Hur göra?

Allt som handlar om bilar, mc, mm.

Moderatorer: Senior moderators, Moderators, Webgruppen

BOB
Gör inte annat än skriver...
Kontakt:

Hur göra?

Inlägg av BOB »

Jag köpte min crx vtec i början av augusti och killen jag köpte den sa att vinterdäcken som skulle vara med var hos hans föräldrar som är bortresta över helgen och han sa att han skulle skicka dom veckan eftet, Däcken har inte kommit än.
bilen hade varit till salu 2 månader innan och då hade jag pratat med då varande ägaren men det blev inte av att jag köpte bilen och killen jag nu köpte bilen av köpte den i stället, då fanns ett litet ljud innan vtecen gick in (lostmotion device) som jag frågar killen om och han sa att han fixat det hos en kompis som jobbar på hondaverkstad. När jag kommer hem så hör jag självklart detta ljudet och hinner köra 1 mil hemma i jönköping innan bak bromsarna är slut vilka han hävdade var nyrenoverade. Jag försöker ringa killen men han svarar inte, så jag mejlar honom och jag är fullt medveten om att jag inte har några rättigheter men att nu vill jag bara ha min vinterdäck. Han svarar på mejlet och verkar ovetande och säger att han tappat telefonen därför jag inte kunnat nå honom via telefonen.
Har nu senare kunnat ringa honom för att tjata att han ska skicka däcken men bara om jag ringer från skyddatnummer annars svarar han inte. Och nu det senaste svarar han inte alls. Han har sagt att han skickade däcken för över 4veckor sen och då frågar jag efter ett fraktnummer (bussgods) så att jag ska kunna spåra paketet och det har han lovat att mejla över men jag har inte fått något än... dom på bussgods säger att han har antagligen inte lämnat in dom och dom kan inte göra så mycket utan fraktnummer. Har pratat med bussgods både i Jönköping och stockholm och bägge två tror inte han har skickat dom.
nu senast lovade han att ta kontakt med bussgods och lovade att ringa mej i torsdags men har inte hört ett ljud från honon, han svarar inte på telefon eller mejl längre.

Ringde även idag polisen och hörde vad som gällde och dom sa att ett muntligt avtal gäller (hade med mej 2 pers som kan intyga). Men det var inget polisiert så jag skulle ta det via civilrätten, någon som vet hur det funkar? någon som varit med om något liknande?
tips?
Robert Gustafsson
Andreas K

Inlägg av Andreas K »

Det är alltid ett dilema med saker som ska ske efter en bilaffär, tumregeln är ju att allt ska göras upp på plats. Dvs tillbehör som vinterdäck skall tas med direkt. Annars får man ju skriva in det i köpkontraktet, gjorde ni inte det?

Gällande regler och sånt är det nog svårt att få till något vettigt angående det hela om ni saknar papper på det. Enligt lag är ett muntligt avtal lika bindande som ett skriftligt men i praktiken har jag svårt att se att de blir så i och med det enkla faktum att det in stadigvaras på något sätt.

Rent allmänt så är det en väldigt svår situation. Hur stor bussgods station lämnade han det på? Bussgods ombuden skall spara samtliga inlämningskvitton. De borde kunna leta reda på det om de inte är gjort hos ett ombud med mycket paket samt att de är gjort inom en rimlig tid efter inlämningen. Troligen så vet han ju ungefär vilket datum han lämnat det. Har ombuden då varit ordenliga borde de har dem i nåtsånär datumsorterad ordning.

Är det inte för långt funkar det ju annars bra att åka och hämta grejorna, folk brukar vara betyldigt mer tillmötesgående när man träffar dem personligen. Men i och med att du skrev något om Stockholm i ditt inlägg antar jag att de rör sig om den regionen och då är det ju en rejäl resa.

Ett annat sätt du kan göra om du vill ta i med "snälla" hårdhandskar kanske skulle kunna vara och försöka ringa han föräldrar och fråga något i stil med om de har dina vinterdäck osv. En ren gissning från min sida är att bilen kan ha stått skriven på hans föräldrar och då har du namn på någon av dem där och kan ringa och kolla. Föräldrar brukar ha stort inflyttande över sina barn så kanske skulle en sådan grej hjälpa?
/Andreas
Gindemo
Lever här på forat...

