vad ska jag köpa för bil?!?!?

Allt som handlar om bilar, mc, mm.

Moderatorer: Senior moderators, Moderators, Webgruppen

Daniel Båge
Legend!
Kontakt:

Inlägg av Daniel Båge »

BOB skrev:Du menar att en porsche skulle kosta lika mycket att äga som en crx?? Kollade lite hos mekonomen på prisskillnader på reservdelar på dom olika bilar om man till exempel jämför bromsbelägg fram så kostar porschens bromsbelägg 140kr mer än på crxen och skivor så kostar porschens skivor fram 250kr mer än crxens. då har ju porschen lite större delar men det är också en större bil, den kostar också lite mer i skatt men försäkring hamnar nog ungefär lika. Vågar inte tänka på vilken skillnad dte skulle bli i service kostnad om man servade bilen på märkesverkstad.... Jag tror att bensinförbrukningen så är det en ganska stor skillnad på dessa 2 bilar. Ex när vi hade konbane körning på uråsa så körde jag min bil dit och hem (marschade 120-130) och körde på uråsa hela dagen och min bil hade dragit 0,8 när jag kom hem. det kan du inte köra med en porsche. Det är nog ganska olika bilar att köra kan inte säga hur porschen är att köra men crxen är väldigt rolig att köra.
men sen så klingar det ju alltid bättre i folks öron att man kör porsche....... porschen för dom pengarna är en bil från mitten av 80 talet medan crxen är tillverkad 90-91 (det är dom 2 årsmodellerna som vtecen fanns)
Reservdelspriser. Det finns ju andra delar än bara skivor och belägg. Delar som är mycket ovanligare. Därav det högre priset. Jag inbildar mig att en CRXvtec är ovanligare än en 944 N/A och därmed dyrare... Elektronik var det jag tänkte mest på. Jag har en kompis med en Celica GT4a, också en ganska ovanlig men otroligt rolig bil. Den är ju hopplös att hitta begagnade delar till. Jag antog att det är nåt liknande för en CRX. Men jag kan naturligtvis ha fel i det.

En 944 kostar 2600:- att serva på Sandén. Men man servar ju så här gamla bilar själv oftast.

Bensinförbrukning, det brukar inte handla om några stora pengar i verkligheten om en bil har dragit 0.8 eller 1.0. Men visst det var väl kul att den drog så lite.

En annan sak som glöms bort ganksa ofta är ju värdeminskningen.
Jag antar att det inte är så stor värdeminskning på en CRXvtec. Inte heller på Porscharna. Där är de nog ganska lika. Men det är ett av de tyngsta argumenten till att inte köpa Volvo, Saab, Ford, Opel och liknande märken.

Ja du... Det är inte lätt sånt här.
Det är intressant att se hur folk rekomenderar det märke som de själva äger. För att det måste ju finnas nån anledning till att de har valt just det märket som de har gjort. Jag tycker att du ska prova lite bilar i verkligheten och känna och klämma lite och se vad du tycker är viktigt. Alla bilar är bra på så olika saker.

Så länge du håller dig borta från Volvo och SAAB så blir jag glad
:saythat: Och det blir du med.
Vi syns i konbanan i sommar BOB :wave:
För Maccan i tiden.
Team GMBH Rennsport
Becker
Superpostare!

Inlägg av Becker »

Köper du en crx så får du syna riktigt noga min brorsa är bil lackerare och han vet att crx:en rostar ungefär lika mycket som opel. mitt förslag är en bmw-e30 "jag vet jag kör en själv" har haft två mercedes 190E också men bmw:n har skänkt mest körglädje den raka sexans ylande iofs så lät min 2,5 16v fint med. om du handlar en E30 så är nog import att föredra istället för svensksåld "mindre rost" reservdelarna är ganska billiga till E30:n nu och det finns en hel uppsjö. nackdelen är försäkringen då det är en väldigt olycksdrabbad bil....lycka till i valet
BOB
Gör inte annat än skriver...
Kontakt:

Inlägg av BOB »

kjelldavid du får komma och provköra min crx när jag tagit ut den så du vet hur den är och köra och se om det är något du vill ha.

Daniel: Jag tror fortfarande inte på att en porsche skulle vara billigare att äga än en honda men jag har inge bevis för det. Jämförelsen med bromsar var bara för att visa att det fanns en prisskillnad. crxen är också en bil som inte krånglar så mycket.
Ska bli trevligt att köra konbana i sommar 8)

CRX en är som sagt en bil som kan rosta mycket och det får man se upp med
Robert Gustafsson
Fibban
Ultrapostare!
Kontakt:

Inlägg av Fibban »

