Tillvägagångsätt vid vårputsningen??
Moderatorer: Senior moderators, Moderators, Webgruppen
Tillvägagångsätt vid vårputsningen??
Tänkte höra med alla putsnissar hur ni går tillväga nu när våren är i antågande.
Vad använder ni för medel??
Tips och ideer??
Nyheter??
Tacksam för svar.
Jag har ju röd lack och den går ju att få väldigt fin om man bara jobbar lite.
Hoppas det finns några som vill dela med sig av sina erfarenheter
Vad använder ni för medel??
Tips och ideer??
Nyheter??
Tacksam för svar.
Jag har ju röd lack och den går ju att få väldigt fin om man bara jobbar lite.
Hoppas det finns några som vill dela med sig av sina erfarenheter
Jag börjar med en avfettning av hela bilen.
Sedan så tvättar jag och skinnar bilen.
Sedan så använder jag mig av Sonax bilpolish och avslutar med Sonax flytande hårdvax. (Röda plåtburkar)
Det brukar bli väldigt bra.
http://attitude.mine.nu/bilder/mae/sank ... ordic2.jpg
Sedan så tvättar jag och skinnar bilen.
Sedan så använder jag mig av Sonax bilpolish och avslutar med Sonax flytande hårdvax. (Röda plåtburkar)
Det brukar bli väldigt bra.

http://attitude.mine.nu/bilder/mae/sank ... ordic2.jpg
-
- Legend!
- Kontakt:
Maes ordning var helt rätt
Tips när gäller tvätt:
Avfettning:
Det finns två sorter för biltvätt. Kallavfettning för tjära, olja, asfalt och sånt. Samt Naturavfettning för allt annat smuts.
Bilen ska vara TORR när du lägger på avfettningen. Kallavfettning under listen på dörrar, runt hjulhus, i hjulhus, fronten, bakänden samt i motorrum (om man känner för att göra en motortvätt) Naturavfettning på resten även i dörrar. Kallavfettningen ska på först.
Ta det riktigt lugnt med kallavfettning på bilar utan klarlack! Dessutom lägg inte på det i direkt solljus.
Vänta tio minuter.
Spola av bilen ORDENTLIGT med högtrycksspruta. Har du ingen högtrycksspruta så sälj en njure och köp en. Genast! Nu!
Börja spruta nereifrån och gå uppåt. Avsluta med taket. Med lite träning går det utmärkt att använda högtryckssprutarn inne i dörrarna med.
Nu när bilen inte har något grus och skit kvar på lacken så är det dags att svampa in bilen i schampoo. Stor svamp gör det hela lättare. Börja med taket och avsluta under dörrlister.
Skinna bilen med ett RENT skinn. Har du ingen skinn så går det nästan lika bra med wettextrasa..
Lägg på vaxet enligt instruktionerna på burken.
Spegla dig i glansen.
Polera är lite mer kompliserat så det kan vi ta en annan gång. Men generellt kam man bara varna för de billiga polermaskinerna som bara roterar. De gör fina rosor i lacken.
Tack för mig.
Ställ gärna frågor om ni har såna.

Tips när gäller tvätt:
Avfettning:
Det finns två sorter för biltvätt. Kallavfettning för tjära, olja, asfalt och sånt. Samt Naturavfettning för allt annat smuts.
Bilen ska vara TORR när du lägger på avfettningen. Kallavfettning under listen på dörrar, runt hjulhus, i hjulhus, fronten, bakänden samt i motorrum (om man känner för att göra en motortvätt) Naturavfettning på resten även i dörrar. Kallavfettningen ska på först.
Ta det riktigt lugnt med kallavfettning på bilar utan klarlack! Dessutom lägg inte på det i direkt solljus.
Vänta tio minuter.
Spola av bilen ORDENTLIGT med högtrycksspruta. Har du ingen högtrycksspruta så sälj en njure och köp en. Genast! Nu!
Börja spruta nereifrån och gå uppåt. Avsluta med taket. Med lite träning går det utmärkt att använda högtryckssprutarn inne i dörrarna med.
Nu när bilen inte har något grus och skit kvar på lacken så är det dags att svampa in bilen i schampoo. Stor svamp gör det hela lättare. Börja med taket och avsluta under dörrlister.
Skinna bilen med ett RENT skinn. Har du ingen skinn så går det nästan lika bra med wettextrasa..
Lägg på vaxet enligt instruktionerna på burken.
Spegla dig i glansen.
Polera är lite mer kompliserat så det kan vi ta en annan gång. Men generellt kam man bara varna för de billiga polermaskinerna som bara roterar. De gör fina rosor i lacken.
Tack för mig.
Ställ gärna frågor om ni har såna.

