Vilka sommardäck skall man köpa?

Frågor om teknik.

Moderatorer: Senior moderators, Moderators, Webgruppen

Fibban
Ultrapostare!
Kontakt:

Vilka sommardäck skall man köpa?

Inlägg av Fibban »

Nu kan man göra bra priser på sommardäck om man har tur!
Men vad skall jag köpa, jag vill ha ett däck som funkar fint på bana och vid lite hårdare tag.
Det skall var 225/45-17
Antar att ni bangrabbar har koll på vad som gäller!
Bild
* Kia Ceed SW crdi -09 * Nissan 200sx s14 -95 * Ford Transit Connect T230 -08 * Ski-doo X-RS 600 -07
NZORIKKO
Postar så det viner...

Inlägg av NZORIKKO »

Köp s.k. R-däck. Finns bland annat från Toyo och heter Trampio till rätt pris. Kolla på Wheelbase. http://home.swipnet.se/wheelbase/
Glenn här i Umeå har bra erfarenhet av dem.
Rikard
Samuel Lindkvist
Legend!
Kontakt:

Inlägg av Samuel Lindkvist »

Jag har r-däck till två av mina bilar. Men jag har dom på extra fälgar som åker på vid bankörning. Det är nästan ett måste. Det går att åka gata med dom när dom är nya. Men efter en bankörning så är dom olagliga och farligt hala när det är blött. Helt hopplöst.

Kan rekomendera Bridgestone S03 eller Michelin Pilot Sport 2
Vill du ha däck i mindre dimesioner och lite billigare är det yokohama A539 som gäller, om det nu finns kvar i sortimentet.
BMW M3 E30 - BMW 530D F10 - ALPINA B3 2,7 CAB Replica - BMW Z4M Coupé
Karlsson
Legend!

Inlägg av Karlsson »

Jag tycker att mina Toyo Proxes T1s funkade bra i somras på både bana och gata på Omegan. Har kört Anderstorp 2 ggr, Sviestad, Uråsa, Emmaboda och Kinnekulle. Självklart är däcken slitna nu, men inte så farligt som jag trodde. Helt klart de bästa däck jag haft på den bilen hittills.
Anders Karlsson
Opel Commodore 3,0 24V -77, konbaneglidare
Opel Rekord -69, motorlös bandräpare
NZORIKKO
Postar så det viner...

Inlägg av NZORIKKO »

Jag har hört bra av andra om Toyo Proxes med undantag att de överhettar efter flera varv på bana. Jag tror ändå att de är prisvärda. Falken FK 451 har jag själv använt med samma slutsatser. Tyvärr så är det nog så att man får bättre däck ju mer man betalar (läs Michelin).

Nu har jag iofs R-däcken på andra fälgar men det finns de som kör med dem på för jämnan. Tydligen kan det bli lite fel precis som Lotus Samuel skriver.
Rikard
SamuelH
Postar så det viner...
Kontakt:

...

Inlägg av SamuelH »

Jag kan också rekomendera Toyo Proxes ts-1. Dom ligger ju hyffsat i bra kurs för din studentekonomi Filip.. :D Sen är det ju japanska däck... kanon! :wink:

För mig är det väldigt bra bett i dem på torrt och även relativt bra i blött underlag, iaf över förväntan. På bana har jag inte en aning om hur de är.
Fibban
Ultrapostare!
Kontakt:

Re: ...

Inlägg av Fibban »

Wokpanna skrev:Jag kan också rekomendera Toyo Proxes ts-1. Dom ligger ju hyffsat i bra kurs för din studentekonomi Filip.. :D Sen är det ju japanska däck... kanon! :wink:

För mig är det väldigt bra bett i dem på torrt och även relativt bra i blött underlag, iaf över förväntan. På bana har jag inte en aning om hur de är.
Ja student ekonomin gör ju att man får tänka till en extra gång! Men samme, köpte du dina på Micri däck? Kanske ska höra mig för med grabbarna där om dom kan skaka fram några till bra pris! Va fick du ge för dina, för visst köpte du 225/45-17 till dina bakdäck?
Bild
* Kia Ceed SW crdi -09 * Nissan 200sx s14 -95 * Ford Transit Connect T230 -08 * Ski-doo X-RS 600 -07
Daniel Båge
Legend!
Kontakt:

Inlägg av Daniel Båge »

Jag betalade 2200:- för två 235-40/17" Toyo Proxes till M3an. Funkade bra men så bytte jag från helt blankslitna hankook med. :roll:
För Maccan i tiden.
Team GMBH Rennsport
SamuelH
Postar så det viner...
Kontakt:

Inlägg av SamuelH »

Nej, för det första köpte jag dom av Michri däck och för det andra har dom grabbarna slutat där för typ ett halvår sen :(

Jag köpte dom på www.dackonline.se , Har för mig att däcket kostade kring 1250 friska pistoler inkl. frakt för min dimension. 225/45 bak stämmer. Ser en ju aning traktor aktigt ut... Men hellre bra grepp än att det ser lite bättre ut. Så resonerar iaf jag.. Om man jämför med mina Bridgestone 215/49/17, blankslitna och stenhårda från -98 är dom fruktansvärt bra grepp i :lol:
Hade jag tänkt köra mycket bana hade jag dock vilja ha lite lägre profil, är lite svajigare än de gamla däcken.
Ando
Gör inte annat än skriver...

