Simeon skrev:
Well, en sak har jag lärt mig... Nästa gång ska jag köra GTE:n eller annat eget... Ska ha ständig tomgång (ej varv över 800), värmen på max, och grillen på fyr ca 2dm från bilen... Glöm att jag lämnar bilen, annat än för pisspauser, och eventuellt andra nödsituationer...
Vill ge en eloge till motorpastorn, som gav oss lite mat för själen... Sådant som lätt glöms bort i många sammanhang - Keep it that way!
Håller med dig, vill även jag rickta ett tack till Peter som höll en fin samling!
Å självklart ska du ha bil med dig nästa gång, ser fram imot fler tokar på banan! En nån tur blev det ju för dig med 9 5:an!
Hoppas dom förfrusna repar sig
peter71 skrev:Filip fick väl se sig slagen för andra gången av "gammal är äldst" i sin 535:a!!
Ja nästa gång ska du få smaka på min 240Tic
Till NZORIKKO
Jajjemne, jag tycker att vi ska åka lite brett på nån sjö i vinter! Vill få tag i däck till Volvon, så det biter i lite!
Tack för övrigt Rickard för en dom jämna tiderna på ss banan!
NZORIKKO skrev:Skulle det vara intressant med isbanekörning? Få se om jag kan få till nåt sånt i vinter. Säsongen är ju ganska kort.
Förresten, var det någon som filmade nåt? Det vill jag i så fall se och även höra.
Isbana är alltid intressant
Filmade gjorde jag, men som sagt var så är det nåt som inte stämmer då både ljud och bild blev lite av halvtaskig kvalité. Enligt "carparazzin" Simeon så kan det gå till sig efter en vända med rengörningsband... Efter att jag fått tag på ett sådant skall jag sedan köra över filmen på dator för att om möjligt kunna få till en liten snutt.
Jag har bl.a en vända med Alfan i SS på film... förmodar att det är något sådant Du är ute efter
Simeon skrev:Har faktiskt bidragit till att SS-banan är bakgrund till flera av era bilar här på webben...
Jupps, Credit för fina bilder... det gjorde Du bra i snålblåsten
Isbanekörningen blir i så fall i Tavelsjötrakten. Jag var där ifjol och det var bra. Tyvärr hade jag inte min 75:a inreggad men jag fick prova en annan och det var kul. Min 164:a däremot var seg på is. Det kommer förmodligen inte att bli förrän efter jul i så fall och det känns som länge till dess.
PS Ifjol pyntade vi en hundring till banplogaren. DS
...Så har vi en här i Vindeln, (ca 200m från mitt kontor).
* *
Den är väl inte nåra km. lång, och har inte SM-status, men är dock ganska kurvig, och har ett "bump"...
...kurvor är rätt bra, för att hålla nere farten... Man kommer som snabbast upp i ca 90 knyck. Vilket dock är tillräckligt för att packa kupén full med snö om man hamnar på taket!
Jag ska kolla upp vad som gäller, men jag tror nog vi skulle kunna få "gästköra" lagligt för en billig slant... Annars kan vi ju alltid köra ändå...
* *
Det fina med den banan är att den inte är på en sjö, utan barmark, vilket gör att man inte behöver vänta tills isarna är tjocka... De brukar köra ner en tankbil å vattna banan istället!
* *
Well, flera här i forumet har ju erfarenhet av banan... André, Stefan Nyman, Magnus Nyman....
Jaaaa vi vill se lite film.... skulle vara kul att se lite Alfa stryka efter banan men även annat...
Och Filip, Simeon det känns bra att GUD får ta plats åxå det är ju trots allt Hans förtjänst att vi lever och finns, så det kommer mera av den varan...SJÄLVKLART
Och Filip: vi kanske ska ta en mekarkväll för 240:in så att den kan ta en match senare utan att förblöda
Till alla: Nicke har ett bra lästips som han nämnde i dag
Läs DAGEN sidan 14- 15 .....kul va ?
/Motorpastorn Peter
I vinter kommer alla som kommer på isbaneracing få smaka på Opel Ascona B!!!! De kan ni vara så säkra på och TIC;en ska få sig en omgång om han nu inte är för rädd om lacken...
För övrigt så tror jag att de va bra att de va kallt i söndags oxå, dock inte för publiken utan för alla bilar som åkte SS och ca 402m. Ryktet säger att de va 550m. Min Saab va RIKTIGT varm där ett tag, den luktade inte som mormors nybakta bullar.. men man skulle nog kunna grädda dom på grenröret eller på bromsarna...
Snart måste vi samlas igen för att planera...