För Maccan i tiden.
Team GMBH Rennsport
Team GMBH Rennsport
-
- Legend!
Jag kom ihåg ett annat inlägg som Daniel skrivit om just polering. Jag hade/har en baklucka som har flammig lack och då svarade Daniel:
Porsche Daniel skrev:Vad du behöver är:
En flaska med polish, jag och min bror testade AutoSmarts "Polish med hårdvax" och den funkade faktiskt över förväntan!
En polermaskin! Det absolut viktigaste! Det måste vara en ocillerande, alltså en som inte bara snurrar utan som vibrerar med! På en tjugofyra-nolla så kanske det inte gör så där vansinigt mycket om det blir lite rosor, men på en blanksvart bil så blir det hemskt! Dessutom är det värmen som gör den stora nyttan, så då behöver du en massa watt! Det vi har hemma är på 250W och det var på gränsen, man fick ju slita lite mer än man gör på jobbet. De där billiga de säljer på Biltema och Jula är inte ens lönt att köpa.
Hur gör man då?
1. Tvätta bilen, noga!
2. Torka av den med sämskskinn eller snålvarianten, wettexduk.
3. Lägg på lagom mängd polermedel på din skumgummitrissa och arbeta ut medlet med väldigt låg hastighet på maskinen. Ta halva bakluckan i taget.
4. När du har ett tunt lager polermedel över halva din lucka, då börjar det jobbiga... ställ upp hastigheten till max på din polermaskin (gör inte det om du har hittat en dubbeltrissig proffsmaskin) och sen är det bara att polera på. Mycket långsamt och med typ hela din tyngd på maskinen. Den ska bli så varmt att du knappt kan hålla handen på lacken...
5. När du är klar så tvättar du bort medlet med bilschampoo och högtryckstvätt. Se till att svampen är riktigt ren. Så här efter poleringen så är lacken alldeles "naken" och blir repig jättelätt!
6. Torka bilen med ett väldigt rent sämskskinn/wettex
7. Vaxa luckan med ett vax (hur man gör det får du läsa på förpackningen)
Nu har du en lucka som är otroligt mycket finare än resten av bilen och det betyder att du måste polera hela bilen... suck...
Eller så struntar du i alla dessa steg och lämnar in den till BVS så blir den som ny! Men då kostar det flis!
-
- Legend!
- Kontakt:
En lite undran bara? Ska man verkligen köra så härt att det blir så varmt på lacken. Har hört att man kan "bränna" sönder lacken om man gör det? Men det kanske bara är en myt?!
Josef Wahlström - Finspång - Östergötland - Sverige
MINA BILDER
MINA BILDER
-
- Legend!
- Kontakt:
Ja visst kan man bränna lack.Josef skrev:En lite undran bara? Ska man verkligen köra så härt att det blir så varmt på lacken. Har hört att man kan "bränna" sönder lacken om man gör det? Men det kanske bara är en myt?!
Men när det händer så är det duktigt varmt. Lacken har rykt ett tag.
Så var det i alla fall när jag jobbade med det... Ganska svårt att göra detta med en vanlig maskin.
Men självklart så ska man ta det lugnt runt lister och sånt. Speciellt gamla olackade lister.
Fråga gärna mer om ni undrar...
För Maccan i tiden.
Team GMBH Rennsport
Team GMBH Rennsport
Har Du bestämt Dig för att sluta kasta sten i glashus?Daniel Magnusson skrev: Börja spruta nereifrån och gå uppåt. Avsluta med taket. Med lite träning går det utmärkt att använda högtryckssprutarn inne i dörrarna med.
Polera är lite mer kompliserat så det kan vi ta en annan gång.

En liten fundering, skall man verkligen "svampa" uppifrån och ner?