Inlägg av Ando »

Wokpanna skrev:Hade jag tänkt köra mycket bana hade jag dock vilja ha lite lägre profil, är lite svajigare än de gamla däcken.
Profilen har inte jättemycket med "svaigheten" att göra, utan är stommen bra så är dom inte "svajiga"!
Andreas Welin
Äger en Bmw, kör en Volvo
Samuel Lindkvist
Legend!
Kontakt:

Inlägg av Samuel Lindkvist »

Ando skrev:
Wokpanna skrev:Hade jag tänkt köra mycket bana hade jag dock vilja ha lite lägre profil, är lite svajigare än de gamla däcken.
Profilen har inte jättemycket med "svaigheten" att göra, utan är stommen bra så är dom inte "svajiga"!
Riktigt så är det ju inte heller. Vanliga gatdäck har ingen stabil stomme så där avgör profilen en heldel men framför allt fälgbredden.

Ett ex är mina rdäck som är grymt stabila. Där har jag 225/40 18 fram på porschen och 225/50 15 på BMW:n Man kan inte säga att dom är svajiga men dom viker sig betydlig mer på bmw:n Nu är det ju inte samma bil men ändå. Högre profil svajigare däck. Men det hjälper förståss med stabil stomme.
BMW M3 E30 - BMW 530D F10 - ALPINA B3 2,7 CAB Replica - BMW Z4M Coupé
DanneT16
Normal postare
Kontakt:

Inlägg av DanneT16 »

Jag tänkte köpa Falken Azenis. Ska ligga någonstans mellan vanliga däck och r-däck så att säga
/Daniel Ekström
www.eagleracer.com
BMW 318is
SAAB 9000 A50
Hittas oftast på rejsa.nu
NZORIKKO
Postar så det viner...

Inlägg av NZORIKKO »

Har du någon erfarenhet av Falken Azenis eller vet någon har det? Var får du tag på dem och vad kostar de? Mina möjliga dimensioner är helst 205/45/16 eller 215/40/16 eller kanske 205/50/16.
:confused:
Rikard
André
Megapostare!

Inlägg av André »

Pirelli Zero Rosso, är det bra däck?
Daniel Båge
Legend!
Kontakt:

Inlägg av Daniel Båge »

André skrev:Pirelli Zero Rosso, är det bra däck?
Säljs de fortfarande? :confused:

Jag trodde de hade blivit ersatta av Nero... Det är förövrigt ett trevligt däck. :thumbsup:
För Maccan i tiden.
Team GMBH Rennsport
André
Megapostare!

Inlägg av André »

Porsche Daniel skrev:
André skrev:Pirelli Zero Rosso, är det bra däck?
Säljs de fortfarande? :confused:

Jag trodde de hade blivit ersatta av Nero... Det är förövrigt ett trevligt däck. :thumbsup:
Zero eller Nero, same shit, different day ;)

Jag gillar det däcket som allround i alla fall.
DanneT16
Normal postare
Kontakt:

Inlägg av DanneT16 »

NZORIKKO skrev:Har du någon erfarenhet av Falken Azenis eller vet någon har det? Var får du tag på dem och vad kostar de? Mina möjliga dimensioner är helst 205/45/16 eller 215/40/16 eller kanske 205/50/16.
:confused:
Nopp jag har inga erfarenheter av det däcket tyvärr :(

Kolla på www.racingtires.nu
/Daniel Ekström
www.eagleracer.com
BMW 318is
SAAB 9000 A50
Hittas oftast på rejsa.nu
Z3
Normal postare
Kontakt:

Inlägg av Z3 »

Här är en hemsida med Falken Azenis däck ..

http://www.bilodackverkstan.com/falkenracing.htm
Mae
Legend!

Inlägg av Mae »

Jag tycker att du skall köpa Dunlop SP 9000 sport.
Mycket bra däck och enligt reklamen så är dom utvecklade på racerbanan. :lol:
Marcus Arvidsson Medlem 241
Regionsombud för södra Sverige :racesmile
Kör: Skoda Superb combi
Fibban
Ultrapostare!
Kontakt:

Inlägg av Fibban »

Z3 skrev:Här är en hemsida med Falken Azenis däck ..

http://www.bilodackverkstan.com/falkenracing.htm
Dom däcken ser ju inte dumma ut. Sen va det ju en mycket fint pris på dom! Va anser ni om dom?
Bild
Skriv svar