Reservdelspriser. Det finns ju andra delar än bara skivor och belägg. Delar som är mycket ovanligare. Därav det högre priset. Jag inbildar mig att en CRXvtec är ovanligare än en 944 N/A och därmed dyrare... Elektronik var det jag tänkte mest på. Jag har en kompis med en Celica GT4a, också en ganska ovanlig men otroligt rolig bil. Den är ju hopplös att hitta begagnade delar till. Jag antog att det är nåt liknande för en CRX. Men jag kan naturligtvis ha fel i det.BOB skrev:Du menar att en porsche skulle kosta lika mycket att äga som en crx?? Kollade lite hos mekonomen på prisskillnader på reservdelar på dom olika bilar om man till exempel jämför bromsbelägg fram så kostar porschens bromsbelägg 140kr mer än på crxen och skivor så kostar porschens skivor fram 250kr mer än crxens. då har ju porschen lite större delar men det är också en större bil, den kostar också lite mer i skatt men försäkring hamnar nog ungefär lika. Vågar inte tänka på vilken skillnad dte skulle bli i service kostnad om man servade bilen på märkesverkstad.... Jag tror att bensinförbrukningen så är det en ganska stor skillnad på dessa 2 bilar. Ex när vi hade konbane körning på uråsa så körde jag min bil dit och hem (marschade 120-130) och körde på uråsa hela dagen och min bil hade dragit 0,8 när jag kom hem. det kan du inte köra med en porsche. Det är nog ganska olika bilar att köra kan inte säga hur porschen är att köra men crxen är väldigt rolig att köra.
men sen så klingar det ju alltid bättre i folks öron att man kör porsche....... porschen för dom pengarna är en bil från mitten av 80 talet medan crxen är tillverkad 90-91 (det är dom 2 årsmodellerna som vtecen fanns)
En 944 kostar 2600:- att serva på Sandén. Men man servar ju så här gamla bilar själv oftast.
Bensinförbrukning, det brukar inte handla om några stora pengar i verkligheten om en bil har dragit 0.8 eller 1.0. Men visst det var väl kul att den drog så lite.
En annan sak som glöms bort ganksa ofta är ju värdeminskningen.
Jag antar att det inte är så stor värdeminskning på en CRXvtec. Inte heller på Porscharna. Där är de nog ganska lika. Men det är ett av de tyngsta argumenten till att inte köpa Volvo, Saab, Ford, Opel och liknande märken.
Ja du... Det är inte lätt sånt här.
Det är intressant att se hur folk rekomenderar det märke som de själva äger. För att det måste ju finnas nån anledning till att de har valt just det märket som de har gjort. Jag tycker att du ska prova lite bilar i verkligheten och känna och klämma lite och se vad du tycker är viktigt. Alla bilar är bra på så olika saker.
Så länge du håller dig borta från Volvo och SAAB så blir jag glad

Vi syns i konbanan i sommar BOB