Bmw 325 vs. 328. (e36)

Allt som handlar om bilar, mc, mm.

Moderatorer: Senior moderators, Moderators, Webgruppen

Martin Fåglefelt
Gör inte annat än skriver...
Inlägg: 2787
Blev medlem: 30 jan 2002 01:00
Ort: Råslätt, Jkpg

Bmw 325 vs. 328. (e36)

Inlägg av Martin Fåglefelt »

Funderar lite här ang. dessa modeller.

En hästkraft skillnad. Och desto mer vrid i 328an.
Vridet, har tyvärr ingen siffra i huvudet, kommer ju tidigare i registret, men hur mycket gör det i skillnad?

En del säger, det har ingen skillnad när man ser till hastighetstidtagningar. typ 0-100 och så...
Och en del säger att det skjuter på nåt rejält mycket tidigare.


Varför släpper de isf en 325 och en 328?...om det inte är mycket skillnad?

Jag har ju ingen erfarenhet av bmw så.... :(
Martin Fåglefelt
BMW 528 Sedan -99
BMW 530 Sedan -04


tel. 0725-423500
Ando
Gör inte annat än skriver...
Inlägg: 1878
Blev medlem: 06 mar 2002 22:27
Ort: Jönköping

Inlägg av Ando »

Det var så att 328:an och 325:an aldrig tillverkades samtidigt. Utan -94 tillverkades den sista 325:an och -95 började 328 tillverkas.
http://www.autopower.se/modellguiden/e36.asp
Andreas Welin
Äger en Bmw, kör en Volvo
Samuel Lindkvist
Legend!
Inlägg: 3042
Blev medlem: 23 okt 2001 01:00
Ort: Horda
Kontakt:

Inlägg av Samuel Lindkvist »

Sen handlar det om skatteregler och avgasutsläpp och sånt. Gränsen går nånstans vid 195hk och då vill man inte passera det i onödan. Därför trimmade dom ner 328:an men ett annat insug för att få ner toppeffekten men man behåller vridet. Så 328:an går helt klart bättre. Däremot kanske den inte känns så varvvillig pga att den redan går så bra på låga varv. Byter man insug på 328:an så höjer man effekten en bra bit till 215hk kanske.
BMW M3 E30 - BMW 530D F10 - ALPINA B3 2,7 CAB Replica - BMW Z4M Coupé
Fibban
Ultrapostare!
Inlägg: 985
Blev medlem: 11 sep 2002 17:30
Ort: Umeå
Kontakt:

Inlägg av Fibban »

Har en polare i klassen som hade en 328 tidigare å enligt han så va det stor skillnad! Den ska tydligen gå betydligt bättre än en 325:a, särskillt i botten. 0-100 tiden är ju en hel del bättre på en 328:a.
Bild
* Kia Ceed SW crdi -09 * Nissan 200sx s14 -95 * Ford Transit Connect T230 -08 * Ski-doo X-RS 600 -07
Daniel Båge
Legend!
Inlägg: 4691
Blev medlem: 31 okt 2001 01:00
Ort: Tofteryd
Kontakt:

Inlägg av Daniel Båge »

Praktiskta tester visar att det inte är nån märkbar skillnad där det räknas :roll: (160-240 km/h) mellan en 325 och en 328. :mhihi:
(OT: en S60T5 drar ifrån när varvstoppet går i på 325an, inte förr! :o Hur var det? 60 hk mer? )

Men självklart är en 328 bättre men är den så mycket bättre att det är värt att köpa en 328 istället för en 325a? Förutom att det är en nyare årsmodell? Det är ju upp till var och en att avgöra.
För Maccan i tiden.
Team GMBH Rennsport
Samuel Lindkvist
Legend!
Inlägg: 3042
Blev medlem: 23 okt 2001 01:00
Ort: Horda
Kontakt:

Inlägg av Samuel Lindkvist »

Om man bara ska ha bilarna som dom är original så kvittar det kanske. Men ska man trimma lite så märker man skillnaden direkt. Större volym = lättare att plocka effekt.

Praktiska tester brukar ofta innebära att BMW-föraren kör bättre än han i volvon så det är svårt att säga vilken bil som är snabbast. Sen skiljer det faktiskt bara 57hk :teacher:

(så här hade du väl du också svarat Daniel? :wink: )
BMW M3 E30 - BMW 530D F10 - ALPINA B3 2,7 CAB Replica - BMW Z4M Coupé
Daniel Båge
Legend!
Inlägg: 4691
Blev medlem: 31 okt 2001 01:00
Ort: Tofteryd
Kontakt:

Inlägg av Daniel Båge »

Lotus Samuel skrev:Praktiska tester brukar ofta innebära att BMW-föraren kör bättre än han i volvon så det är svårt att säga vilken bil som är snabbast. Sen skiljer det faktiskt bara 57hk :teacher:
Volvo-föraren i de praktiska testen var den största BMW-fanatikern i Småland så det borde jämna ut sig. Förresten så är det väl 58 hk? :wave:

Nå ja...

