Varför glapp i styrning på 520 -88?
Moderatorer: Senior moderators, Moderators, Webgruppen
Varför glapp i styrning på 520 -88?
Funderar just nu på att köpa en BMW 520 E34 som är obesiktad. Det som gör mig lie osäker är att det glappar i ratten. Alltså, från att man svänger från det ena till det andra hållet, innan det "tar i", så är det ett spel på några(?) centimeter. Lite överdrivet så är det ungefär som i gamla filmer från femtiotalet nar dom kör bil och hela tiden svänger ratten höger-vänster.
Tack!
Tack!
David Alesand
E34 har väl om jag minns rätt snäckväxel på styrningen. De är inte lika exakta som en kuggstång och kan kännas "en smula" döda i mittläget. Om de dessutom är lite glappa så ökar det känslan av oprecishet. Snäckor brukar gå att efterjustera för att minska glappet.
Tyskbrittiskt i solsken,
heltyskt i dunkla tider.
heltyskt i dunkla tider.
-
- Postar så det viner...
- Inlägg: 70
- Blev medlem: 07 apr 2004 20:36
- Ort: Fotö (Göteborg)
- Kontakt:
Kanske inte har sån på samma sätt på BMW men på min Renault ja hade för ett tag sen var de exakt så som du beskrev å då var de styrväxeln som va paj! Hitta en för 1500:- på en skrot men de är nåt som borde åtgärdas mä en gång om de nu är så för en vacker dag kan den få för sig att inte vilja växla alls.....
Då kan man ligga risigt till!
Då kan man ligga risigt till!
Det brukar bli lite glapp efter några år och mil. På så gott som alla snäckor jag sett så finns det en justerskruv på "locket" på ovansidan. Lossa låsmuttern och skruva in skruven lite tills det känns bra. Den ska inte dras i botten för då slits växeln i onödan, lagom är bäst.
Anders Karlsson
Opel Commodore 3,0 24V -77, konbaneglidare
Opel Rekord -69, motorlös bandräpare
Opel Commodore 3,0 24V -77, konbaneglidare
Opel Rekord -69, motorlös bandräpare
Att den var lite orolig i styrningen berodde också på att toe-in värdena var helt åt skogen! Värdena ska vara mellan 11 och 19 grader men var, hör och häpna, 74 grader! På både höger och vänster framhjul. Tydligen så motsvarar 15 grader i detta sammanhang 1mm på hjulet vilket betyder att varje hjul plogade 3-4 mm. Inte konstigt att 1mm mönsterdjup snabbt blev trådiga slicks. Kanske blir det lägre bensinförbrukning nu?
Sen undrar jag om jag sabbar hjulinställningen om jag skulle råka komma åt fjädrarna med vinkelslipen så att ett (1) varv försvinner?
Nån som har erfarenhet av hederlig bonnasänkning?
Sen undrar jag om jag sabbar hjulinställningen om jag skulle råka komma åt fjädrarna med vinkelslipen så att ett (1) varv försvinner?
Nån som har erfarenhet av hederlig bonnasänkning?
David Alesand
-
- Postar så det viner...
- Inlägg: 70
- Blev medlem: 07 apr 2004 20:36
- Ort: Fotö (Göteborg)
- Kontakt:
Stämmer!
Du bör kontrollera hjulinställningen oavsett om du höjer eller sänker din bil. Man bör även kolla ändå med några års mellan rum eftersom fjärar slits och blir mjukare.
Det är dock inte säkert att vinkelslips sänkningen gör tillräcklig skillnad för en justering men kontrollera i alla fall är mitt råd.
Du bör kontrollera hjulinställningen oavsett om du höjer eller sänker din bil. Man bör även kolla ändå med några års mellan rum eftersom fjärar slits och blir mjukare.
Det är dock inte säkert att vinkelslips sänkningen gör tillräcklig skillnad för en justering men kontrollera i alla fall är mitt råd.
Hus, kombi och barn..när ska jag bli vuxen då?
När du säger kontrollera, menar du göra själv?adj skrev:Stämmer!
Du bör kontrollera hjulinställningen oavsett om du höjer eller sänker din bil. Man bör även kolla ändå med några års mellan rum eftersom fjärar slits och blir mjukare.
Det är dock inte säkert att vinkelslips sänkningen gör tillräcklig skillnad för en justering men kontrollera i alla fall är mitt råd.
Att lämna in kostade 875kr, känns liksom jobbigt att betala det igen.
David Alesand