Själv brukar jag nämligen börja att svampa "ovanför listerna" och arbeta mig uppåt. Sist tar jag nederdelen...
Jag har fått för mig att detta är ett sätt att få schampoot att inte rinna av bilen utan "stanna kvar" under tvätten.
-
- Legend!
- Kontakt:
Viss skillnad att skriva fort på ett forum och göra en hemsida...André skrev:Har Du bestämt Dig för att sluta kasta sten i glashus?![]()

Det är inte direkt så att jag kontrolläser mina inlägg. Det kanske man skulle börja med.

André skrev: En liten fundering, skall man verkligen "svampa" uppifrån och ner?![]()
Själv brukar jag nämligen börja att svampa "ovanför listerna" och arbeta mig uppåt. Sist tar jag nederdelen...
Jag har fått för mig att detta är ett sätt att få schampoot att inte rinna av bilen utan "stanna kvar" under tvätten.
Om du börjar att tvätta underfrån så drar du gruset med dig upp i svampen och sen smetar du ut det på taket.
Vad är det för mening ha en massa schampoo liggandes på bilen när man inte använder det?
MVH
Daniel som just nu skriver på ett nederländskt tangentbord där tangenterna inte sitter på "rätt" ställe pga att jag spillde ut en gyllengul dryck i mitt tangentbord när Hv71 gjorde 2-0 på VF. Hoppas alla åäö kom på rätt ställe.

För Maccan i tiden.
Team GMBH Rennsport
Team GMBH Rennsport
Nåväl...Daniel Magnusson skrev:Viss skillnad att skriva fort på ett forum och göra en hemsida...André skrev:Har Du bestämt Dig för att sluta kasta sten i glashus?![]()
![]()
Det är inte direkt så att jag kontrolläser mina inlägg. Det kanske man skulle börja med.![]()
André skrev: En liten fundering, skall man verkligen "svampa" uppifrån och ner?![]()
Om du börjar att tvätta underfrån så drar du gruset med dig upp i svampen och sen smetar du ut det på taket.
Vad är det för mening ha en massa schampoo liggandes på bilen när man inte använder det?
MVH
Daniel som just nu skriver på ett nederländskt tangentbord där tangenterna inte sitter på "rätt" ställe pga att jag spillde ut en gyllengul dryck i mitt tangentbord när Hv71 gjorde 2-0 på VF. Hoppas alla åäö kom på rätt ställe.
Vad beträffar grus eller ej så brukar jag "se till" att det inte skall förekomma något grus på dörrsidor och så vidare när jag väl sätter igång med svampen.
Avfettning och ett par varv med högtryck brukar göra det ganska rent faktiskt.

Och är det så, vintertid till exempel, att det mot all förmodan "känns" lite grusigt så brukar jag tvätta uppifrån och ner. Men som sagt, jag är definitivt inget proffs på detta utan tar mycket tacksamt emot tips då jag har en hel del att lära vad gäller biltvätt.
Ett är då säkert och det är att jag aldrig maskintvättat

Alltså, glöm ej heller bort att högtryckstvätt ENDAST skall användas till avfettningen, sedan är det litervis, litervis och åter litervis med vatten som gäller för att få bort schampot och smutsen som losnat vid schamponeringen.
Polish vet jag inte vad det är med det låter som rubbing, kolla bara att den inte innehållet slilikon, inte grannt.
Det jag kan rekomendera är Autosmart, men inte det du hittar i affären, kolla med grossisten i stället, dom har bättre grejer.
Ett fel som många gör är att köra i automattvätt med avfettning och schampo utan vax.
1: Mackarna nuförtiden återanvänder vattnet, det filtreras för att få bort smutsen, men gissa varför shell har halva priset på tvätt efter 21... vattnet är då så skitigt, för filtret klarar inte mer.
1: Saltet som några odågor häller ut på vägen stup i kvarten filtreras INTE bort alls. Resultat: Du lägger på en hinna med saltlösning på bilen, går fetbort!
OM nu bilen är riktigt skitig så kan man visst åka in på macken för att få bort eländet, men gör det UTAN borstar och se till att tvätta bilen själv inom två dagar.
Mycket finns att säga, verkar som att många har kläm på det, kolla in alla inläggen och gör så, sen har du en finfin bil.
Polish vet jag inte vad det är med det låter som rubbing, kolla bara att den inte innehållet slilikon, inte grannt.
Det jag kan rekomendera är Autosmart, men inte det du hittar i affären, kolla med grossisten i stället, dom har bättre grejer.
Ett fel som många gör är att köra i automattvätt med avfettning och schampo utan vax.
1: Mackarna nuförtiden återanvänder vattnet, det filtreras för att få bort smutsen, men gissa varför shell har halva priset på tvätt efter 21... vattnet är då så skitigt, för filtret klarar inte mer.
1: Saltet som några odågor häller ut på vägen stup i kvarten filtreras INTE bort alls. Resultat: Du lägger på en hinna med saltlösning på bilen, går fetbort!
OM nu bilen är riktigt skitig så kan man visst åka in på macken för att få bort eländet, men gör det UTAN borstar och se till att tvätta bilen själv inom två dagar.
Mycket finns att säga, verkar som att många har kläm på det, kolla in alla inläggen och gör så, sen har du en finfin bil.
-
- Legend!
- Kontakt:
hurbilar eller utlåningsbilar tvättas ofta i biltvättar och är ofta repiga i klarlacken pga borstarna i bilhallarna.
Tvätta själv!
Det är min åsikt och mening, jag kan ha fel...