Wokpanna skrev:Måste nästan säga 200sx s13.. Dom kan man få rätt billiga. Några tusen under huven så får man en mycket trevligare bil. Sedan några tusen på väghållning/bromsar,Sen kan den vara rätt trevlig.. tycker jag då :D
Kjell David, köp Samuels Nissan 200sx. Alltså han som skrivigt ovan! Den ska då va till salu! Då har du en av klubbens snabbaste bilar! Garanterat den snabbaste här uppe i trakterna!
http://200sx.kicks-ass.net/samuelh/
Bild
* Kia Ceed SW crdi -09 * Nissan 200sx s14 -95 * Ford Transit Connect T230 -08 * Ski-doo X-RS 600 -07
BOB
Gör inte annat än skriver...
Kontakt:

Inlägg av BOB »

Saab Filip skrev:
Wokpanna skrev:Måste nästan säga 200sx s13.. Dom kan man få rätt billiga. Några tusen under huven så får man en mycket trevligare bil. Sedan några tusen på väghållning/bromsar,Sen kan den vara rätt trevlig.. tycker jag då :D
Kjell David, köp Samuels Nissan 200sx. Alltså han som skrivigt ovan! Den ska då va till salu! Då har du en av klubbens snabbaste bilar! Garanterat den snabbaste här uppe i trakterna!
http://200sx.kicks-ass.net/samuelh/
nissan 200sx är en trevlig bil också (hade en sån innan), men ska man köra på bana så räcker bromsarna inte till dom överhettas väldigt lätt och utan oljekylare så går oljetempen upp väldigt när man pressar, jag kunde bara köra 4-5 varv på mantorp innan oljan blev för varm och jag fick lungna ner lite. Sen är ju väghållningen inte helt underbar heller. Nu låter jag negativ men dte är en mycket trevlig bil faktiskt.
säljer verkligen samuel sin bil för 50 000kr ???
Robert Gustafsson
käll kriminell
Postar så det viner...

Inlägg av käll kriminell »

Oj! Vilket engagemang det blev i mitt bilköp... kul!
BOB skrev:kjelldavid du får komma och provköra min crx när jag tagit ut den så du vet hur den är och köra och se om det är något du vill ha.
Min f.d. klasskompis har ju en crx vtec som man har åkt med i några gånger och det gav ju mersmak :mhihi: men jag fick aldrig köra den, skulle va sjysst om jag kunde få provköra :rolleyes:

Porsche Daniel skrev:Ja du... Det är inte lätt sånt här.
Det är intressant att se hur folk rekomenderar det märke som de själva äger. För att det måste ju finnas nån anledning till att de har valt just det märket som de har gjort. Jag tycker att du ska prova lite bilar i verkligheten och känna och klämma lite och se vad du tycker är viktigt. Alla bilar är bra på så olika saker.
...så sant, så sant!
Håcke
Superpostare!

Inlägg av Håcke »

äh...köp en Loyd vet ja!! pumpa tre ggr stanna på 9 meter!! så äre´ :mhihi:
Volvo V70 -98
Ski-doo 500 ss 05
½Polaris 400 sks -87
Gti Mange
Superpostare!

CRX

Inlägg av Gti Mange »

crx:n är ett ruggit bra alternativ....brorsan hade en -91 som gick skarpt. Härligt sound och otroligt lätt bil...han är rejstokig och har nog försökt dra samtliga bilar i stan. Det gick vägen mååååååååååååååånga gånger!
Passatägare!!
Opel kadettägare!!
Fibban
Ultrapostare!
Kontakt:

Inlägg av Fibban »

BOB skrev: nissan 200sx:
Säljer verkligen samuel sin bil för 50 000kr ???
Nja jag tror han vill ha aningens mer!
Klart att det är inte den bästa väghållningen på en 200:a men Samme har sänkning, fjäderbenstag bak och fram + att det är 17" fälgar på den så nog tycker jag att det är ok fjädring! Men den är ju byggd för 402m:s körning!
Bild
* Kia Ceed SW crdi -09 * Nissan 200sx s14 -95 * Ford Transit Connect T230 -08 * Ski-doo X-RS 600 -07
740fredrik
Megapostare!

Inlägg av 740fredrik »

Gindemo skrev:Varför inte åka saab?!?

http://www2.blocket.se/view/2141465.htm?l=0&c=1&city=0

Här åker man bekvämt och bra samtidigt som det finns resurser under huven.
håller med! 9000 2,3 turbo om du vill ha fart och komfort. sen att är dom relativt lätta att trimma är ju ingen nackdel :D
SamuelH
Postar så det viner...
Kontakt:

Inlägg av SamuelH »

Gör som Filip säger, köp min! Lite mer än 50 vill jag dock ha.. Men inte så fasligt mycket mer! :D
Gti Mange
Superpostare!

Inlägg av Gti Mange »

Passatägare!!
Opel kadettägare!!
Fjuht
Superpostare!

Inlägg av Fjuht »

går som ett strykjärn. . .
då står den ju bara och pyyser... :mhihi:

(Sorry, kunde bara inte låta bli)
Jonas Danielsson