Tänkte visa er en "bra" motor. Vet inte riktigt vilken av BMWs gamla F1 motorer de är, men iaf så har jag en gammal BMW-ägar tidning hemma där det står lite om detta. Om jag nu inte minns fel så var det så att BMW byggde en bromsbänk där maxvärdet var 1400hk, de ansågs tillräckligt, när de bromsade dessa motorer med tidsträningsladdtrycket så bottnade bänken, dvs denna 1,5liters maskin gav över 1400hk.
Intressant att observera att hur "liten" en så pass bra turbo blir gentemot dessa enorma aggregat folk som kör på strippen har, Holset, Turbonetics osv.
Porsche Daniel skrev:Det var väl en sån på museét vid Nürburgring?
Det är lite tufft att de använde begagnade block för att godset hade "satt" sig i dem...
Sen har jag hört att till dom första M3:orna med S14 tog dom gamla F1 motorer och satte i en plugg i insuget för att det skulle hamna på 195hk. Anledningen va att dom hade massa motorer över samt att dom redan va inkörda.
Men seriöst så märks det ju på S14 att den har lite att ge.
Tex så är väl gutningen i toppen rätt beprövad om en liknande tål över 1400hk.
BMW M3 E30 - BMW 530D F10 - ALPINA B3 2,7 CAB Replica - BMW Z4M Coupé
Lotus Samuel skrev:
Sen har jag hört att till dom första M3:orna med S14 tog dom gamla F1 motorer och satte i en plugg i insuget för att det skulle hamna på 195hk. Anledningen va att dom hade massa motorer över samt att dom redan va inkörda.
Vad du försöker få fram här är alltså att det inte skulle vara fallet?
Lotus Samuel skrev:Vad jag försöker få fram är att "kan dom kan jag". Ge mig några månader så ska jag bara fixa till min motor lite.
Fast det blir nästan 1000hk/liter, det blir tufft. Men skam den som ger sig. Nu smids det både kolvar å planer här.
Gött! Så ska de vara! Banträffen i maj då.. Vore sköj o se lite resultat på de där!!
saabturbo skrev:gubbar nu ska ni få se vad jag kallar motor...
Ja du.. definitionerna är olika du.. Fast tror nog saabstoltheten gått lite överstyr nu??
Senast redigerad av 1 Ivarsch, redigerad totalt 16 gånger.
Porsche Daniel skrev:Det var väl en sån på museét vid Nürburgring?
Det är lite tufft att de använde begagnade block för att godset hade "satt" sig i dem...
Nej jag tror det var en annan du menar "zakspeed" motorn som står precis vid trappan när man går upp? Förviso är den också en imponerandepjäs, men de är ingen BMW motor.
Angående de där med blocken så vet jag inte redigt vad man skall tro; en del vill göra gällande att de endast är en skröna, ett sätt att göra bra marknadsföring för sina grejor. Tycker att de låter som en inte helt otrolig sak, kan ju omöjligt vara så att ett block som gjuts i massupplaga inte går att gjuta lite bättre i småserie. Dvs att man har en mer nogrann gjutprocess vid gjutning av småserieblocken typ som till f1 motorerna.
En möjlig teori skulle kunna vara att man gör en serie med bättre block och släpper dessa i en begränsad upplaga seriebilar som man låter använda blocken som man sedan tar in och använder till F1 motorer.
Porsche Daniel skrev:
Så kan du satsa på 400 sugmotorhästar med S14en.
Vill minnas att man hade 390hk sista året med m3 dtm, då var den ju 2,5 liters. Å andra sidan var de ju ett par år sedan så de borde gå att tillverka bättre grejor nu. Sen var iofs de motorerna inget för långlopp...
Ska verkligen topplock vara gjorda i aluminium? Vad är det för nymodigheter? Och inte har den insug och avgas på samma sida heller! Det var bättre förr!
Karlsson skrev:Ska verkligen topplock vara gjorda i aluminium? Vad är det för nymodigheter? Och inte har den insug och avgas på samma sida heller! Det var bättre förr!