tja jag har en volvo 740 som jag kapade av fjädrarna ett par varv på för att den skulle få ett lite tuffare stuk.
det blev bra ch snyggt och så som jag ville ha det men...
jag vet inte riktigt hur det kommer att gå på besiktningen för fjädrana (ialla fall ifram) liger lite löst när man hissar upp bilen.
är det nån som vet vad man kan göra åt det, för dom på bilprovningen släpper väl inte igenom bilen om dom märker att fjädrarna liger löst.
har hört att man kan sätta fast dom med slangklämmor men jag undrar om det verkligen funkar?
jag besiktigade min civic med kapade fjädrar och fick 2:or på det.. har hört med en besiktningsgubbe och han sa att bara dom sitter fast så är det OK. Jag har satt i gummibussningar (finns på biltema) i fjädrarna och ska sätta fast med slanklämmor också... bes gubben sa att det borde vara OK.
Har hört folk som svetsat fast fjädern i koppen å sedan smetat på underesmasså, å på det slängt grus å smuts så att det inte synns! Men jag vet inte om det är att rekomendera!
Jag kapade själv på den 740 jag hade tidigare, men jag kapde nog inte så mycke, det va iaf inga problem på besiktningen!
BOB skrev:jag besiktigade min civic med kapade fjädrar och fick 2:or på det.. har hört med en besiktningsgubbe och han sa att bara dom sitter fast så är det OK. Jag har satt i gummibussningar (finns på biltema) i fjädrarna och ska sätta fast med slanklämmor också... bes gubben sa att det borde vara OK.
jag fattar inte riktigt vad du menar med gummibussningar.
vart sätter dum dom??
De bussiningarna lägger man mellan fjädervarven för att få fjädrarna hårdare, men det hjälper inte mot lösa fjädrar när man hissar bilen. Riktiga sänkfjärar är att föredra, men prova att svetsa lite...
Maccan skrev:De bussiningarna lägger man mellan fjädervarven för att få fjädrarna hårdare, men det hjälper inte mot lösa fjädrar när man hissar bilen. Riktiga sänkfjärar är att föredra, men prova att svetsa lite...
Jo bussningarna går att använda men dom är jobbiga att få i.. man måste få isär fjädrarna och trycka in dom bussningarna..
Volvo_rules skrev:dom sitter ju fast när bilen är nere så jag tror inte att det är nån trafikfara direkt
Nä, inte när bilen står parkerad.
Skulle du däremot köra med den är det nog lite trafikfarligare. Kombinationen kraftig kurva och kraftigt gupp kan nog flytta fjädern från skålen. Räcker nog med kraftigt gupp också.
Kona Kahuna -03
Jag har bockat till ett rejält plattjärn som klämmer fjädern mot koppen. Drog fast det med en M8 bult. Visst gnäller besiktningsgubbarna, men jag brukar visa dem att det går att rycka rejält i fjädern utan att den rör sig.
Sen att fjäderbenslagret åker ner när man hissar upp bilen behöver man ju inte säga...
Anders Karlsson
Opel Commodore 3,0 24V -77, konbaneglidare
Opel Rekord -69, motorlös bandräpare
Snackade med en kille som modifierat sina bmw-dämpare efter 2:a på besiktningen. Han kapade helt enkelt ner skiten o svetsade de ihop igen några centimeter kortare. Antar att han svarvade av kolvstången...
Är man lite händig och har tillgång till utrustning borde väl det vara ett "bra" alternativ.