vad ska jag köpa för bil?!?!?

Allt som handlar om bilar, mc, mm.

Moderatorer: Senior moderators, Moderators, Webgruppen

käll kriminell
Postar så det viner...

vad ska jag köpa för bil?!?!?

Inlägg av käll kriminell »

:confused: :confused: :confused:

Jag har extrem beslutsångest! Till våren har jag tänkt att byta upp mig en aning från min halvskruttiga gamla golf.
Jag har kikat på allt från BMW 320 till honda crx.
Självklart vill man ju ha nåt som går snabbare än farmors gamla opel, men priset får helst inte passera 50000kr-strecket.

Alla förslag är välkomna, och det blir ju intressantare med en vettig motivering!

Tack på förhand/ David
Henke
Lever här på forat...
Kontakt:

Re: vad ska jag köpa för bil?!?!?

Inlägg av Henke »

kjelldavid skrev: Jag har kikat på allt från BMW 320 till honda crx.
Självklart vill man ju ha nåt som går snabbare än farmors gamla opel,
Farmors gamla opel kan faktiskt vara snabbare än en bmw 320. :wink:

* Golf Vr6, är kanske inte riktigt nere i det priset än.?.
* Farmors gamla kadett Gsi 16V. :roll:
* Vectra 2000, samma motor som gsin men lite mer komfort.
* Crx Vtec, verkar vara roliga dom går bra iaf.
* Bmw, finns många roliga bakhjuldrivan varianter och välja på.
* Lancia dedra, 4x4 170hk sleeper, ser ut som den äldre primeran.
* Alfa 75 TS, 3,0V6, 2,5V6 eller 1,8T. bra viktfördelning, bakhjulsdrivet, snabba.

Det var 7 alternativ, finns hur mycket som helst att välja på i den prisklassen.
Lycka till med bilköpet.
Daniel Båge
Legend!
Kontakt:

Inlägg av Daniel Båge »

Oj denna prisklassen är ju ett getingbo! :o

först och främst måste man ju fråga vad du ska ha bilen till? Att busköra med, långkörning eller bara att putsa på?
För Maccan i tiden.
Team GMBH Rennsport
Karlsson
Legend!

Inlägg av Karlsson »

Har sagt det förr, men för 50 papp får man farfars fina Opel Omega 3000 24 V från -90 till -93. Komfort, effekt och hyfsat snål för sin storlek.
De flesta har dock gått en bra bit, inte för att det är nån fara, men välservade exemplar är såklart att föredra.
Anders Karlsson
Opel Commodore 3,0 24V -77, konbaneglidare
Opel Rekord -69, motorlös bandräpare
Bulan
Megapostare!

Inlägg av Bulan »

Jag hade en Mitsubishi galant från 96 förut och dom får man lätt för 50000 pickadolker idag, riktigt trevlig bil med hyffsat stark motor, sen brukar det vara en del utrustning oxå, och i ju med att det är en japansk bils å funkar den oftast problemfritt
NORRLAND HE É SOM ELJEST
käll kriminell
Postar så det viner...

Oj denna prisklassen är ju ett getingbo!

först och främst måste man ju fråga vad du ska ha bilen till? Att busköra med, långkörning eller bara att putsa på?
Jo, tack! Jag har lagt märke till det!

Min tanke är väl att jag vill ha en bil som funkar bra till sommarens banträffar, den måste vara "rostfri" men inte nåt putsobjekt om man säger så.

Tackar för svar! ...mer sånt :wink:
BOB
Gör inte annat än skriver...
Kontakt:

Inlägg av BOB »

honda crx får du en vtec för 50 000kr och det är en mycket trevlig bil, tyvär bara 2sitsig men mycket kul att köra. mycket trevligare än en gammal bmw. men det är svårt att hitta en rostfri men dom finns, då rost är ett av hondas största problem
Robert Gustafsson
BeeMeR
Megapostare!
Kontakt:

Inlägg av BeeMeR »

Köp en bakhjulsdriven bil...
BMW, Omega 3000 24v, Nissan 200sx, Mec, Volvo 144 :lol:

///zemrén
BMW 316 -76 (327 tic)
RallySallad.tk
OverLoaded Racing

BeMyWife (O=00=O)
Dalle
Megapostare!

