Motorn är ihopmonterad, den står och samlar damm i motorlabbet (mjölkrummet) i Brandstorp.
Ett 1900 block (originalblocket från -69!) borrat till 94 mm med smidda Venoliakolvar, viktjusterade original vevstakar, balanserad vev från Rekord 2,2. Slagvolymen blir 2,15 liter pga lite mindre borrning.
Topp från 2,2 med finslipade ventiler och säten, original ventiler 45 mm insug och 40 mm avgas. ENEM P13 kam med 276 graders duration, 11,2 mm lyft. Vipparmsbrygga i stål för att stadga upp pinnbultarna till vipparmarna, säkerställer rätt ventilspel.
Skvalpplåt i tråget, oljepumpslock från diesel för högre oljetryck, uttag för oljekylare från Omega 3000.
Hembyggt turbogrenrör av stålrör, något portat original 2,2 insug. Turbo från SAAB 900 T16 eller Volvo 850 turbo, har inte bestämt mig.
MegaSquirt insprutning med MAP-sensor och Tomtek tändning med direct fire.
Anders Karlsson
Opel Commodore 3,0 24V -77, konbaneglidare
Opel Rekord -69, motorlös bandräpare
Ser bra ut det där Läser man specen på motorn så verkar det ju väldigt seriöst. Hur många hk räknar du med? Jag har för mig att du pratade om 200hk nån gång men det måste ju bli 300hk med dom grejerna du ska ha.
BMW M3 E30 - BMW 530D F10 - ALPINA B3 2,7 CAB Replica - BMW Z4M Coupé
Lite bilder på de nya länkarmarna bak. Justerbart, men inget äkta fyrlänk.
Justerbart Panhardstag blir det också.
Ber om ursäkt till alla med modem för bildstorleken...
En länkarm som sagt. M16 uniballs.
Övre reaktionsstaget har troligen för klena M10 uniballs. Ska eventuellt bytas till M12.
Nöjd med mitt fina arbete, det firar man gärna med en läsk!
Senast redigerad av 1 Karlsson, redigerad totalt 20 gånger.
Anders Karlsson
Opel Commodore 3,0 24V -77, konbaneglidare
Opel Rekord -69, motorlös bandräpare
Anders Toll skrev:Varför så liten oljekylare? Behövs det inte större? Eller är det också ekonomi?
(Jag kan lite om turbogrejer...)
Lite både och faktiskt. Den kommer från SAAB 900 T16, kostade typ 10 kr och får plats nästan var som helst. Blir det för varmt så kan jag alltid hämta en till hos Maccan och seriekoppla. Huvudsaken är att det finns ett oljekyl öht.
Anders Karlsson
Opel Commodore 3,0 24V -77, konbaneglidare
Opel Rekord -69, motorlös bandräpare
Mitsubishi TD04HL-13G heter den, kommer från en 850/V70 AWD motor, samma som spridarna kommer ifrån. Tror det var en 2,5 liters men jag är inte helt säker.
Det får väl bli en större snurra i framtiden, när maskin är lite mer inkörd och jag vågar lita på prylarna.
Anders Karlsson
Opel Commodore 3,0 24V -77, konbaneglidare
Opel Rekord -69, motorlös bandräpare