Hej alla!
är ny i klubben sen några dagar. var med på bilorienteringen i Ä-ryd med en vit BMW 318 -87!! skoj men missade några tavlor för mkt på debutrundan.
som sagt bilen verkar gilla batterier! idag när jag skulle starta bilen efter att den stått still över helgen så var batteriet nästan heldött. Kontrolllamporna lös men inte mkt mer. det märkliga är att batteriet bytte jag för ca 1 mån sen, på grund av samma problem.
generatorn laddar batteriet som det ska, så jag misstänker att elsystemet "tjuvdrar" ström någonstans?? någon som varit med om liknande eller har tips var strömmen kan tänkas ta vägen??
Senast redigerad av 1 Oscar A, redigerad totalt 17 gånger.
Om man misstänker att bilen drar tjuvström kan det vara idé att koppla in en amperemätare mellan exempelvis batteriet och jordkabeln och se om det flyter nån ström med allt avstängt. gör det det så kan man prova att rycka säkring efter säkring tills man hittar vad det är som felar.
Zebs förslag är de bästa sättet. Min gör precis likadant trotts att jag ha ett splitt nytt "bra" batteri.
Ofta kan det vara någon av belysningsgrejorna, t.ex. bagagerum, handskfack. Larm är ju vanlig att de är men de är en ganska ovanlig grej att ha på e30isar. Jag har iofs inte något av de här på min men jag har endel andra bekymer att ta i tu med först
tackar för svaren!
får helt enkelt ta mätinstrumentet o kolla alla säkringar, har aldrig tänkt på att man ska mäta strömmen, försökte för ett tag sen kolla genom att mäta på spänningen men det gav ju inte så mycket! längesen man hade elektronik i skolan känner jag....
även på forumet på autopower - verkar vara vanligt att just bagagerumslampan tar ström på grund av fukt i bagaget.
verkar ändå lite märkligt det är ju bara en 5w lampa, kan den dra ur batteriet så mycket på 2-3 dagar? det kanske fanns en anledning till att säkringen till innerbelysning o bagage saknades, jag var så duktig o satte dit en för att få lite ljus i mörkret...... men men nu kör jag med batteriet urkopplat när bilen står still, det funkar ju så länge!
/ Oscar
Kör inte med batteriet urkopplat för länge på BMW. Dom har nämnligen batterier/kondensatorer i instrumenten som måste hållas vid liv. Får dom ingen spänning och är gamla så dör dom. Och då fungerar inte Service-intervallen + att temp-mätare & annat kan få fnatt.
Edit: Jag tror det ligger till på detta viset, visserligen så blir dom små batterierna dåliga med tiden ändå, men jag antar att man påskyndar det hela om man inte har spänning till instrumentet.