Inlägg av Gindemo »

En bekant till mig var uppe i Kiruna och köpte en bil.
De kunde inte hitta sommardäcken till bilen då.
Säljaren lovade då att skicka ner däcken så fort de kom fram.
Köparen frågade då hur han kunde lita på att han skulle göra detta.
-Du, (sa han) det här är norrland! Här håller vi vad vi lovar!

Säljaren kunde dock inte hitta däcken, så han skickade ner helt nya alu.fälgar med nya däck.
Det är service.

Jag tycker du ska stå på dig vad det gäller dina däck.
Tycker oxå att du ska göra som "Andreas K" föreslog. Gulasidorna (eniro) brukar vara till godhjälp.
Annars får du nog åka och ringa på hans dörr en dag.

I värsta fall får vi göra som de mindre seriösa mc-klubbarna gör när de ska driva in pengar åt någon. :roll: De åker hem till till personen i fråga och väldigt artigt lämnar över ett brev där det står att de kommer tillbaka ett datum för att hämta pengarna. Inga hot förekommer, enbart en vänlig uppmaning och deras uppsyn räcker för att få betalt.
Inget vi ska syssla med, :nono: men det är effektivt!
Marcus Gindemo
Bmw 530 xd
Saab 9-5 aero
Saab 900 t16 cab
Saab 9-3 toppola
BOB
Kontakt:

Inlägg av BOB »

Bilen var skriven på honom men han är skriven hemma hos sina föräldrar men jag hittar inget telnummer till den adressen har nämligen försökt att hitta deras telnummer för att ringa dom.
Bussgods säger att dom kan inte göra något utan fraktnummret, och jag tror ärligt talat att han inte skickat däcken.

Jo har faktiskt en kompis som drivit in lite grejer innan men vill väldigt gärna hålla en laglig nivå på det hela.
Robert Gustafsson
Samuel Lindkvist
Legend!
Kontakt:

Inlägg av Samuel Lindkvist »

Jag skulle aldrig i livet göra en bilaffär med en stockholmare. Så är det bara. Jag kan sätta pengar på att han inte skickat däcken. Be din polare snacka med honom så lär han sig nog. Föräldrarna lär nog bara hålla med honom ändå för så funkar det idag i dom trakterna.

Jag har bara erfarenhet av elaka människor därifrån. Ni som är från stockholm får gärna bevisa motsatsen.
BMW M3 E30 - BMW 530D F10 - ALPINA B3 2,7 CAB Replica - BMW Z4M Coupé
Ivarsch
Lever här på forat...
Kontakt:

Inlägg av Ivarsch »

frågan är om det ens existerar några vinterdäck? Hoppas det löser sig.. annars får vi väl ta en klubbresa till stockholm snart.. :evil:
Mephiboseth
Megapostare!
Kontakt:

Inlägg av Mephiboseth »

Råkade ut för samma sak när jag köpte min Manta men efter ett antal samtal fram och tillbaka och efter kontakt med försäljarens föräldrar så fick jag mina vinterdäck. Men jag var tvungen att gå genom modern för att det skulle hända något...

Tråkigt att det ska behöva vara så...
<B>Marcus Ekeroos</B>
marcus.ekeroos@attitudemotorclub.com

Vem behöver bromsar när det finns tuta?!?

http://www.ekeroos.se
Redbeard
Megapostare!
Kontakt:

Inlägg av Redbeard »

Lotus Samuel skrev:Jag skulle aldrig i livet göra en bilaffär med en stockholmare. Så är det bara. Jag kan sätta pengar på att han inte skickat däcken. Be din polare snacka med honom så lär han sig nog. Föräldrarna lär nog bara hålla med honom ändå för så funkar det idag i dom trakterna.

Jag har bara erfarenhet av elaka människor därifrån. Ni som är från stockholm får gärna bevisa motsatsen.
Måste tyvärr hålla med.
Ledsen alla stockholmare som är bra. Alla andra stockholmare (majoriteten?) har förstört för er.

