Besiktningar

Allt som handlar om bilar, mc, mm.

Moderatorer: Senior moderators, Moderators, Webgruppen

miniemil
Deluxpostare!

Besiktningar

Inlägg av miniemil »

Tänkte vi kunde spinna lite på roliga episoder hos bilprovningen. Skriv lite om balla saker, typ rost i håret på besiktningsmannen o.s.v. Nåt kul som jag va med om va när jag besiktade kojan. Besiktningskillen missade bromsmojen med ena hjulet för bilen va lite för smal. Sen fastnade bilen i hissmojen på rampen. Min fiesta la av helt och gick inte få igång, fick ta in ett stort fett batteri och koppla på för att få igång aset.
Emil Tubbin
Gäst

Inlägg av Gäst »

Kanske inte så roligt men ändå ganska bar var när mitt lyse pekade snett.. Det ville inte riktigt bli justerat eftersom skruven satt vast.. Hans komentar var att "Du kan väl ta och fixa det när du kommer hem i stället.." Ingen anmärkning..
petnoga
Megapostare!

Inlägg av petnoga »

Jag vet en ungdomspastor som monterade dragkrok tillsammans med en av sina ungdomar. Det blev några grejer över, men det struntade han i. När besiktningsmannen konstaterade att en av skruvarna inte satt riktigt fast, förstod ungdomspastorn att det som han hade kastat var låsningen till den bulten. 2:a i protokollet.

Genom att ta en fast nyckel från Biltema (billig) och sätta fast den på bultskallen inne i balken, så gick det inte längre att snurra på bulten. Att man såg den fasta nyckeln genom ett ventilationshål i balken gör saken extra rolig. Detta upptäckte dock inte besiktningsmannen som sa att allt nu var i sin ordning. Godkänt!

Till saken hör också att ungdomspastorn innan första besiktningen hade lånat ungdomens föräldrars boggievagn och åkt på Nyhem i väntan på besiktningstiden. När det konstaterades en tvåa vid första besiktningen sa ungdomspastorn då någonting i stil med "Den här har då hållit för många tunga boggivagnar den!". Besiktningsgubben tog dock inte notis om påståendet.

// Petrus
BOB
Gör inte annat än skriver...
Kontakt:

Inlägg av BOB »

Tänkte se om min gammla mitscubischi (eller hur det stavas) var något att ens försöka laga ( :evil: hade varit med i en maffia uppgörelse där en slägga var inblandad :evil: ) Fick enbart 11 tvåor blev lite lack när besiktningsmannen bröt loss min fint tejpade backspegel och gav mej en tvåa.
När jag var inne med kojan (nr7) så var besiktningsmannen jätte imponerad och dom andra besiktningsmännen kom och kolllade det var roligt, det enda han sa var att man kan ju ha olika mycket ull i ljuddämparen. :D
Gäst

Inlägg av Gäst »

Stavas Mitsubishi alltså precis som det låter! //JanOlov
petnoga
Megapostare!

Inlägg av petnoga »

Ja! Det är viktigt att Ni stavar rätt! Mitsubishi ska det vara!

// Mitsubishiåterförsäljaranställd sedan 11 timmar...
Daniel Båge
Legend!
Kontakt:

Inlägg av Daniel Båge »

Jag köpte min Porsche avställd och bilen skulle besiktigas in och klabbas med. (skatt & sån skit) Jag var i skolan så min snälla far lovar att besiktiga bilen åt mig. Kör in till JPKG och allt är som det ska. Sätter sig och väntar. Det blir hans tur och bilen startar inte...
Vad göra? Putta in bilen. Besiktiga den utan att ha igång bilen. Besiktingsmannen tyckte att den var så fin att avgasvärderna fick godtjänt utan test...

Det var skoj

Det var en sladd till startmotorn som hade hoppat dän...
Senast redigerad av 1 Daniel Båge, redigerad totalt 17 gånger.
miniemil
Deluxpostare!

Inlägg av miniemil »

Kom på en rolig grej till. Min fiestas stötdämpare bak var HELT slut och var fyllda med vatten, vilket frös. När jag besiktade den va det typ -10. Besiktningsmannen tyckte bilen va "lite stum i baken"...En fet 2:a. Man fick nästan ha njurbälte på sig.
Emil Tubbin
Neider
Lever här på forat...
Kontakt:

Inlägg av Neider »

Något jag tyckte och tycker är jobbigt är när dom knackar med sin hammare och ser något ställe som är lite porössare än andra och då tar dom i för Kung och fosterland och står och slår *suck* tyckte det var jobbigast på min första älskade Amazon det kändes i Hjärtat varje slag..
Och tyvärr blev det många slag på den bilen :) :)
Elias
Lever här på forat...
Kontakt:

Inlägg av Elias »