Inlägg av Dalle »

BOB skrev:honda crx får du en vtec för 50 000kr och det är en mycket trevlig bil, tyvär bara 2sitsig
2 sitsig bil är inget problem. snarare tvärt om. :lol:
Daniel Båge
Legend!
Kontakt:

Inlägg av Daniel Båge »

Porsche 944 - 85b och senare.

Riktig sportbil. Inte nån familjsbilstillverkare som raggar dagispappor i yngre medelåldern. :wink:
Rostfri då karossen är helgalvad. Bakhjulsdriven!
För Maccan i tiden.
Team GMBH Rennsport
SamuelH
Postar så det viner...
Kontakt:

Inlägg av SamuelH »

Måste nästan säga 200sx s13.. Dom kan man få rätt billiga. Några tusen under huven så får man en mycket trevligare bil. Sedan några tusen på väghållning/bromsar,Sen kan den vara rätt trevlig.. tycker jag då :D
käll kriminell
Postar så det viner...

BOB skrev:honda crx får du en vtec för 50 000kr och det är en mycket trevlig bil, tyvär bara 2sitsig men mycket kul att köra. mycket trevligare än en gammal bmw. men det är svårt att hitta en rostfri men dom finns, då rost är ett av hondas största problem
Jag har alltid varit sugen på en crx vtec. Hurär den att äga, med försäkringar oså. Ska ha den på morsan.
Har du kvar din?

Sen har jag även tänkt på golf II g60, golf III gti(150hk) någon som vet om dom är nåt o ha?? :think2:
BOB
Kontakt:

Inlägg av BOB »

crx vtec tror jag var billigare i försäkring än en vanlig crx när jag kollade... tror jag betalar ca5-6 tusen helåret/helförsäkring på min far. och skatten är ju låg för bilen väger ju knapt något. Det känns ju inte lika mycket bil ex som en bmw e36 och en nissan 200sx men den är så mycket roligare att köra.
Hart haft en 325:a ett kort tag och en nissan 200sx och sammanlagt så är crxen mycket billigare att äga. drar mindre bensin, lite billigare försäkring mindre skatt och reservdelarna är billigare. Kvaliten på hondas motorer och väghållningen det är därför man köper en crx.
Men för 50 000 borde det gå att hitta ett någorlunda fint ex av crx vtec men dom är inte jätte vanliga.

Vad jag har hört om golf g60 är att man får se upp med kompressorn att den behövs renoveras med vissa intervall och det kan bli dyrt.. men den är helt klart en tuff bil kollade lite åt det hållet innan jag köpte min crx.
Golf 3 GTI är kanske inte lika kul som en 2:a i och med att den väger lite mer, men den är ju snyggare.
Robert Gustafsson
Gindemo
Lever här på forat...

Inlägg av Gindemo »

Varför inte åka saab?!?

http://www2.blocket.se/view/2141465.htm?l=0&c=1&city=0

Här åker man bekvämt och bra samtidigt som det finns resurser under huven.
Marcus Gindemo
Bmw 530 xd
Saab 9-5 aero
Saab 900 t16 cab
Saab 9-3 toppola
Daniel Båge
Legend!
Kontakt:

Inlägg av Daniel Båge »

Gindemo skrev:Varför inte åka saab?!?

http://www2.blocket.se/view/2141465.htm?l=0&c=1&city=0

Här åker man bekvämt och bra samtidigt som det finns resurser under huven.

AAAHHHH!!!! Understyrning! :oops: :oops: :oops:

CRX är en fin bil om den inte är sönderstylad/körd.
Vtecmotorn låter ju sååå gott! :thumbsup:

Vad du än köper, ha inte för bråttom. Ta det lugnt och kolla vad som finns, men när du ser nåt som du verkligen vill ha, ge ett bud så att du nästan skäms. går han/hon inte med på det så är det bara att höja lite. Man kan kan bara får nej eller en smäll kanske? :roll:

Släpa med dig en polare som vet lite om bilmodellen i fråga. Ställ mycket jobbiga frågor till säljaren.

Lycka till...

(jag tycker fortfarande 944)
För Maccan i tiden.
Team GMBH Rennsport
käll kriminell
Postar så det viner...

Vad du än köper, ha inte för bråttom. Ta det lugnt och kolla vad som finns...
Det är inte aktuellt med köp förrens framåt maj-juni. Måste spara ihop lite mer först.