Tvätta själv!
Det är min åsikt och mening, jag kan ha fel...

Jonas Danielsson
---------------------------------------
Volvo v40 2.0 -97
Volvo 245 -83
Lynx rave 670 -93
http://attitude.mine.nu/bilder/Fjuht/
---------------------------------------
Volvo v40 2.0 -97
Volvo 245 -83
Lynx rave 670 -93
http://attitude.mine.nu/bilder/Fjuht/
Det undrar minsann jag med...Daniel Magnusson skrev:Varför?Kobban skrev:Alltså, glöm ej heller bort att högtryckstvätt ENDAST skall användas till avfettningen, sedan är det litervis, litervis och åter litervis med vatten som gäller för att få bort schampot och smutsen som losnat vid schamponeringen.
Är det måhända som så att Kobban anser att man med högtrycken tar bort det lilla "lackskydd" bilschampoot ger?
Förklara nu Kobban

-
- Legend!
- Kontakt:
Innan nån inbildar sig att det är riktigt lackskydd i bilschampoo, så kan jag "avslöja" att det är parafin i sånt schampoo. Därför rinner vattnet av.André skrev:Det undrar minsann jag med...
Är det måhända som så att Kobban anser att man med högtrycken tar bort det lilla "lackskydd" bilschampoot ger?
Förklara nu Kobban
För Maccan i tiden.
Team GMBH Rennsport
Team GMBH Rennsport
Sorry, jag borde skrivit "smuts- och vattenavvisande skikt" istället för att blanda in lackskydd vilket gemene man säkert tolkar som något annatDaniel Magnusson skrev:Innan nån inbildar sig att det är riktigt lackskydd i bilschampoo, så kan jag "avslöja" att det är parafin i sånt schampoo. Därför rinner vattnet av.André skrev:Det undrar minsann jag med...
Förklara nu Kobban

Lacken blir ju mer och mer "naken" som någon sa här.Daniel Magnusson skrev:Varför?Kobban skrev:Alltså, glöm ej heller bort att högtryckstvätt ENDAST skall användas till avfettningen, sedan är det litervis, litervis och åter litervis med vatten som gäller för att få bort schampot och smutsen som losnat vid schamponeringen.
Förra omgångens vaxlager försvinner ju med avfettningen och risken för att små små gruskorn kan repa lacken minimeras.
Visst petigt kan tyckas men är det inte där som ribban lagts?
-
- Legend!
- Kontakt:
-
- Legend!
- Kontakt:
Att du spolar av vaxet är nog ganska liten risk.Kobban skrev:Lacken blir ju mer och mer "naken" som någon sa här.
Förra omgångens vaxlager försvinner ju med avfettningen och risken för att små små gruskorn kan repa lacken minimeras.
Visst petigt kan tyckas men är det inte där som ribban lagts?
Vax försvinner inte av avfettning, i alla fall inte riktiga grejer.
När man polerar blir lacken naken dock.
Nä, använd högtrycket till allt!
För Maccan i tiden.
Team GMBH Rennsport
Team GMBH Rennsport