Dum batterilampa

Frågor om teknik.

Moderatorer: Senior moderators, Moderators, Webgruppen

Beast
Normal postare
Kontakt:

Dum batterilampa

Inlägg av Beast »

Har ett "litet" problem. :roll:
Från början funkade bilen för det mesta utan problem utom när den inte ville starta). en så en dag för nån vecka sedan när vi var ute och körde så blinkade batterilampan till två tre gånger. Men eftersom inget mer hände så bekymrade jag mig inte om det.
Nästa dag när vi skulle till affären å handla så var batteriet helt dött.
En snabb koll visade att jag inte glömt några lampor på.
Jag laddade batterietoch det är nu det riktigt skumma börjar....
Batterilampan börjar lysa när man gasar, står man still så slocknar den när man trycker in kopplingen men inte när man rullar. :confused:
Så länge man kör är lampan tänd...

Vad är felet?

om det hjälper kan jag berätta att det är en Honda Civic 1,6 GL -88
Bulan
Megapostare!

Inlägg av Bulan »

Vet inte men jag tror det är kolen i generatorn som ska bytas... , på nåt vis så får den inte kontakt när den har varv... går ju att kolla upp ialla fall.
NORRLAND HE É SOM ELJEST
Karlsson
Legend!

Inlägg av Karlsson »

Generatorns lindningar kan vara brända. En polare har en Civic -89, den slutade ladda. Efter generatorbyte så funkade den utmärkt, hans laddlampa lös visserligen inte på nåt udda sätt, men elfel beter sig i allmänhet ganska knepigt.
Anders Karlsson
Opel Commodore 3,0 24V -77, konbaneglidare
Opel Rekord -69, motorlös bandräpare
Smé
Normal postare
Kontakt:

Inlägg av Smé »

Låter mer som kolen. Om du vill kan du testa att knacka lite på den ifall det bara är ett kol som hängt sig. Om det är en bosch generator lr nått i den stilen är det rätt smidigt att byta kol. De sitter bara med två skruv så får du bort hela kolhållaren.Fast om du har en japansk (Hitachi) generator får du förmodligen öppna den och kika på kolen tar typ en timme plus plocka ur den ur bilen.
Lycka till!
Skriv svar