimkam i den! Så, vi får se vad som händer! Men tackar o bockar för hjälpen iaf!
// Nicke från Filles login!
-
- Gör inte annat än skriver...
- Inlägg: 2698
- Blev medlem: 16 jul 2003 20:49
- Ort: Umeå
- Kontakt:
Jaha, då va de dax att byta drivaxlarna då... Dom börjar bli lite slitna..
Lite för mycket drifting tror jag står bakom detta, o när man inte åker med diff så blir de ibland lätt att "innerhjulet" åker med mycket spinn, osså när de sätter ner, då blir de lite för stor påfrestning. Men, nåt måste ju börja ge sig, som ja plågat den gamle!
Ajöken!
Lite för mycket drifting tror jag står bakom detta, o när man inte åker med diff så blir de ibland lätt att "innerhjulet" åker med mycket spinn, osså när de sätter ner, då blir de lite för stor påfrestning. Men, nåt måste ju börja ge sig, som ja plågat den gamle!
Ajöken!
Opel Ascona B -78
Volvo V70 2,4d -08
VW Passat 1.8T -02
VW Typ 1 -72
Volvo V70 2,4d -08
VW Passat 1.8T -02
VW Typ 1 -72
-
- Gör inte annat än skriver...
- Inlägg: 2698
- Blev medlem: 16 jul 2003 20:49
- Ort: Umeå
- Kontakt:
-
- Gör inte annat än skriver...
- Inlägg: 2698
- Blev medlem: 16 jul 2003 20:49
- Ort: Umeå
- Kontakt:
BeeMeR_323tic skrev:TurboNicke skrev:Hahahha, som om inte din är plågad! YEAH RIGHT!!!BeeMeR_323tic skrev:FY på dig Nicke... Inte få du plåga
din gammla e21:a
///zemrén
Ajöken!
Nej Nej Nej.... ja behöver ju inte plåga
hehe....
///zemrén
Joo, till sommarn om du ska hänga på mig...
Ajöken!
Opel Ascona B -78
Volvo V70 2,4d -08
VW Passat 1.8T -02
VW Typ 1 -72
Volvo V70 2,4d -08
VW Passat 1.8T -02
VW Typ 1 -72
-
- Gör inte annat än skriver...
- Inlägg: 2698
- Blev medlem: 16 jul 2003 20:49
- Ort: Umeå
- Kontakt:
Allt som har med el att göra är jobbigt, tacka vet jag mekaniska prylar, de är fina grejjer de! Weber förgasare bla...BeeMeR_323tic skrev:hehe vi få väll se ...
blir nog även elektronisk tändning.....
///zemrén
STOOOOOR TURBO blire...
För övrigt, vi startade Peters (Pete71) BMW igår, efter många om och men, men, inget oljetryck???? Vad beror de på?? Troligen några slangar felkopplade! Men, den startade ju iaf! Nu äre bara dit me lite laddtryck så blire FINT!
Ajöken!
Opel Ascona B -78
Volvo V70 2,4d -08
VW Passat 1.8T -02
VW Typ 1 -72
Volvo V70 2,4d -08
VW Passat 1.8T -02
VW Typ 1 -72
Jo el e de värsta som finns.... men de blir bra när vi får till de... blir inte dumt å kunna ställa bak tändningen ordentligt.... mmmmm mera ladd..TurboNicke skrev:Allt som har med el att göra är jobbigt, tacka vet jag mekaniska prylar, de är fina grejjer de! Weber förgasare bla...BeeMeR_323tic skrev:hehe vi få väll se ...
blir nog även elektronisk tändning.....
///zemrén
STOOOOOR TURBO blire...
För övrigt, vi startade Peters (Pete71) BMW igår, efter många om och men, men, inget oljetryck???? Vad beror de på?? Troligen några slangar felkopplade! Men, den startade ju iaf! Nu äre bara dit me lite laddtryck så blire FINT!
Ajöken!
Jasså?! inge oljetryck de va mindre bra...
///zemrén