Sköt om er tills dess och kör i från så många ni kan i stadstrafiken för då vill dom oxå bli medlem i Sveriges ballaste klubb!!!
Men tänk på
Peace!!!
Opel Ascona B -78
Volvo V70 2,4d -08
VW Passat 1.8T -02
VW Typ 1 -72
Pete71 skrev:Och Filip, Simeon det känns bra att GUD får ta plats åxå det är ju trots allt Hans förtjänst att vi lever och finns, så det kommer mera av den varan...SJÄLVKLART
Jag känner tyvärr at jag allt för ofta ställer Gud lite åt sidan. Jag behöver hjälp med förbön på den fronten.
Kia Ceed 1.6 CRDI 2008 Skoda Fabia 1.2 2006 Skoda Pickup 1.9D 1998 VW 1200 LIM 113 1965 Polaris 700 SKS Cross Country 2003 Ockelbo 600 Örnvik 415 Johnsson 6hk
Eastbay skrev:
Jag känner tyvärr at jag allt för ofta ställer Gud lite åt sidan. Jag behöver hjälp med förbön på den fronten.
Jag tror att vi alla kan känna det så ibland, och det är klart att vi ska be för varann, Gud vill ju lära känna oss, det är ju inte bara vi som vill känna Honom. Hoppas att vi kommer att få en närvaro av Guds ande i allt som vi gör eller hur!?
Fint att vi tar upp frågorna Mathias det är viktigt
God bless / MP Peter
Pete71 skrev:
Och Filip: vi kanske ska ta en mekarkväll för 240:in så att den kan ta en match senare utan att förblöda
Ja, den har ju lite blödarsjuka av någon anledning! Men fick ett bra tips av en riktig volvo raggare på klockarbäckn! Ha sa att det är två oringar som sakll bytas! Där vevhusventilationen går ner i blocket! Å så tyckte han att jag skall byta till ett annan lock ("påfyllningslocket" för oljan) eller borra hål i det lock som sitter där i dag! Å fårn det dra en slang till den separata vevhusventilationen! Detta för att lätta på trycket!
Men en mekarkväll skulle va trevligt, men det får bli i slutet av nästa vecka eller senare, har en tenta som väntar! Den kan ni gärna få ha med i era böner!
Det var ju det jag sa. Min trippmätare fick det till ca 600 m mellan de utritade strecken.
Nåväl med slirande koppling tar man inte någon, vare sig på 201 m eller 550 m.
Jag har sedan tidigare haft funderingar på sinterlamell. Träffade en idag som satt in en sexpuckars i sin bil men han avrådde nästan. Få se vad tiden och kassan tillåter.
Hmm, om nån undrar så är jag lurken i sötjackan.. (Filles arbetarjacka,hehe)
Jag kör 4puckad sinterlamell i min 200sx och tycker det funkar fint.. Skulle nog satsat på en 6puckad såhär i efterhand men... Den är inte svårkörd som vissa tycks veta.
Det bästa är ju att det inte kostar skjortan.. Men har man råd så man man ju kösta på en dyröres tryckplatta och lamell... Men jag har inte råd
För övrigt var det en bra träff, synd att man inte hade fått däcken till sin egen bil.. Man hade ju gärna provat SS.
Varför skulle de inte funka me sinter på din Rikard?? De funkar på de flesta, du skulle ha haft en stressfläkt i din Alfa, då skulle den gå vasst o troligen åka ifrån Peters M535i. De vill du väl?
Peace!
Opel Ascona B -78
Volvo V70 2,4d -08
VW Passat 1.8T -02
VW Typ 1 -72
Nicke skrev: du skulle ha haft en stressfläkt i din Alfa, då skulle den gå vasst o troligen åka ifrån Peters M535i. De vill du väl?
Om jag då kanske skulle sätta in turbo skulle det kanske inte vara så kul längre... för en bil med 750 häst och 850 Nm i vrid skulle ju kanske ta bort spänningen på förhand eller ??
Men jag tycker på allvar att vi skulle startat upp några projekt på gammbilar så man inte nöter upp våra fina som vi har nu, vad säger ni ? en vråltrimmad gamm 142:a eller nåt???
/ MP Peter
Nicke skrev: du skulle ha haft en stressfläkt i din Alfa, då skulle den gå vasst o troligen åka ifrån Peters M535i. De vill du väl?
Om jag då kanske skulle sätta in turbo skulle det kanske inte vara så kul längre... för en bil med 750 häst och 850 Nm i vrid skulle ju kanske ta bort spänningen på förhand eller ??
Men jag tycker på allvar att vi skulle startat upp några projekt på gammbilar så man inte nöter upp våra fina som vi har nu, vad säger ni ? en vråltrimmad gamm 142:a eller nåt???
