Könsrelaterade avgifter?
Moderatorer: Senior moderators, Moderators, Webgruppen
Könsrelaterade avgifter?
Hörde på radion igår att EU vill inför icke-köns-relaterade priser även i sverige, var det finns för tillfället vet ja ej. Alltså samma pris oavsett kön t.ex herrar 200:-, damer 460:-. Hur gå det då för försäkringsbolagen??? Kille under 25 år??? Både köns och åldersrelaterade priser. Men men, de tar väl ut en fet avgift för att man är under 25 istället...så alla tjejer under 25 får samma fina premie som alla andra under25... ja ja hur man än gör, vrider o vänder på saker o ting så slutar det alltid med att den som är yngst blir blåst!!!
-
- Snubben som nästan bara läser
- Kontakt:
Re: Könsrelaterade avgifter?
[quote="Nb"]Hörde på radion igår att EU vill inför icke-köns-relaterade priser även i sverige, var det finns för tillfället vet ja ej. Alltså samma pris oavsett kön t.ex herrar 200:-, damer 460:-. Hur gå det då för försäkringsbolagen??? Kille under 25 år??? Både köns och åldersrelaterade priser. Men men, de tar väl ut en fet avgift för att man är under 25 istället...så alla tjejer under 25 får samma fina premie som alla andra under25... ja ja hur man än gör, vrider o vänder på saker o ting så slutar det alltid med att den som är yngst blir blåst!!! [/quote]
Jag håller med dig! Och nu börjar det ju snackas om att man inte ska få försäkra bilen på mamma eller pappa för händer det nått så tyker försäkringen!
Jag håller med dig! Och nu börjar det ju snackas om att man inte ska få försäkra bilen på mamma eller pappa för händer det nått så tyker försäkringen!
Så har det varit länge. Det ska alltid vara den egentliga brukaren av fordonet som ska stå som ägare och försäkringstagare, annars riskerar man att bli utan ersättning om något händer.sasca karin skrev: Jag håller med dig! Och nu börjar det ju snackas om att man inte ska få försäkra bilen på mamma eller pappa för händer det nått så tyker försäkringen!
Thomas Lindgren
Sponsrad av:
J-Spec Imports
OutRun
Nicklas Å
Perra P
Mikael A
Andreas Z
Tommy Hammar
Sponsrad av:
J-Spec Imports
OutRun
Nicklas Å
Perra P
Mikael A
Andreas Z
Tommy Hammar
Om jag inte minns fel så fungerar försäkringarna lite annorlunda i USA. Där har man en personlig försäkring för att du kör bil. Så om en kompis skulle låna min bil & krocka så är det hanns försäkring som gäller & inte min. Det tycker jag är ett väldigt bra system. Det skulle jag vilja ha i sverige.
Kia Ceed 1.6 CRDI 2008
Skoda Fabia 1.2 2006
Skoda Pickup 1.9D 1998
VW 1200 LIM 113 1965
Polaris 700 SKS Cross Country 2003
Ockelbo 600
Örnvik 415 Johnsson 6hk
Mathias (Eastbay)
Skoda Fabia 1.2 2006
Skoda Pickup 1.9D 1998
VW 1200 LIM 113 1965
Polaris 700 SKS Cross Country 2003
Ockelbo 600
Örnvik 415 Johnsson 6hk
Mathias (Eastbay)
De kan fråga din mamma hur man ställer in olika saker i bilen, de frågar grannar och bekanta vem som använder bilen, de kontrollerar belastningsregister vad gäller fortkörning etc.martin skrev:hur bevisar de det då?
de kan aldrig bevisa att min mamma inte gillar spoilerkit o lågprofil..
Läser man den här tråden så tänker man sig nog för innan man ställer sin fina bil på någon annan än sig själv i framtiden.
Thomas Lindgren
Sponsrad av:
J-Spec Imports
OutRun
Nicklas Å
Perra P
Mikael A
Andreas Z
Tommy Hammar
Sponsrad av:
J-Spec Imports
OutRun
Nicklas Å
Perra P
Mikael A
Andreas Z
Tommy Hammar
-
- Legend!
Man bör ju tänka på försäkringen innan man köper bilen, liksom man bör tänka på reservdelar och service och liknande. Att lägga ut alla pengar man har på bilen och sen komma och klaga på dyr försäkring är lite väl naivt.
Thomas Lindgren
Sponsrad av:
J-Spec Imports
OutRun
Nicklas Å
Perra P
Mikael A
Andreas Z
Tommy Hammar
Sponsrad av:
J-Spec Imports
OutRun
Nicklas Å
Perra P
Mikael A
Andreas Z
Tommy Hammar
fast säg nu att man är kille o under 25 år.. då kan man spara mer på o göra som många gör o ha bilen på pappa än att ha den på sig själv o fixa bonusår..Mathias1 skrev:Hur är det med bonusen då??
Är det inte skönt att få skrapa ihop sina egna skadefria år, istället för att åka snålskjuts på far sin.
Den dag du behöver en egen försäkring, så har du inga skadefria år iallafall.
Har jag rätt eller har dom gjort om systemet.
David Vindlycke
Yamaha wr 400f
Bmw 318 E46 -03
Full bonus kan man få direkt hos vissa bolag. Skadefria år är hur många år du haft körkort utan att registreera skada, så där finns det pengar att spara med hjälp av föräldrar. Kanske inte är rätt, men gör man ett sytem som dettta så uppmanar mannästan till bedrägeri.
I Skottland har ägaren försäkringen och ska någon annan köra bilen så måste man ha en tillägsförsäkring för varje sådan person. Detta gäller även turister som hyr bil. En extra premie för varje person som ska sitta bakom ratten. Jag tror till och med att polisen kollar så att den finns om man blir stoppad.
I Skottland har ägaren försäkringen och ska någon annan köra bilen så måste man ha en tillägsförsäkring för varje sådan person. Detta gäller även turister som hyr bil. En extra premie för varje person som ska sitta bakom ratten. Jag tror till och med att polisen kollar så att den finns om man blir stoppad.
Hus, kombi och barn..när ska jag bli vuxen då?
HELT RÄTT!Jag håller med dig! Och nu börjar det ju snackas om att man inte ska få försäkra bilen på mamma eller pappa för händer det nått så tyker försäkringen!