Opel Rekord 24V -69

Här lägger vi upp våra pågående projekt, t.ex. banracers, husbåtar, svulstiga gokarts, mm...

Moderatorer: Senior moderators, Moderators, Webgruppen

Karlsson
Legend!
Inlägg: 3973
Blev medlem: 25 okt 2001 01:00
Ort: Jönköping

Opel Rekord 24V -69

Inlägg av Karlsson »

Lite nya, suddiga och mörka bilder... Ganska stora blev de också...

Bild
"Fulblocket" med grenröret, monterad lika långt bak som en 6a...

Bild
Intercooler. :rolleyes:

Bild
Ready for race! Ju...

Bild
Gamla, sura diffen till vänster. Nya, härliga lamelldiffen till höger!

Bild
Något ombyggd kardantunnel pga den något större Omegalådan.

Bild
Volvo-ok, Honda-skivor och de berömda, gröna beläggen...

Så ser det ut just nu, den riktiga motorn ska i så fort jag får ordning på kopplingen.
Senast redigerad av 7 Karlsson, redigerad totalt 28 gång.
Anders Karlsson
Opel Commodore 3,0 24V -77, konbaneglidare
Opel Rekord -69, motorlös bandräpare
Nicke Nyman
Gör inte annat än skriver...
Inlägg: 2698
Blev medlem: 16 jul 2003 20:49
Ort: Umeå
Kontakt:

Inlägg av Nicke Nyman »

Ser ruggit bra ut... =) Är den klar innan sommarn??

Peace! 8)
Opel Ascona B -78
Volvo V70 2,4d -08
VW Passat 1.8T -02
VW Typ 1 -72
Anders Toll
Legend!
Inlägg: 3339
Blev medlem: 07 apr 2002 11:17
Ort: Växjö

Inlägg av Anders Toll »

Dödscoolt ju.

Jag har sagt flera gånger att jag vill hälsa på er i ert garage. Man får väl snart få ändan ur... :wink:
Maccan
Legend!
Inlägg: 3790
Blev medlem: 24 okt 2001 01:00
Ort: Värnamo
Kontakt:

Inlägg av Maccan »

TurboNicke skrev:Ser ruggit bra ut... =) Är den klar innan sommarn??

Peace! 8)
Han har ju alltid sagt att den ska komma ur till sommarn...men inte VILKEN sommar... :roll:
Det ska bli kul att se den färdig, jag som är sponsor och allt. :wink:
Marcus Marklund

www.millway.se
Ivarsch
Lever här på forat...
Inlägg: 1271
Blev medlem: 24 maj 2002 08:54
Ort: Mariestad
Kontakt:

Inlägg av Ivarsch »

Ja kom igen karlsson! Vi vill se den till denna sommarn!! Nu kommer våren med kände jag igår så nu blir de lite mer celsius i garaget med!

Hur är planerna för motorn lite mer exakt? Eller står de kanske i nån annan tråd?
________________________
David Vindlycke
Yamaha wr 400f
Bmw 318 E46 -03
Karlsson
Legend!
Inlägg: 3973
Blev medlem: 25 okt 2001 01:00
Ort: Jönköping

Inlägg av Karlsson »

Motorn är ihopmonterad, den står och samlar damm i motorlabbet (mjölkrummet) i Brandstorp.
Ett 1900 block (originalblocket från -69!) borrat till 94 mm med smidda Venoliakolvar, viktjusterade original vevstakar, balanserad vev från Rekord 2,2. Slagvolymen blir 2,15 liter pga lite mindre borrning.
Topp från 2,2 med finslipade ventiler och säten, original ventiler 45 mm insug och 40 mm avgas. ENEM P13 kam med 276 graders duration, 11,2 mm lyft. Vipparmsbrygga i stål för att stadga upp pinnbultarna till vipparmarna, säkerställer rätt ventilspel.
Skvalpplåt i tråget, oljepumpslock från diesel för högre oljetryck, uttag för oljekylare från Omega 3000.
Hembyggt turbogrenrör av stålrör, något portat original 2,2 insug. Turbo från SAAB 900 T16 eller Volvo 850 turbo, har inte bestämt mig.
MegaSquirt insprutning med MAP-sensor och Tomtek tändning med direct fire.
Anders Karlsson
Opel Commodore 3,0 24V -77, konbaneglidare
Opel Rekord -69, motorlös bandräpare
Samuel Lindkvist
Legend!
Inlägg: 3042
Blev medlem: 23 okt 2001 01:00
Ort: Horda
Kontakt:

Inlägg av Samuel Lindkvist »

Ser bra ut det där :D Läser man specen på motorn så verkar det ju väldigt seriöst. Hur många hk räknar du med? Jag har för mig att du pratade om 200hk nån gång men det måste ju bli 300hk med dom grejerna du ska ha.
BMW M3 E30 - BMW 530D F10 - ALPINA B3 2,7 CAB Replica - BMW Z4M Coupé
Ivarsch
Lever här på forat...
Inlägg: 1271
Blev medlem: 24 maj 2002 08:54
Ort: Mariestad
Kontakt:

Inlägg av Ivarsch »

Låter fint de där fast jag knappt förstod hälften.. så jag ställer samma fråga som samuel.. hur många ponnisar?
________________________
David Vindlycke
Yamaha wr 400f
Bmw 318 E46 -03
Henke
Lever här på forat...
Inlägg: 1158
Blev medlem: 24 okt 2001 01:00
Ort: Göteborg
Kontakt:

Inlägg av Henke »

Jag behöver nog inte säga något. :bow: :thumbsup: :namnam:
Ando
Gör inte annat än skriver...
Inlägg: 1878
Blev medlem: 06 mar 2002 22:27
Ort: Jönköping

Inlägg av Ando »

