S:Turbo TD04
Moderatorer: Senior moderators, Moderators, Webgruppen
S:Turbo TD04
Jag har en TD04 13G med 7:ans avgashus till salu. Den är i mycket fint skick!
Och nej jag säljer inte avgashuset separat.
Pris bud
0707-141788
ps Säljer den pga felköp
Och nej jag säljer inte avgashuset separat.
Pris bud
0707-141788
ps Säljer den pga felköp
-
- Legend!
- Kontakt:
Jag är lite osäker men gissar på 200hk. Endel kanske säger 250hk, jovisst men då blåser den lika varm luft som en gasolbrännare och det vill man inte.Karlsson skrev:Ungefär hur många hk räcker den till?
Men det kanske är bättre att ägaren själv svarar på det

BMW M3 E30 - BMW 530D F10 - ALPINA B3 2,7 CAB Replica - BMW Z4M Coupé
Inte för att förstöra tråden men jag tror att man kan ha lite mer effekt i den.
Jag vill minnas att de t.ex. sitter orginal på typ 850 T5 dvs italienska och belgiska 2.0 turbon.
Den motorn ger ju en 215hk orginal.
Sen sitter de nog på 850awd:n också och den ger väl en 193 hk och låter som ett lämpligare orginal effektuttag.
Skulle tippa på att den är lämplig för 220-240hk?
Jag vill minnas att de t.ex. sitter orginal på typ 850 T5 dvs italienska och belgiska 2.0 turbon.
Sen sitter de nog på 850awd:n också och den ger väl en 193 hk och låter som ett lämpligare orginal effektuttag.
/Andreas
-
- Legend!
- Kontakt:
Den klarar 240hk ja. men den ska ju jobba i sitt område där den är som effektivast=200hk. Volvo sätter ju inte dit en för stor turbo i onödan. Därefter pumpar den bara mer varmluft istället.Andreas K skrev:Inte för att förstöra tråden men jag tror att man kan ha lite mer effekt i den.
Lotus Samuel skrev:Den klarar 240hk ja. men den ska ju jobba i sitt område där den är som effektivast=200hk. Volvo sätter ju inte dit en för stor turbo i onödan. Därefter pumpar den bara mer varmluft istället.Andreas K skrev:Inte för att förstöra tråden men jag tror att man kan ha lite mer effekt i den.
Jovisst men ligger verkligen gränsen så nära effektuttaget de kör med i bilarna? Sen är de ju en ganska difus sak när den börjar pumpa varmluft, jag tror de är ett hyggligt aggregat så länge man ligger i närheten av vad volvo körde med.
/Andreas
-
- Legend!
- Kontakt:
Jo men när man skiver lämplig så är det effekten där turbon är som effektivast. Säg 75% verkningsgrad. Vid 240hk kanske den är nere på 65%. Givetvis kan man ju änvända den och det går säkert att pumpa 260hk. Men vet man hur mycket man ska pumpa luft för så köper man ju en som ligger på högsta verkninggrad vid max effekt.Andreas K skrev:Lotus Samuel skrev:Den klarar 240hk ja. men den ska ju jobba i sitt område där den är som effektivast=200hk. Volvo sätter ju inte dit en för stor turbo i onödan. Därefter pumpar den bara mer varmluft istället.Andreas K skrev:Inte för att förstöra tråden men jag tror att man kan ha lite mer effekt i den.
Jovisst men ligger verkligen gränsen så nära effektuttaget de kör med i bilarna? Sen är de ju en ganska difus sak när den börjar pumpa varmluft, jag tror de är ett hyggligt aggregat så länge man ligger i närheten av vad volvo körde med.