Väghållning och bra saker till Min Amazon.

Frågor om teknik.

Moderatorer: Senior moderators, Moderators, Webgruppen

Martin Fåglefelt
Gör inte annat än skriver...

Väghållning och bra saker till Min Amazon.

Inlägg av Martin Fåglefelt »

Jag tänkte att jag ska köra en moralhöjare i garaget. Och inhandla lite väghållning, och bromsar. Har eventuellt en turbomotor på G, så effekten kommer väl efter många om och men hamna på säg en 150+ hk. beroende på hur mycket jag vågar. Inget jag lägger tid på nu.

Bur ska jag försöka skaffa in snart oxå. Men nu gäller det alltså väghållning och bromsar....

Frågor:
1) Räcker Green stuff/shit till min bil, den kommer köras så mycket konbana och bana som möjligt under sommaren (Ando har predikat, och man måste erkänna att konbana var sketasköj), men samtidigt på vägen, som röjarbil. :lol:

Eller ska jag gå på overkill, och spara och skaffa nåt brembo liknande grejor. (jag kan ju inte bromsar, men vet att greenstuff är till för tuff gata....och red stuff är lite mer bana, och brembo kanske sitter på EVO VI)

2) Dämpare, resp. fjädrar. Bilen ska enl. alla regler vara låg och någorlunda stum. Då går det fort har jag hört. Vilka dämpare är bra och vilka inte? Och sist men inte minst, vilka borde jag ha...jag har lättat och donat, (finns inte mycket att lätta), så jag borde vara nere på en 1050kg cirka nu...men säg att när jag är klar, så är jag på 970-1000kg. (kanske)

Jag antar att effekten kommer hamna runt 150-160hk. Om jag nu fixar en turbomotor. Kan ju slänga in S-kam i b20'n annars... :D ...hursomhelst. mellan 140-160hk. och 1000kg.

Förresten. Blir det typbes. eller reg. bes. utan baksäte, dragkrok, och med bur?..får man ha 6punktsbälte på bes.?....eller måste 3punktarn sitta kvar?

/// En som längtar till sommaren.

För övrigt så börjar karossen, utseénde mässigt vara färdig för lack snart. Ska försöka få tag på en bur först bara...=)

Växellåda till b21ET, b23ET, b230ET, funkar det med m40? annars får jag springa och fixa en m46...eller m47..

Tack på förhand.
Martin Fåglefelt
BMW 528 Sedan -99
BMW 530 Sedan -04

tel. 0725-423500
danne
Administratör
Kontakt:

Inlägg av danne »

Börja med att få ut den ura garaget, så att jag får in min e21...
[Daniel Lindmark]
"Ovanstående skall ses som skarp ironi,
jag menar aldrig vad jag säger.
Fast ibland kanske jag gör det..."
BOB
Kontakt:

Inlägg av BOB »

angående green stuff så hade jag det på min nissan 200sx och jag märkte ingen märkbar skillnad från orginal till greenstuff, vet inte hur det är på en amazon.

Om du ska ha 6 punktsbälte så måste 3 punktsbälterna sitta kvar för besiktningen, har 4 punkt i hundkojan och enda gången då 3punktsbältet som är kvar används är på besiktningen för då måste dte sitta där.
Robert Gustafsson
Maccan
Legend!
Kontakt:

Inlägg av Maccan »

Nu kommer min åsikt, dvs hur JAG skulle gjort...

Om man har en amazon så tycker jag det passar bättre med lite B20 trim, istället för B21 turbo. En seriöst trimmad B20 kan man lätt plocka ut 150 kusar.
En sådan bil kan man göra lite "klassisk racer" av, och inte hålla på att klabba med men massa onödigt tjafs.

Bromsar och sådant är bättre att plocka från typ 140 med ventilerade skivor. Andra belägg gör nog ingen större nytta, mer än hål i plånboken.
Kolla i rallyannonser efter gamla delar!

Bur är ju fränt, det ska du ha! Men en rakskuren låda tror jag du tröttnar på efter en kvart i en bruksbil...

Tänk på att ett seriöst utfört arbete på en sådan bil, kan ge pengarna tillbaks. Och det är inte vanligt i bilhobbyn.