Heja Karlsson! :banana: :bow:
I sommar kommer det bli :drive: och sen :check2:
Andreas Welin
Äger en Bmw, kör en Volvo
Karlsson
Legend!
Inlägg: 3973
Blev medlem: 25 okt 2001 01:00
Ort: Jönköping

Inlägg av Karlsson »

Lotus Samuel skrev:Hur många hk räknar du med? Jag har för mig att du pratade om 200hk nån gång men det måste ju bli 300hk med dom grejerna du ska ha.
Beror väl lite på hur mycket jag vågar ladda... Det behövs en rejälare turbo än den jag har nu, typ en sån V70 R turbo som du hade, Samuel.
Anders Karlsson
Opel Commodore 3,0 24V -77, konbaneglidare
Opel Rekord -69, motorlös bandräpare
Karlsson
Legend!
Inlägg: 3973
Blev medlem: 25 okt 2001 01:00
Ort: Jönköping

Inlägg av Karlsson »

Lite bilder på de nya länkarmarna bak. Justerbart, men inget äkta fyrlänk.
Justerbart Panhardstag blir det också.
Ber om ursäkt till alla med modem för bildstorleken...

Bild
En länkarm som sagt. M16 uniballs.

Bild
Övre reaktionsstaget har troligen för klena M10 uniballs. Ska eventuellt bytas till M12.

Bild
Nöjd med mitt fina arbete, det firar man gärna med en läsk! :mhihi:
Senast redigerad av 1 Karlsson, redigerad totalt 20 gånger.
Anders Karlsson
Opel Commodore 3,0 24V -77, konbaneglidare
Opel Rekord -69, motorlös bandräpare
Zeb
Lever här på forat...
Inlägg: 1113
Blev medlem: 24 okt 2001 01:00
Ort: Habo
Kontakt:

Inlägg av Zeb »

På bilden med bakaxeln tycker jag mig se att det saknas en fjäderskål, detta är med flit va?
Berätta pöjk! :D
Zeb Arvidsson
Karlsson
Legend!
Inlägg: 3973
Blev medlem: 25 okt 2001 01:00
Ort: Jönköping

Inlägg av Karlsson »

Varför ska jag bry mig om fjäderskålar när de sitter på dämparen? :wink:
Anders Karlsson
Opel Commodore 3,0 24V -77, konbaneglidare
Opel Rekord -69, motorlös bandräpare
Karlsson
Legend!
Inlägg: 3973
Blev medlem: 25 okt 2001 01:00
Ort: Jönköping

Inlägg av Karlsson »

Lite nya bilder. Något mindre den här gången.

Bild

Ett litet oljekyl har hittat plats bredvid ICn.

Bild

Finmotorn på plats. Fattas lite slangstumpar till tryckrören, men det kommer.

Bild

Spridarbrygga med spridare från 850 turbo. Får räcka till att börja med.

Bild

Här står en diffus figur och klurar lite.... (Turbon är en helkass Holset HX 50, men man kan ju alltid drömma...
Anders Karlsson
Opel Commodore 3,0 24V -77, konbaneglidare
Opel Rekord -69, motorlös bandräpare
Anders Toll
Legend!
Inlägg: 3339
Blev medlem: 07 apr 2002 11:17
Ort: Växjö

Inlägg av Anders Toll »

Varför så liten oljekylare? Behövs det inte större? Eller är det också ekonomi?

(Jag kan lite om turbogrejer...)
Hjerpe
Ultrapostare!
Inlägg: 808
Blev medlem: 30 jan 2004 10:21
Ort: Oakvalley / Thlm
Kontakt:

Inlägg av Hjerpe »

tror inte att han behöver större.. har själv kört rätt hårda grejer utan någona alls

(om jag nu har något att säga i det här sammanhanget.. blir rädd bara jag hör orden karlsson och rekord...)
Tappen
www.UKULIZED.se

Volvo V70 2,4D -06
Volvo V70 TDI -99
Volvo 240 GL -85
Volvo 240 GL -88
Stiga Park Pro 16 HST -95

Karlsson
Legend!
Inlägg: 3973
Blev medlem: 25 okt 2001 01:00
Ort: Jönköping

Inlägg av Karlsson »

Anders Toll skrev:Varför så liten oljekylare? Behövs det inte större? Eller är det också ekonomi?

(Jag kan lite om turbogrejer...)
Lite både och faktiskt. Den kommer från SAAB 900 T16, kostade typ 10 kr och får plats nästan var som helst. Blir det för varmt så kan jag alltid hämta en till hos Maccan och seriekoppla. Huvudsaken är att det finns ett oljekyl öht.
Anders Karlsson
Opel Commodore 3,0 24V -77, konbaneglidare
Opel Rekord -69, motorlös bandräpare
Calle Wennborg
Styrelseledamot
Inlägg: 2441
Blev medlem: 11 dec 2002 23:34
Ort: Habo

Inlägg av Calle Wennborg »

Snyggt Karlsson :o
Vad ska du använda för turbåååå nu då :D
CarlJohan Wennborg
Mitsubitshi Starion Turbo-84
Saab 99 L-73
Wv Passat GTE-18
Nissan Leaf 24Kw-16
Karlsson
Legend!
Inlägg: 3973
Blev medlem: 25 okt 2001 01:00
Ort: Jönköping

Inlägg av Karlsson »

Mitsubishi TD04HL-13G heter den, kommer från en 850/V70 AWD motor, samma som spridarna kommer ifrån. Tror det var en 2,5 liters men jag är inte helt säker.
Det får väl bli en större snurra i framtiden, när maskin är lite mer inkörd och jag vågar lita på prylarna.
Anders Karlsson
Opel Commodore 3,0 24V -77, konbaneglidare
Opel Rekord -69, motorlös bandräpare
Skriv svar