När min kompis skulle besiktiga sin Amazon -65 så tittade besiktningsmannen på honom, väldigt strängt kan man säga.
Mattias, som min kopis heter lyfte nämligen av fronten, helt gjord i glasfiber och under syntes en egenhändigt bygd framvagn och en hejarns massa saker som INTE sitter där orginal, bl.a en B230 16V, en T04 Garretturbo, TVÅ insprutningspumpar, en fint svarvad Wastegate, en lastbilsintercooler och en kylare från dito fordon.
-Haru, hur mycke hästar är de i ren härå? Frågade besiktningsmannen varpå min kompis svarade
-Jaaa, de är väl 65 DIN i Amazonerna....
-Mmmmmmmmm, nu verka ju inte de här som nån Amazonmotor vettu, får nå prova lite...
Så startade han bilen, eller rättare sagt Mattias startade insprutningspumparna och vred på huvudströmbrytaren vid bakre kofångaren och gick sedan in i bilen och tryckte på startknappen och sa,
-Dra inte tvåan längre än till 9 och 7, den vibrerar så mycket då.
Då fick bes.killen nog och sa
-Ok, raka rör nu! Du ska köra dragracing med den här va?
Då lär du ju inte nöta statlig väg så där otroligt mycket?
-Näää, inte speciellt sa min kompis och så fick vi åka...
Skulle vilja se minen på hans chef om han fick se protokoll och bil tillsammans. Hehehe :wink:
Mae
Legend!

Inlägg av Mae »

En gång i tiden så hade jag en Volvo 760 GLE som var stylad till max.
Jag hade även tonat rutorna runt om och "något tonade" baklöysen :D
Innan jag körde in i besiktningshallen så körde jag ner framrutorna i botten.
När jag väl var inne i hallen så sprang fram och tillbaka så att besiktningsmannen inte skulle se mina svarmålade baklysen :o

Bilen gick igenom besiktningen utan anmärkning. :D
Mae
Legend!

Inlägg av Mae »

Ooops!
Jag slant visst! Skal ju vara baklysen. :D
Sturesson
Medlemsansvarig

Inlägg av Sturesson »

petnoga skrev: Ja! Det är viktigt att Ni stavar rätt! Mitsubishi ska det vara!

// Mitsubishiåterförsäljaranställd sedan 11 timmar...
GRATTIS!!! Jag kan ta en Evo 6:a om du har en över... :wink: Jag ser de som ett krav på kommande arangemang, med dig å en Evo....
petnoga
Megapostare!

Inlägg av petnoga »

Dom hade faktiskt en hemma tidigare... men inte längre. :(
Men man kanske kan påverka demobilsinköpen lite...? :)

Jag får nog vara glad om jag får loss en Pajero till nästa orientering. :wink:

// Petrus
Samuel S
Legend!
Kontakt:

Besiktningar

Inlägg av Samuel S »

323poweremil skrev: rost i håret på besiktningsmannen o.s.v.
Jag tycker det va ganska kul när jag besiktigade min gamla 320 E30 för många år sen så droppade det servo-olja rakt i ansiktet på besikningsmannen.
Jag kunde satsat 11 miljoner på en ombesikning, men han kanske led av nåt atf-beroende eller nåt o tyckte om det.
Gäst

Blandade besiktningserfarenheter...

Inlägg av Gäst »

Vi kan börja med min pappa...

För ett antal år sedan så var det krav på att torkarna till framlyserna skulle fungera efter en viss årsmodel. Vi hade en pickup av jus denna årsmodel. Detta var ett återkommande problem, dom fungerade aldrig. Det var och plocka ner dom varje vår inna besiktning. Men ett år gick det inte än då. Vad göra ? Jo, man tar smörjfett och gnider ett tunt skikt på strålkastaren då går bladen lätt. Sen var det inga problem...

Nästa episod var när det var glapp i bussningarna på, jag tror att det var våran gamla opel. På den bilen var det smörjnipplar på bussningarna. Så det var bara att ladda en fettspruta med plasticpadding och pumpa i. Sen gällde det att stå och gunga på bilen till det härdat. Men oj så fast och fin den blev i hjulupphängningen, bättre än nytt.

Sen över till mig...

Min först golf gtd (turbodiesel) jag hade rök rätt mycket. Man var tvungen att skruva ner den rätt kraftigt för att den skulle gå igenom. När jag åkte in så toppade den bara 70 på E¤:an och det tog en evighet att komma dit upp. När besiktningsmanen skulle provköra. Så åkte han iväg och efter ett tag så tittade han lite konstigt på mej och frågade: Är det verkligen turbo i den här ? Vad skulle man säga ? :oops:

Nästa roliga händelse var när jag skulle besikta min nuvarade Golf GTD. Allt hade gått bra och det var bar provturen kvar. När han skulle köra av rampen så hänger sig bilens växellådsbalk på domkraften och där står han. Var tvungen att lyfta av bilen för hand. När jag sedan mätte hade jag 5 cm frigång. Efter det så höjde jag bil.