Folkvagn Golf TDI -99 :slow2:
Yamaha V-Max 500 -98
Honda CBR 1100 Super Blackbird -97 :burnout: :trfflght:
Kona Kahuna -03
BOB
Kontakt:

Inlägg av BOB »

Vinter däcken existerar.. han fick dom allafall till bilen när han köpte den 2månader innan jag köpte den. Var intresserad av den redan då och då fanns det vinterdäck till. Trodde jag kunde hitta hans föräldrars telnummer ,men det finns inget tel nummer på den adressen som han är skriven på.

Ingen som vet hur man går tillväga med civilrätten?
Robert Gustafsson
Nicke Nyman
Kontakt:

Inlägg av Nicke Nyman »

Måste bara få säga en sak, jag tycker killen är ett svin som ljuger o håller på, bättre att bara säga som de är, jag har inte skickat däcken... Men, dom från STHLM är ju som dom vart, dryga o ska förstöra hela tiden, förlåt om jag säger detta, har kusiner i STHLM o dom är trevliga, har även träffat andra, de finns vettiga men, som sagt, dom är för få, typ 10% eller nåt, knappt de..

Peace! 8)
Opel Ascona B -78
Volvo V70 2,4d -08
VW Passat 1.8T -02
VW Typ 1 -72
danne
Administratör
Kontakt:

Inlägg av danne »

Hmm... Jag vet inte om jag gillar vändningen den här tråden börjar ta. Är det rätt att säga att "alla Stockholmare är idioter"? Bör man dra alla över en kam? Och även om man tycker så, bör man säga det? Jag tycker ärligt talat inte det!

Ok, jag har träffat Stockholmare som är idioter, men jag har också träffat smålänningar, norrlänningar och skåningar som är betydligt värre.

Som sagt, vi bör nog tänka efter lite innan vi säger såna här saker (det gäller även mig).
[Daniel Lindmark]
"Ovanstående skall ses som skarp ironi,
jag menar aldrig vad jag säger.
Fast ibland kanske jag gör det..."
BOB
Kontakt:

Inlägg av BOB »

Grejen har inget att göra att han var Stockholmare han var riktigt trevlig när jag köpte bilen.

Om jag hade skrivit att han var utlänning (vilket hans utseende och namn låter som) hade det blivit samma reaktion då? Eller hade ni inte vågat skriva sånt då?
Robert Gustafsson
Ivarsch
Lever här på forat...
Kontakt:

Inlägg av Ivarsch »

BOB skrev:Grejen har inget att göra att han var Stockholmare han var riktigt trevlig när jag köpte bilen.

Om jag hade skrivit att han var utlänning (vilket hans utseende och namn låter som) hade det blivit samma reaktion då? Eller hade ni inte vågat skriva sånt då?
Jag har ju inte uttalat mig om nåt än o så.. men utlänning är ju en betydligt större grupp människor och dessutom finns det ju ett gäng olika typer (olika kulturer och så). Så förhoppningsvis skulle ingen ha skrivit så för det hade vart ILLA! Alla stockholmare jag känner är trevliga.. lite annorlunda syn på bilar har iofs de jag känner.. men men.. de är ju stadsbor och jag är uppväxt på en bondgård på landet så lite kontraster blir det ju!

Kanske finns det nån sån bild, stadsbo kombinerat med nåt mer som funkar på många i stockholm.. eller iaf de som märks.. man har en tendens som människa att lägga märke till negativa saker. . och det glömmer man ju inte i första taget heller.. så kanske därav synen på 08:or`? Jag vet inte.. håller inte riktigt med om folks åsikter här men kan tänka mig det kan bero på nåt sådant?

men som danne säger tror jag knappast man kan dra alla över en kam.. nu har väl iofs alla som skrivigt inkägg reserverat sig mot just det men ändå.. NJAE!
JAC
Ultrapostare!
Kontakt:

Inlägg av JAC »

tråkigt när sånt händer.. man kan inte annat än att bli sur på sådana idioter. :gnasher:
[Joel Christoffersson]

Jag vågar inte säga vad jag tycker om 240. Däremot är Fodka världens fulaste bil.
Skriv svar