Huvudbromscylinder??

Frågor om teknik.

Moderatorer: Senior moderators, Moderators, Webgruppen

BOB
Gör inte annat än skriver...
Kontakt:

Huvudbromscylinder??

Inlägg av BOB »

Jag luftade mina bromsar på crxen i torssags kväll och har sen dess inte kört med bilen, nu när jag var ute och körde ikväll så märkte jag att huvudbromscylindern är kass (pedalen sjunker om man trycker lite halv hårt, bromsar man hårt så är det stumt och ingen bromsvätska läcker)... kan den nya bromsvätskan förstöra cylindern??

Jag har en annan teori om att innan jag luftade så gick packningen i huvudbromscylindern i samma spår men när jag luftade så gick packningen ner där den inte gått innan och där fanns något som skadade den. Är detta möjligt?
Robert Gustafsson
Westerlind
Normal postare

Inlägg av Westerlind »

det kan hända om man trampar pedalen hårt i botten när man luftar.
då åker kolven in mer än normalt o packningen kan pacera ett av utloppen som kan skada packningen. :nono:

är du säker på att du fått ur all luft..... så det inte bara är en luftblåsa som spelar dig ett spratt.

lycka till

mvh Johan
TÖV medlem nr1
(Trollhättans Överladdade Vänner)
Westerlind
Normal postare

Inlägg av Westerlind »

och bromsvätska kan inte förstöra en cylinder. spelar ingen roll om du har dot4, 5 eller 5.1.

mvh Johan
TÖV medlem nr1
BOB
Kontakt:

Inlägg av BOB »

är helt säker på att det inte är luft.. Pratade med honda och det finns ingen renoveringsats till huvudbromscylindern utan man måste köpa en ny... Snackade även med killen där och han sa att man kan skada packningen om man trampar ner i botten för där nere kan det skada cylindern.
Robert Gustafsson
Westerlind
Normal postare

Inlägg av Westerlind »

ajaj... då blir det byte. du får väl kolla på nån skrot om du hittar.

mvh Johan
TÖV medlem nr1
BOB
Kontakt:

Inlägg av BOB »

det fick bli en ny.. om jag skulle hittat någon till min bil på en skrot så skulle man inte veta vilket skick packningarna är i. men nu är den hel och allt är frid och fröjd...
Robert Gustafsson
Skriv svar