Konvertering Förknasare till Insprut

Frågor om teknik.

Moderatorer: Senior moderators, Moderators, Webgruppen

Martin Fåglefelt
Gör inte annat än skriver...

Konvertering Förknasare till Insprut

Inlägg av Martin Fåglefelt »

Hejsan. Funderar på att skifta lite motor i amazonen. Har eventuellt fått tag på en b200E motor, och tillhörande 5växlad låda. Grejen är ju den, att den har 110hk eller nåt origninal. och jag vill ha mer...

Med tanke på crossflow, kan jag inte använda den gamla "b20A" toppen. men funderar på hur det skulle bli om jag skulle konvertera motorn till förgasare, och sätta dit webrarna och därefter leta roliga kammar, och lägga den gamla b20A'n motorn i ett framtida projekt. ´

Eller om man skulle följa trenden, turbokonvertera....fast det har jag ingen aning om hur man gör så det skippar jag.

Eller hur ser sprängkåpan ut på en växellåda tillhörande b200E?....kanske inte alltför olik, men den bilen jag tar ifrån är isf byggd i holland..suck. :oops:....för min låda nu är för tätstegad....toppar ju motorn på ett par sekunder...m40 skit.

Nån som kan volvo?
Martin Fåglefelt
BMW 528 Sedan -99
BMW 530 Sedan -04

tel. 0725-423500
Nicke Nyman
Kontakt:

Inlägg av Nicke Nyman »

TURBOKONVERTERA!!! SKIT ENKELT!!!

Peace! 8)

Goo Hjul...
Opel Ascona B -78
Volvo V70 2,4d -08
VW Passat 1.8T -02
VW Typ 1 -72
Martin Fåglefelt

TurboNicke skrev:TURBOKONVERTERA!!! SKIT ENKELT!!!

Hmm....jag vet inte om jag ska lägga ner alltför mycket pengar på det....men om någon förklarar hur mycket jobb det ligger i det..(alltså grundkurs, inte 400+hk nogrannhet och massa avancerade spridarsnack.) så får man väl se...=)
Martin Fåglefelt
BMW 528 Sedan -99
BMW 530 Sedan -04

tel. 0725-423500
Martin Fåglefelt

Och jag glömde ju frågan i första stycket...."Är det svårt att konvertera till förknasare?"....alltså tvärtom är det ju jobbigt vet jag, men iaf.
Martin Fåglefelt
BMW 528 Sedan -99
BMW 530 Sedan -04

tel. 0725-423500
Karlsson
Legend!

Inlägg av Karlsson »

Det svåraste med att montera dubbel-jätte-webrar på en B200 är nog att få tag i passande insugningsrör. Det finns, men de brukar vara lite dyra.
Om det är som jag misstänker (att motorn kommer från en 360) så kan du skippa växellådan, för den sitter i bak på dem. Sprängkåpan sitter på motorn, men den passar inte på nån annan låda.
Det du kan försöka göra är att få tag i en sprängkåpa från 240 med B20.
Det kan vara riktigt svårt, fanns bara på -75orna.
Sen skaffar du nån lämplig 240 låda, M46 tex, och byter sprängkåpan.
Det kan hända att du får byta koppling också, kan vara olika splines på lamellen och axeln in i lådan.
Du får även byta till B20 oljetråg, det passar rakt på 200-motorn.
Hur man gör med kardan och sånt vet jag inte säkert, men det finns andra som har pysslat ihop sånt här, så det går ju.
Anders Karlsson
Opel Commodore 3,0 24V -77, konbaneglidare
Opel Rekord -69, motorlös bandräpare
Martin Fåglefelt

Karlsson skrev:Det svåraste med att montera dubbel-jätte-webrar på en B200 är nog att få tag i passande insugningsrör. Det finns, men de brukar vara lite dyra.
Om det är som jag misstänker (att motorn kommer från en 360) så kan du skippa växellådan, för den sitter i bak på dem. Sprängkåpan sitter på motorn, men den passar inte på nån annan låda.
Det du kan försöka göra är att få tag i en sprängkåpa från 240 med B20.
Det kan vara riktigt svårt, fanns bara på -75orna.
Sen skaffar du nån lämplig 240 låda, M46 tex, och byter sprängkåpan.
Det kan hända att du får byta koppling också, kan vara olika splines på lamellen och axeln in i lådan.
Du får även byta till B20 oljetråg, det passar rakt på 200-motorn.
Hur man gör med kardan och sånt vet jag inte säkert, men det finns andra som har pysslat ihop sånt här, så det går ju.
Det där lät krångligt...jag kör skiten ur 360'n istället. :wink:
Martin Fåglefelt
BMW 528 Sedan -99
BMW 530 Sedan -04

tel. 0725-423500
Skriv svar