Jag kanske återkommer i detta ämne finns nog mer på lager. /Wackt

:D :D :D
Andreas
Lever här på forat...
Kontakt:

Inlägg av Andreas »

När jag besiktigade här i Jönköping för ett par år sedan var det tre besiktningsmän som dök på bilen när jag körde in i hallen. Detta var på den gamla goda tiden då man fick gå in i receptionen för att betala så det gjorde jag.
När jag kom ut till besiktningshallen efter några minuter ser jag två besiktningsmän som kontrollerar bilen medan den tredje sitter i min bil och "dunkar" med bilstereon på hög volym! :o
- Jasså, ni testar allt? frågar jag.
-Jo, det ingår i jobbet svarade besiktingsmannen med ett flin.
Det såg lite kul ut så jag hade nästan svårt att hålla mig för skratt och om jag inte minns fel så fick bilen blankt papper den gången.....
Mae
Legend!

Inlägg av Mae »

AudiAndreas skrev: När jag besiktigade här i Jönköping för ett par år sedan var det tre besiktningsmän som dök på bilen när jag körde in i hallen. Detta var på den gamla goda tiden då man fick gå in i receptionen för att betala så det gjorde jag.
När jag kom ut till besiktningshallen efter några minuter ser jag två besiktningsmän som kontrollerar bilen medan den tredje sitter i min bil och "dunkar" med bilstereon på hög volym! :o
- Jasså, ni testar allt? frågar jag.
-Jo, det ingår i jobbet svarade besiktingsmannen med ett flin.
Det såg lite kul ut så jag hade nästan svårt att hålla mig för skratt och om jag inte minns fel så fick bilen blankt papper den gången.....
Va!!!??? :o
Pillade dom på stereon?!!!
Jag skall skulle bli lite pisst........tror jag. :-?
En kille här på jobbet lämnade iväg sin bil på service och han hade vi det tillfället en tävlingsstereo för ca 50000:-
När han hämtade bilen så var det någonsom ändrat alla inställningar.
Han blev ju inte glad direkt eftersom han hade varit iväg och fått ljudet inställt.

/M
Gäst

Inlägg av Gäst »

När både jag och Rekorden var unga (yngre) och bilen inte hade turbo, så färdades vi båda till staden Tidaholm för att där besiktiga. Tidaholms bilprovning är lite smått ökänd för sin halvslappa inställning.
Jag hade varit duktig och bytt både belägg och skivor ifram, tänkandes "Mina bromsar ska ingen klaga på!"
Betalning gjordes, bilen framfördes galant genom porten och avgasslangen kopplades på. Frras!
Det lövtunna avgassystemet gick av precis framför sista burken, besiktningsgubben tittade lite surt på mig och sa "Här blir det ingen avgasmätning."
Resten av kontrollerna gick galant, ingen rost (förvånade blickar från alla närvarande), himmelskt jämn bromsverkan och sedan provkörning. I Tidaholm kör besiktningsgubbarna själva. När han lade i tvåan fick jag höra det enda ljud som sista burken dämpade. Prrrr!
Ett lätt smatter som uppstod vid motorbroms och gassläpp. Ljuvligt. Hem och bygga Simons, sen var allt frid och fröjd. Ett år iallafall.
Diesel Oscar
Deluxpostare!

Inlägg av Diesel Oscar »

Ägde en gång för några år sedan en Merca 240D 3.0 av 1975 årsmodell.
se http://www.ungtro.com/motor/begtest/MB240D3.html
En härlig bil som fick utstå mycket under min tid som ägare bl.a: silvettejpade bakskämar, strålkastarhus, framskärmar, dörrkanter, 24volt i startmotorn, burnouttävling, styrstag som gick av, dra stor full vattentank (1m3) på släp genom massa lera till uvanatta 98 m.m. När jag köpte bilen var det körförbud, bara att fixa till det som man tyckte var mest iögonfallande och åka in till SBP i jönköping. Blir så småningom invinkad i hallen och den unge, nitiske och framförallt dryge sprätt som nyss öppnat porten monterar på avgasslangen, inget konstigt med det.
Men när han lite senare startar motorn, lyfter på huven, tittar lite OCH sen går bak och ansluter CO-mätaren börjar jag fundera, det är ju en diesel jag har... Mannen går tillbaka till motorrumet, den gamla kompressionslösa spisen "spinner" på det knackiga sätt som bara en gammal mercadiesel kan. Det är nu han ställer frågan:
-"Är det en diesel detta du"?!
- Jomen, svarar jag.
- Äh, då kan du ju koppla bort CO-slangen för det ska ju inte mätas på denna.
Jag går till bilens akter och lossar den lilla slangen från den stora samtidigt som jag tänker: kan vem som helst jobba här.... Tydligen.
Sen att han klagade på vassa skärmkanter och trampade sönder ett bromsrör är ju en annan historia, men nått CO-värde blev det inte. 8)
Skriv svar