/ MP Peter
Nummer 1: Peter, Du borde allvarligt talat våldta Din sexa med en turbo modell finlandsfärja... Inget tar en BMW-sexa med turbo... nästan i alla fall. Titta bara på Hammarström från Ö-vik (www.m3turbo.tk) , Jägarn från Jakan osv.
Nummer 2: Projektbil, jag ställer upp med en rostfri SAAB 99GL från 1983 i perfekt skick. Dock behöver startmotorn bytas och lite packboxar ses över
Den blir tydligen grym om man lyfter ner en 9000 aero motor på 225hk
Ett alldeles perfekt utgångsobjekt med andra ord, LOL!
Seriöst skulle det vara kul med en "Attitude norr projektbil"...
Wokpanna skrev:Hmm, om nån undrar så är jag lurken i sötjackan.. (Filles arbetarjacka,hehe)
Jag kör 4puckad sinterlamell i min 200sx och tycker det funkar fint.. Skulle nog satsat på en 6puckad såhär i efterhand men... Den är inte svårkörd som vissa tycks veta.
Det bästa är ju att det inte kostar skjortan.. Men har man råd så man man ju kösta på en dyröres tryckplatta och lamell... Men jag har inte råd
För övrigt var det en bra träff, synd att man inte hade fått däcken till sin egen bil.. Man hade ju gärna provat SS.
Haha, va e det nu för fel på min sötjacka! Det e ju en äkta Elektroteam jacka ju!
Nä men det skulle vart kul om du tagit med dig Nissmon upp! Men kan först att det e inte e så kul å åka SS med vintersulor fram å 17"bak! Kan bli aningen felfördelat grepp!
Du får åka med Nissa på nästa träff i stället! Men omd et blir Bilorientering så kan du ju ta 245an!!
Pete71 skrev: Om jag då kanske skulle sätta in turbo skulle det kanske inte vara så kul längre... för en bil med 750 häst och 850 Nm i vrid skulle ju kanske ta bort spänningen på förhand eller ??
Men jag tycker på allvar att vi skulle startat upp några projekt på gammbilar så man inte nöter upp våra fina som vi har nu, vad säger ni ? en vråltrimmad gamm 142:a eller nåt???
/ MP Peter
Jo, det är man ju sugen på. Leta upp nåt vrak o göra monster av. Fille har ju börjat fint med 240Tic:en. Är själv lite inne på BMW:s E30. Kan man ju få rätt billigt nu för tiden. Jag har även sett att man kan styla BMW riktigt snyggt. http://www.bmwpower.nu/galleri/whymustthey/default.asp
___________________________
Folkvagn Golf TDI -99
Yamaha V-Max 500 -98
Honda CBR 1100 Super Blackbird -97
Kona Kahuna -03
Jo ni grabbar en liten "projektis" skulle man haft. Måste bara kika runt på forum o grejor för att hitta den bil som ger mest så man kan piska alla på både bana och raka...
nä allvarligt...
nr1. Ett dubbelgarage med feta verktygsväggen.
nr2. Oändligt med pengar
nr3. Oändligt med motor och mekar kunskaper
nr4. Ett eget stall...=)
Att tillägga är att i alla fall jag längtar till att få se "motorpastorns" 535:a med FETA turbon...=)
Någon turbo kommer aldrig att komma min bil. Däremot finns det ju andra sätt att få bättre effekt som dessutom ger mycket bättre körbarhet. Bara för nån vecka sedan läste jag igen när en erkänd motortrimmare sa att för att en överladdad motor ska uppnå samma verkningsgrad som en sugmotor på bana måste den ha ca 100 hk mer. Om jag skulle vilja ha en turbobil så skulle jag köpa den som redan finns med turbo (Alfa 75 1,8 turbo) som Fredos var.
Fredos 75:a hade väl ca 50 hk mer än jag har i min och hans bil har aldrig varit snabbare på bana med han själv som chaufför eller jag heller för delen varit jmf med min bils tider.
För rattlåsracing däremot så är det väl lättare att få det att funka med turbo.
För några år sedan fick jag en streamer av kille som jag satte på min bil där det stod. Just real power no turbo shit.
Min repa mot Peter blev jag väl en billängd efter. Om jag hade startat rätt och haft kopplingen i ordning kanske det skulle ha blivit jämnt. Min bils 0-100 tider är på 7 sek, är hans bättre?
Nåväl framtidsplaner finns att ha råd att skaffa en cab med 4 sittplatser, så hela familjen ryms. Vad tycker ni att jag ska ha för nåt? Pristaket skulle kunna tänkas hamna på 50 tkr.