Jag har ju som en del vet en 325a så det kanske gör mig partisk. Men, jag säger som tidigare, är det värt 40.000 för det? :sgn-duh:
För Maccan i tiden.
Team GMBH Rennsport
Samuel S
Legend!
Inlägg: 3406
Blev medlem: 22 okt 2001 01:00
Ort: Boarp, Skillingaryd
Kontakt:

Inlägg av Samuel S »

Porsche Daniel skrev:Praktiskta tester visar att det inte är nån märkbar skillnad där det räknas :roll: (160-240 km/h) mellan en 325 och en 328. :mhihi:
(OT: en S60T5 drar ifrån när varvstoppet går i på 325an, inte förr! :o Hur var det? 60 hk mer? )
Nja. Nu ska vi inte överdriva här.
Jag tycker väl att det var en märkbar skillnad på bilarna, men den var förvånansvärt liten.
Nog för att det var en kass förare i Volvon, som dessutom var en automat.

Mest överaskande var ju faktiskt att 325an och 328an gick såpass lika, särkilt nära toppfart.

Men när man kör bilarna vanligt och inte bara accar till toppfart så känns ju 328an snabbare, det är ju mer vrid.
Jämför man tex med en 325a utan Vanos så borde skillnaden va ännu mer märkbar.
Men som sagt, frågan är ju om det är värt prisskillnaden. Kanske?
Samuel Silverudd | Team GMBH Rennsport
Samuel Lindkvist
Legend!
Inlägg: 3042
Blev medlem: 23 okt 2001 01:00
Ort: Horda
Kontakt:

Inlägg av Samuel Lindkvist »

Porsche Daniel skrev: Förresten så är det väl 58 hk? :wave:
Jo jag skrev faktiskt 58 men ändrade det för när jag slog 142kw x1,36 så blev det 193hk och inte 192 som jag trodde. Men skitsamma. Va det automat i volvon så haltar ju jämförelsen. Jag har en 250hk manuell V70 här om någon med en 325:a vill ställa upp. Tyvärr tror jag BMW:n får spö.

Är verkligen en 328:a 40000:- dyrare i snitt?
BMW M3 E30 - BMW 530D F10 - ALPINA B3 2,7 CAB Replica - BMW Z4M Coupé
Samuel Lindkvist
Legend!
Inlägg: 3042
Blev medlem: 23 okt 2001 01:00
Ort: Horda
Kontakt:

Inlägg av Samuel Lindkvist »

BMW Samuel skrev: Mest överaskande var ju faktiskt att 325an och 328an gick såpass lika, särkilt nära toppfart.

Men när man kör bilarna vanligt och inte bara accar till toppfart så känns ju 328an snabbare, det är ju mer vrid.
Jämför man tex med en 325a utan Vanos så borde skillnaden va ännu mer märkbar.
Men som sagt, frågan är ju om det är värt prisskillnaden. Kanske?
Vid toppfart använder man effekten i motorn och inte vridet. Så det är inte konstigt att dom går lika där. Ligger man och pressar och håller sig på höga varv använder man också max effekt i båda och då ska det inte skilja något. Men det är ju segdragning och körbarhet som 328:an är bra på. Dessutom är den mer förlåtande om man inte skulle växla optimalt. Annars skiljer det nog inget och då är det inte värt 40000:-
BMW M3 E30 - BMW 530D F10 - ALPINA B3 2,7 CAB Replica - BMW Z4M Coupé
Andreas K
Gör inte annat än skriver...
Inlägg: 1632
Blev medlem: 21 mar 2002 23:50
Ort: Vaggeryd

Inlägg av Andreas K »

Om man ska se till om de är värt en viss prisskillnad så finns de ju andra faktorer än olika accelerationsmoment och toppfarter hit och dit.

Prisbilden variera ju med andra faktorer också, t.ex. så är ju 328orna nyare, de finns färre av dem, 328orna har trevligare motorkaraktär för normal körning osv.
/Andreas
Daniel Båge
Legend!
Inlägg: 4691
Blev medlem: 31 okt 2001 01:00
Ort: Tofteryd
Kontakt:

Inlägg av Daniel Båge »

Japp!

Jag håller med om att en 328 är bättre. Men frågan är om det är värt pengarna...

40000:- var lite höftat. :wave:


En bruksskicks 325Coupe med vanos och en heldel utrustning går ju på runt 70000 och en 328Coupé över 100000 om man ska ha en som är hel och fungerar med bra utrustning.


typ. :roll:



Nu kommer säkert nån komma och säga:

-Öhhh så mycket kostar de inte alls.

