Effektbooster

Allt som handlar om bilar, mc, mm.

Moderatorer: Senior moderators, Moderators, Webgruppen

Bulan
Megapostare!

Effektbooster

Inlägg av Bulan »

Var inne på http://www.rakaror.se och hittade lite om fakta om en sportljuddämpare som man kallar effektbooster som dom verkar saluföra. Är det någon som har några erfarenheter av sånna här mojjänger? Jag tyckte det lät ganska intressant i allafall. 2500kr kostade eländet.

Det stod så här om produkten:

En normal sportljuddämpare är uppbyggd enligt fullflödesprincipen. Det vill säga att röret går, rakt igenom dämparen, den kortaste vägen.
I vår effektbooster så går avgaserna runt innehållet i en skruvformad rörelse och åstadkommer därmed ett sug, som drar med sig avgaserna från motorn. Principen är således densamma som när du skakar om en ölflaska, för att kunna tömma den på kortast möjliga tid och som när du rör om i vasken för att tömma ut vattnet så fort som möjligt.
En expert på Chalmers Tekniska Högskola menar, att dämparen på något sätt orsakar en bättre förbränning, för i annat fall skulle inte turbotrycket sjunka när man monterar den. Vi undrar om detta i sin tur kan förklara de rapporter vi fått, att avgasvärdena varit oförändrade, trots att man ersatt katalysatorn med vår effektbooster. Såväl TS-Motorsport i Åstorp som Uni-car i Kungälv har meddelat oss detta.

//Andreas
NORRLAND HE É SOM ELJEST
käll kriminell
Postar så det viner...

Inlägg av käll kriminell »

läs gärna bilsport 26/2002. Där har trimmar de en kadett lite lätt med chip, filter och avgass. I den mätningen var ett vanligt sportsystem från JT effektivare än raka rörs "booster". Men det kanske lämpar sig bättre till turbobilar, vad vet jag.
Samuel Lindkvist
Legend!
Kontakt:

Inlägg av Samuel Lindkvist »

Alla vill sälja sin produkt. Man ska inte tro på sånt tillverkarna skriver. Dom har en förmåga att spä på lite och bara skriva fördelarna.

Jag har med tiden satt mig in i det mesta som har med motorer och trim att göra. Avgassidan är en mycket viktig del i en motors effekt. Men att ha rätt motstånd och längd på rören är bra mycket viktigare än att det skruvar sig lite i slutet.
BMW M3 E30 - BMW 530D F10 - ALPINA B3 2,7 CAB Replica - BMW Z4M Coupé
Bulan
Megapostare!

Inlägg av Bulan »

Stod nånstans att denna pryl var främst för turbobilar tror jag. Jag tyckte bara att det var en intressant sak om det fungerar, men jag är inte för tillfället spekulant på några avgasprylar så jag ska inte lägga mina små stackars slantar på den i alla fall.

Men den dagen jag är det så är det ju bra att veta vad som finns.

//Andreas
NORRLAND HE É SOM ELJEST
Skriv svar