Vad kör ni för vinterbilar i vinter?

Allt som handlar om bilar, mc, mm.

Moderatorer: Senior moderators, Moderators, Webgruppen

Samuel S
Legend!
Kontakt:

Vad kör ni för vinterbilar i vinter?

Inlägg av Samuel S »

Har ni nån speciell vinterbil för att spara på sommarbilen?
Hur förbereder ni den för vintern isåfall?

Eller om ni kör med samma bil året om. Hur förbereds den inför vintern?
Samuel Silverudd | Team GMBH Rennsport
Mae
Legend!

Inlägg av Mae »

Jag kommer att köra med Saaben året runt.
Saab är ju trots allt en Svensk kvalitetsbil så tål att köras, sommar som vinter. :roll: :mhihi:
Marcus Arvidsson Medlem 241
Regionsombud för södra Sverige :racesmile
Kör: Skoda Superb combi
Samuel Lindkvist
Legend!
Kontakt:

Inlägg av Samuel Lindkvist »

Porsche å BMW har ju så dålig kvalitet att jag blir tvungen att köpa en annan bil till vintern. Vi får se vad det blir.
BMW M3 E30 - BMW 530D F10 - ALPINA B3 2,7 CAB Replica - BMW Z4M Coupé
Ando
Gör inte annat än skriver...

Inlägg av Ando »

Jag har inte råd med en vinterbil utan får ha min E30. Ska försöka undvika så mycket som möjligt att köra med den.
Vill inte ställa av den, för man kan behöva den!
Andreas Welin
Äger en Bmw, kör en Volvo
Nicke Nyman
Kontakt:

Inlägg av Nicke Nyman »

En sak jag undrar över, de är ok om man kör en porsche eller en toklåg bil, eller framhjulsdrivet att ställa bort bilen över vintern, men vad gör dessa stollar som ställer bort sina bakhjulsdrivna bilar?? Gäller även de som har 4WD, vet av 3st Subaru Imprezor som ska ställas bort i vinter, vad är de för dumheter? Bilen som är optimal för att köras me på vintern kan man väl inte ställa bort? Behärskar man inte en 4WD ska man inte ha en, o vill man ändå ha en är de bara att åka på industriområde eller ICA MAXI parkering o öva på att sladda t.e.x... För de är väl de man gör som mest på vintern... :mhihi:
Själv kommer jag troligen åka både Snaabeln och kanske en Volvo 240GLT! :D

Peace! 8)
Opel Ascona B -78
Volvo V70 2,4d -08
VW Passat 1.8T -02
VW Typ 1 -72
Daniel Båge
Legend!
Kontakt:

Inlägg av Daniel Båge »

Min BMW har så gräsligt kass kvalité så jag var tvungen att ställa in den och lämna landet i en hast! :oops:
Jag kör en Pegga och ibland en Atos. Fast å andra sidan så har vi ingen vinter... :thumbsdown:
För Maccan i tiden.
Team GMBH Rennsport
BOB
Kontakt:

Inlägg av BOB »

jag kör än så länge en civic men den är lite tillsalu, få se vad det kan bli istället....
Robert Gustafsson
Samuel S
Legend!
Kontakt:

Inlägg av Samuel S »

Men vad jag undrar är lite mer hur ni förbereder bilarna för vinter? Vinterbil eller ej.

Rostlagning? Spade och filt i bagaget? Snökedjor? Höjningssats? Extraljus o sökarlampa? Polisradio?

Själv så införskaffade jag en BMW 325ix E30 i förra veckan som ska tjäna som vinterbil. Efter att ha ägt en sån över vintern för 3 år sen så upptäckte jag tjusningen med fyrhjulsdrift, oslagbart.
En viktig grej för min vinterbil är just extraljusen! Så det får det bli många.
Samuel Silverudd | Team GMBH Rennsport
Andreas
Lever här på forat...
Kontakt:

Inlägg av Andreas »

Vinterdäck på.
Gummimattor in.
Ögonlock bort.
Strålkastartorkarblad på.
Snöborste och is-skrapa fram.

.....Tur att man har en bil (Volvo) klarar av både sommar och vinter.... så man slipper att köpa sig en speciell vinterbil.... :mhihi:
Andreas Ekslätt
Samuel Lindkvist
Legend!
Kontakt:

Inlägg av Samuel Lindkvist »

Jag är helt kass på att utrusta mina bilar inför vintern. Jag sätter på vinterdäcken det är allt. I många fall har jag inte ens en isskrapa. Man får ta nåt gammalt cdfodral eller nåt annat man kan skrapa med.

Men skulle olyckan va framme så skulle man faktiskt behöva lite vantar å mössor att värma sig med. Man kan ju bli sittandes rätt länge om man har otur.
BMW M3 E30 - BMW 530D F10 - ALPINA B3 2,7 CAB Replica - BMW Z4M Coupé
Karlsson
Legend!