Men som sagt detta är min åsikt, bara min...
Marcus Marklund

www.millway.se
Fibban
Ultrapostare!
Kontakt:

Inlägg av Fibban »

BOB skrev:angående green stuff så hade jag det på min nissan 200sx och jag märkte ingen märkbar skillnad från orginal till greenstuff, vet inte hur det är på en amazon.
Jag hade med green stuff på min förra A4. Å det största märkbara skillnade va att man slapp bromsdam! Efter ett par veckors körning så vart knappt fingret smuttsigt då du drog det på fram fälgarna!
Men nog vill jag påstå att det va skillnad. Klart att jag satte ju dit andra skivor (slitsade) i samma veva.
Bild
* Kia Ceed SW crdi -09 * Nissan 200sx s14 -95 * Ford Transit Connect T230 -08 * Ski-doo X-RS 600 -07
BOB
Kontakt:

Inlägg av BOB »

Saab Filip skrev:
BOB skrev:angående green stuff så hade jag det på min nissan 200sx och jag märkte ingen märkbar skillnad från orginal till greenstuff, vet inte hur det är på en amazon.
Jag hade med green stuff på min förra A4. Å det största märkbara skillnade va att man slapp bromsdam! Efter ett par veckors körning så vart knappt fingret smuttsigt då du drog det på fram fälgarna!
Men nog vill jag påstå att det va skillnad. Klart att jag satte ju dit andra skivor (slitsade) i samma veva.
Jag hade satt också på slitsade och borrade EBC skivor samtidigt men märkte ingen vidare bättre bromsar och jag tycker dom dmmade mer....
Robert Gustafsson
Karlsson
Legend!

Inlägg av Karlsson »

Däck, bromsar och väghållning. Det är det som gäller i första hand om du vill kunna köra bilen snabbare. Om du vill åka snabbare så räcker det ju med enbart motortrim.
Och när det gäller motorn, satsa hellre på att vässa till B20-motorn lite, det är ganska mycket krångel att byta till B21-23. Sprängkåpa, låda, ev kardan mm. mm.
Du har väl kvar Webrarna? Och toppen är portad och planad? Med S-kam blir det säkert rätt bra kräm i spisen, och en trimmad förgasarmotor låter riktigt brutalt...
Anders Karlsson
Opel Commodore 3,0 24V -77, konbaneglidare
Opel Rekord -69, motorlös bandräpare
Martin Fåglefelt

danne skrev:Börja med att få ut den ura garaget, så att jag får in min e21...
Den är hos grannen ett par dagar nu....hur länge vet jag dock inte....
Martin Fåglefelt
BMW 528 Sedan -99
BMW 530 Sedan -04

tel. 0725-423500
Martin Fåglefelt

Karlsson skrev:Däck, bromsar och väghållning. Det är det som gäller i första hand om du vill kunna köra bilen snabbare. Om du vill åka snabbare så räcker det ju med enbart motortrim.
Och när det gäller motorn, satsa hellre på att vässa till B20-motorn lite, det är ganska mycket krångel att byta till B21-23. Sprängkåpa, låda, ev kardan mm. mm.
Du har väl kvar Webrarna? Och toppen är portad och planad? Med S-kam blir det säkert rätt bra kräm i spisen, och en trimmad förgasarmotor låter riktigt brutalt...
Oki, jag struntar väl i turbo då. Och, jag skulle ju kunna strnta i väghållning också, men det vore ju inte kul, om man ändå ska bygga en banracerwannebe. Oki, jag ska alltså inte satsa några pengar på bromsar?...stötdämpare då?

Jag kan ju testa som det är nu, men (visserligen med vakuumfel i motorn) sladdrade ju bakändan som en....."vetinteva" på uråsa. Men om man ser till fjädrar, så är ju en sänkningssats kanske att rekommendera, men man kan ju kapa fjädrarna, (vilket jag redan gjort) och ha kortare stötdämpare, fast det kanske blir total-uselt?
Martin Fåglefelt
BMW 528 Sedan -99
BMW 530 Sedan -04

tel. 0725-423500
Martin Fåglefelt

Maccan skrev:Nu kommer min åsikt, dvs hur JAG skulle gjort...

Om man har en amazon så tycker jag det passar bättre med lite B20 trim, istället för B21 turbo. En seriöst trimmad B20 kan man lätt plocka ut 150 kusar.
En sådan bil kan man göra lite "klassisk racer" av, och inte hålla på att klabba med men massa onödigt tjafs.

Bromsar och sådant är bättre att plocka från typ 140 med ventilerade skivor. Andra belägg gör nog ingen större nytta, mer än hål i plånboken.
Kolla i rallyannonser efter gamla delar!

Bur är ju fränt, det ska du ha! Men en rakskuren låda tror jag du tröttnar på efter en kvart i en bruksbil...

Tänk på att ett seriöst utfört arbete på en sådan bil, kan ge pengarna tillbaks. Och det är inte vanligt i bilhobbyn.

Men som sagt detta är min åsikt, bara min...
Detta ska inte vara bruksbil, det får bli busbil/banbil. Jo, funderar på var jag kan få tag på en bur billigast....

Det var bra argument där.....
Martin Fåglefelt
BMW 528 Sedan -99
BMW 530 Sedan -04

tel. 0725-423500
Skriv svar