Hur är 944:an att äga?
Daniel Båge
Legend!
Kontakt:

Inlägg av Daniel Båge »

kjelldavid skrev:
Det är inte aktuellt med köp förrens framåt maj-juni. Måste spara ihop lite mer först.

Det är väl lite dyrare reservdelar än Volvo 240 kanske. Men inte så farligt. Förmodligen billigare än tex CRXen. Finns en hel del på skrotarna med om man vill köpa begagnade delar. Men är den välskött så går grejerna inte sönder så lätt.

förs. ja du runt 6000:- helförs skule jag tippa.

Förövrigt så är det en kvalitétsbil. Det är en viss känsla med tyska kvalitétsbilar.(tex Merca, BMW eller Porsche) Det är nåt som gör att allt känns så mycket fastare. Inget som skramlar och låter.

Dessutom är det ju otroligt skönt att slippa rosten. Alla är helgalvade! Hittar du en rostig 944 så är den förmodligen krockad och dåligt lagad.
För Maccan i tiden.
Team GMBH Rennsport
Håcke
Superpostare!

Inlägg av Håcke »

Ja, skulle man fråga bilprovningen och motor männen skulle väll dom säga Toyota, fast det låter ju inte så kul,eller?

Jag skulle villja säga Audi, men det törs jag inte, eftersom du nog har läst om mitt dyra haveri :D
Volvo V70 -98
Ski-doo 500 ss 05
½Polaris 400 sks -87
BOB
Kontakt:

Inlägg av BOB »

Porsche Daniel skrev:
kjelldavid skrev:

Det är väl lite dyrare reservdelar än Volvo 240 kanske. Men inte så farligt. Förmodligen billigare än tex CRXen. Finns en hel del på skrotarna med om man vill köpa begagnade delar. Men är den välskött så går grejerna inte sönder så lätt.

förs. ja du runt 6000:- helförs skule jag tippa.

Förövrigt så är det en kvalitétsbil. Det är en viss känsla med tyska kvalitétsbilar.(tex Merca, BMW eller Porsche) Det är nåt som gör att allt känns så mycket fastare. Inget som skramlar och låter.

Dessutom är det ju otroligt skönt att slippa rosten. Alla är helgalvade! Hittar du en rostig 944 så är den förmodligen krockad och dåligt lagad.
Du menar att en porsche skulle kosta lika mycket att äga som en crx?? Kollade lite hos mekonomen på prisskillnader på reservdelar på dom olika bilar om man till exempel jämför bromsbelägg fram så kostar porschens bromsbelägg 140kr mer än på crxen och skivor så kostar porschens skivor fram 250kr mer än crxens. då har ju porschen lite större delar men det är också en större bil, den kostar också lite mer i skatt men försäkring hamnar nog ungefär lika. Vågar inte tänka på vilken skillnad dte skulle bli i service kostnad om man servade bilen på märkesverkstad.... Jag tror att bensinförbrukningen så är det en ganska stor skillnad på dessa 2 bilar. Ex när vi hade konbane körning på uråsa så körde jag min bil dit och hem (marschade 120-130) och körde på uråsa hela dagen och min bil hade dragit 0,8 när jag kom hem. det kan du inte köra med en porsche. Det är nog ganska olika bilar att köra kan inte säga hur porschen är att köra men crxen är väldigt rolig att köra.
men sen så klingar det ju alltid bättre i folks öron att man kör porsche....... porschen för dom pengarna är en bil från mitten av 80 talet medan crxen är tillverkad 90-91 (det är dom 2 årsmodellerna som vtecen fanns)
Robert Gustafsson
K-Mart
Megapostare!
Kontakt:

Inlägg av K-Mart »

kjelle..

ska du ha en bil som rapplar så ska du köpa en Peugoeot 205 GTI.. de har ja haft så de är en som ja inte tipsar dig om..

fast jag tror ja hade rätt otur me den ja köpte å kom över ett riktigt måndas exemplar..

men varför inte köpa audi? typ en äldre S2:a lr en fin S4:a? fast de ligger no lite över 50 åxå.. men S4:orna ä därikring iaf..
//Martin Staffan
Ringarna sitter bra i fronten..
http://www.garaget.org/?car=26516
Skriv svar