Inlägg av Karlsson »

Jag kör tysk gubbracer i vinter. En Rekord 2,2 -86 som troligen kommer att vara helt sönderrostad i januari. Man måste ju ha nåt att göra inför besiktningen.
För tillfället är den utrustad med stenhårda rallydämpare bak och svetsad diff, inte jättebra för vägegenskaperna, men det är väldigt kul på grus!
Det ska väl på ett par extraljus så småningom, en skyffel får jag nog slänga i skuffen och fylld reservdunk. Har fått soppatorsk ett par gånger i snöstorm, inte kul. Isskrapa får man när man handlar på Micro...
Anders Karlsson
Opel Commodore 3,0 24V -77, konbaneglidare
Opel Rekord -69, motorlös bandräpare
Andreas K

Inlägg av Andreas K »

Lotus Samuel skrev:Jag är helt kass på att utrusta mina bilar inför vintern. Jag sätter på vinterdäcken det är allt. I många fall har jag inte ens en isskrapa. Man får ta nåt gammalt cdfodral eller nåt annat man kan skrapa med.

Men skulle olyckan va framme så skulle man faktiskt behöva lite vantar å mössor att värma sig med. Man kan ju bli sittandes rätt länge om man har otur.
de där cd-fodrals tricket känner jag igen :) händer titt som tätt

Men som du säger klär sig folk dåligt: "Jag ska ju ändå sitta i en varm bil"
jag brukar ha thermobyxor i bagagen på bilen så finns de ju alltid till hands.
/Andreas
Ivarsch
Lever här på forat...
Kontakt:

Inlägg av Ivarsch »

320'n är ju min vinterbil, har bara inte haft råd att köpa en sommarbil än....

Ja jag har rostlagat den lite.. stoppat igen lite otäcka hål.. men mer finns det och tiden räcker ju inte till :(

Sen åkte vinterpåsen ut i bilen med allt nödvändigt som iskrapor i drivor, en skitful rattmuff och en sån däringa go dyna att sitta på när sätesvärmen har lagt av, som alltid på min förarsida. :-(

Sen tog jag och gjorde framrutan helt kliniskt ren för den var redigt flötig, märks när man drog på heljuset.. Sen eftersom mina kära lampor gått sen typ 87 eller nåt så byttes helljusen mot nya fräsha och STARKA 100W. Så nu ser man ev. älgar i dikeskanterna! Helt underbart! Vinterdäcken ska väl på med men det är ju rätt givet. Man är verkligen chanslös utan dem!

Sen finns det funderingar på att slänga in lite vikt i skuffen så man får ner däcken lite mera.. men får väl se hur det blir med det..
Daniel Båge
Legend!
Kontakt:

Inlägg av Daniel Båge »

Lotus Samuel skrev:Jag är helt kass på att utrusta mina bilar inför vintern. Jag sätter på vinterdäcken det är allt. I många fall har jag inte ens en isskrapa. Man får ta nåt gammalt cdfodral eller nåt annat man kan skrapa med.
Det brukar stryka med ett och annat kreditkort varje vinter :oops:
Bättre än naglarna i alla fall... :wink:
För Maccan i tiden.
Team GMBH Rennsport
Nicke Nyman
Kontakt:

Inlägg av Nicke Nyman »

Jag har inte ens motorvärmare på min så en sån MÅSTE jag inhandla, annars kommer jag bryta ihop, den är ett måste, faktiskt...
Så, man får bita i de sura äpplet och sen inskaffa en, men de blir nog en som värmer kylvattnet, lite jobbigt att montera en isticksvärmare!

Peace! 8)
Opel Ascona B -78
Volvo V70 2,4d -08
VW Passat 1.8T -02
VW Typ 1 -72
Mae
Legend!

Inlägg av Mae »

Min Saab är utrustad med både motorvärmare och is-skrapa. :lol:
eastbay
Megapostare!
Kontakt:

Kör min A4:a

Inlägg av eastbay »

Jag var på väg att skaffa en Audi 80 att ha till vintern, men jag la dessa pengar på ett par 17" vinterdäck. Skitbra väghållning & bra fäste. Är görnöjd med däcken.
Kia Ceed 1.6 CRDI 2008
Skoda Fabia 1.2 2006
Skoda Pickup 1.9D 1998
VW 1200 LIM 113 1965
Polaris 700 SKS Cross Country 2003
Ockelbo 600
Örnvik 415 Johnsson 6hk

Mathias (Eastbay)
Henke
Lever här på forat...
Kontakt:

Inlägg av Henke »

Jag brukar utrusta med xljus och snöskyffel förutom standard utrustningen startkablar och draglina. Sen är det ju inte fel med ett extra batteri i skuffen.
Fast i vinter blir det bara en sadelvärmare. :wink:

Glöm inte bort den oskrivna lagen att inte sladda i nerförsbacke. :wink:
Maccan
Legend!
Kontakt:

Inlägg av Maccan »

Jag krängde på goa, fina dubbdäck på tuffa vita manta B fälgar igår... Dem skall på kadetten, sedan skall bara kupévärmare slängas in oxå.

Men först skall den bli kördugling, dvs byta vattenpump, kamrem och koppling nästa vecka.
Extrahjus hade inte varit fel, men jag vet inte hur jag skall fästa dem bara....

La på vinterdäcken på MV6:an igår... Så den är beredd oxå. Men den ställs in 1 nov.
Marcus Marklund

www.millway.se
Mae
Legend!

Inlägg av Mae »

Maccan skrev: La på vinterdäcken på MV6:an igår... Så den är beredd oxå. Men den ställs in 1 nov.
Varför då? Är det lönt att montera på vinterdäck på en bil som man ändå skall ställa in? :confused:
Skriv svar