Då säger jag såhär, man får vad man betalar för! :o :saythat:
För Maccan i tiden.
Team GMBH Rennsport
Samuel Lindkvist
Legend!
Inlägg: 3042
Blev medlem: 23 okt 2001 01:00
Ort: Horda
Kontakt:

Inlägg av Samuel Lindkvist »

Porsche Daniel skrev:
Då säger jag såhär, man får vad man betalar för! :o :saythat:
Det stämmer så bra så.
BMW M3 E30 - BMW 530D F10 - ALPINA B3 2,7 CAB Replica - BMW Z4M Coupé
Karlsson
Legend!
Inlägg: 3973
Blev medlem: 25 okt 2001 01:00
Ort: Jönköping

Inlägg av Karlsson »

Jag bara måste ge mig in i getingboet!!! Omegan då, hade 204 hk och 270 Nm i början av 90-talet. Visst har den en slagvolym på "hela" 2,969 liter, men ändå. En kompis 325 E36 orkade inte hänga på till mycket mer än 230 km/h mätarfart, medans Omegan faktiskt ökar upp till ca 240.
Vad kan detta bero på?
Utväxling såklart! Jag har ju "fel" låda till motorn, med lägre utväxling på alla växlar utom 4an, som (tror jag) ger aningens bättre acc än en "riktig" 24 V Omega. Och tydligen också bättre än en 325 E36. Det ska bli intressant att se vad hans 328 går för...
Anders Karlsson
Opel Commodore 3,0 24V -77, konbaneglidare
Opel Rekord -69, motorlös bandräpare
Samuel Lindkvist
Legend!
Inlägg: 3042
Blev medlem: 23 okt 2001 01:00
Ort: Horda
Kontakt:

Inlägg av Samuel Lindkvist »

Karlsson skrev:Jag bara måste ge mig in i getingboet!!! Omegan då, hade 204 hk och 270 Nm i början av 90-talet. Visst har den en slagvolym på "hela" 2,969 liter, men ändå. En kompis 325 E36 orkade inte hänga på till mycket mer än 230 km/h mätarfart, medans Omegan faktiskt ökar upp till ca 240.
Vad kan detta bero på?
Utväxling såklart! Jag har ju "fel" låda till motorn, med lägre utväxling på alla växlar utom 4an, som (tror jag) ger aningens bättre acc än en "riktig" 24 V Omega. Och tydligen också bättre än en 325 E36. Det ska bli intressant att se vad hans 328 går för...
Ja den går gött den där omegan du har. Fel låda är inte alltid fel med andra ord.
BMW M3 E30 - BMW 530D F10 - ALPINA B3 2,7 CAB Replica - BMW Z4M Coupé
Karlsson
Legend!
Inlägg: 3973
Blev medlem: 25 okt 2001 01:00
Ort: Jönköping

Inlägg av Karlsson »

Nä, och jag vill ju inte skryta heller. Men bilskrället har ju gått över 31 000 mil, motorn är visserligen renoverad, men det var innan jag köpte den. Har bara fått ventilerna inslipade och bytt kamkedja.
Tur att karossen rostar, annars kan ju nån tro att det är en bra bil...
Anders Karlsson
Opel Commodore 3,0 24V -77, konbaneglidare
Opel Rekord -69, motorlös bandräpare
Macke
Normal postare
Inlägg: 30
Blev medlem: 24 okt 2001 01:00
Ort: Mjölby
Kontakt:

325vs328

Inlägg av Macke »

En 328 behöver ju inte kosta 40tusen mer det har vi ju erfarenheter av på resan också sen så är det svårt att jämföra vi körde ju inte varandras bilar du kanske inte ville gasa mer så vi körde om volvon jag vill minnas att vi låg i häcken på volvon nästan hela tiden så jag fick ju slappa lite ibland iallafall!! :lol:
Daniel Båge
Legend!
Inlägg: 4691
Blev medlem: 31 okt 2001 01:00
Ort: Tofteryd
Kontakt:

Re: 325vs328

Inlägg av Daniel Båge »

Macke skrev:En 328 behöver ju inte kosta 40tusen mer det har vi ju erfarenheter av på resan också sen så är det svårt att jämföra vi körde ju inte varandras bilar du kanske inte ville gasa mer så vi körde om volvon jag vill minnas att vi låg i häcken på volvon nästan hela tiden så jag fick ju slappa lite ibland iallafall!! :lol:
Phu! Det var en lång mening! :o :wink:

Nu var det ju Coupé vi pratade om och med liknande utrustningsnivå... :roll:

Som att jämföra päron med apelsiner... typ...
För Maccan i tiden.
Team GMBH Rennsport
Macke
Normal postare
Inlägg: 30
Blev medlem: 24 okt 2001 01:00
Ort: Mjölby
Kontakt:

325vs328

Inlägg av Macke »

Jo det är klart men jag menar ju inte bara våra bilar som va lika dyra, det fanns ju 328 coupeer som inte va så dyra du vet jag tittade på en som kostade 15000:- mer än din bil du vet..
Daniel Båge
Legend!
Inlägg: 4691
Blev medlem: 31 okt 2001 01:00
Ort: Tofteryd
Kontakt:

Re: 325vs328

Inlägg av Daniel Båge »

Macke skrev:Jo det är klart men jag menar ju inte bara våra bilar som va lika dyra, det fanns ju 328 coupeer som inte va så dyra du vet jag tittade på en som kostade 15000:- mer än din bil du vet..
Den röda? Den var väl obefintligt med utrustning i den? :confused:

Ja visst kan man hitta billiga 328or i Tyskland, men man får vad man betalar för... :hey:

40000 kr var i Sverige iofs...
För Maccan i tiden.
Team GMBH Rennsport
Skriv svar