Matematiker
Moderatorer: Senior moderators, Moderators, Webgruppen
Matematiker
..se hit.
Behöver hjälp av ngn som kan räkna lite hållfastighet.
Skall montera upp en balk, eller rör i garagetaket/väggen.
Har en bredd på ca 4.8 meter och skall kunna belasta "röret" med ca 200 kg, vid lyft mittpå.
Är det ngn som har förslag på vad som kan vara lämpligt att använda?
Ett rör blir kanske lite svajjigt, men ngn slags balk kanske.
Se så. räkna lite.
Behöver hjälp av ngn som kan räkna lite hållfastighet.
Skall montera upp en balk, eller rör i garagetaket/väggen.
Har en bredd på ca 4.8 meter och skall kunna belasta "röret" med ca 200 kg, vid lyft mittpå.
Är det ngn som har förslag på vad som kan vara lämpligt att använda?
Ett rör blir kanske lite svajjigt, men ngn slags balk kanske.
Se så. räkna lite.
Jonathan Egerbo/
Opel Omega Kombi -98
Bmw 525 Touring -95
Opel Vectra -93
Vw Polo -82
-----------------------------------------------------
Opel Omega Kombi -98
Bmw 525 Touring -95
Opel Vectra -93
Vw Polo -82
Re: Matematiker
Ja om ett år eller så så har jag nog hunnit läsa en hel del hållfasthetslära! Så om du har tid att vänta så ska du få ett bra svar!Jonte skrev: Ett rör blir kanske lite svajjigt, men ngn slags balk kanske.
Men jag tror på en I-balk istället för ett rör!
Sätt dit en I balk men tänk åxå på att det blir en rätt häftig egentyngd som åxå skall tas med i beräkningarna.
Det största momentet som balken skall klara av blir alltså längden genom 2 gånger massan = Newtonmeter kolla sedan i tabell för specad balk och material, svårare än så är det inte!! Men som sagt lägg till för egenmassan + tänk på att du skall ha en säkerhetsfaktor på minst 2 ggr. Det vill säga dimensionera för minst det dubbla momentet.
Oftast det som tar mest stryk är nog fästena i väggen/taket, det är ju dock inte så vanligt att I- balkar skjuvas av på mitten, men det är klart, man kan ju alltid böja den.
Bra tips på bok: Formler och tabeller av Karl Björk
/ MP Peter
Det största momentet som balken skall klara av blir alltså längden genom 2 gånger massan = Newtonmeter kolla sedan i tabell för specad balk och material, svårare än så är det inte!! Men som sagt lägg till för egenmassan + tänk på att du skall ha en säkerhetsfaktor på minst 2 ggr. Det vill säga dimensionera för minst det dubbla momentet.
Oftast det som tar mest stryk är nog fästena i väggen/taket, det är ju dock inte så vanligt att I- balkar skjuvas av på mitten, men det är klart, man kan ju alltid böja den.
Bra tips på bok: Formler och tabeller av Karl Björk
/ MP Peter
...hmmm kollade lite på formler och såg att om man har en I balk med två vägg fästen blir momentet med en punktlast på mitten = F(kraften i N)*Längden( i m) genom 8 på varje fäste
kraften N kan avrundas till 1 kg = 10N
Så balken i ditt fall skall väggfästena klara minst (200*2*10*4.
/8=2400Nm med andra ord ca 240 kg (inräknat en säkerhetsfaktor på 2 ggr, detta är åxå mittmomentet på balken )
Sedan ska jag kolla om vad böjmomentet skall kunna bli... återkommer när jag putsat på mina gamla hållfasthetskunskaper.....
/MP Peter
kraften N kan avrundas till 1 kg = 10N
Så balken i ditt fall skall väggfästena klara minst (200*2*10*4.

Sedan ska jag kolla om vad böjmomentet skall kunna bli... återkommer när jag putsat på mina gamla hållfasthetskunskaper.....
/MP Peter
varför sätta upp balkar? garagetaket är väl starkt i sig själv.
vill bara påpeka att min kusin o jag satte upp motorlyften Allan(den heter så) i takstolen på hans fars garage. ett vinkeljärn (med ditsvetsad ögla för lyftblock) infäst i bjälken med fyra franskbult. den har vi lyft både B20 o större motorer i.
garaget är ett typiskt standardgarage från 70-talet med platt tak. minst 4 meter mellan väggarna. du kanske ska göra någon travers (vad vet jag) men tak är ganska starka konstruktioner.
vill bara påpeka att min kusin o jag satte upp motorlyften Allan(den heter så) i takstolen på hans fars garage. ett vinkeljärn (med ditsvetsad ögla för lyftblock) infäst i bjälken med fyra franskbult. den har vi lyft både B20 o större motorer i.
garaget är ett typiskt standardgarage från 70-talet med platt tak. minst 4 meter mellan väggarna. du kanske ska göra någon travers (vad vet jag) men tak är ganska starka konstruktioner.
Martin .. Sköld
man kan ju tänka sig att kunna använda en traversliknande historia så man slipper flytta på bilen när man lyft ur motorn eller dyligt, men javisst det är en bra tanke att göra det så enkelt som möjligt för sig.martin skrev:varför sätta upp balkar? garagetaket är väl starkt i sig själv. du kanske ska göra någon travers (vad vet jag) men tak är ganska starka konstruktioner.
/ MP Peter
En fördel är att försöka att fördela vikten mellan flera takstolar.
Så att balken monteras vinkelrätt mot takstolarna, för att fästas i varje takstol.
Sedan kan man ju oxå ha en "pelare" i varje ände av balken ned till golvet, som tar upp en hel del vikt.
Så att balken monteras vinkelrätt mot takstolarna, för att fästas i varje takstol.
Sedan kan man ju oxå ha en "pelare" i varje ände av balken ned till golvet, som tar upp en hel del vikt.
Marcus Gindemo
Bmw 530 xd
Saab 9-5 aero
Saab 900 t16 cab
Saab 9-3 toppola
Bmw 530 xd
Saab 9-5 aero
Saab 900 t16 cab
Saab 9-3 toppola
Jag har själv nyligen byggt garaget, och takstolarna är inte av konstruktion att de går att belasta på det sättet, de är skarvade på mitten med hammarband (köpt färdiga takstolar).
I- balk har jag funderat på i ngn form oxå, kommer inte att användas mängder av gånger förhoppningsvis, men vill ha möjligheten att göra div lyft, och göra färdigt den konstruktionen innan jag slår på innertak, och isolerar osv, tack för svaren än så länge förresten.
I- balk har jag funderat på i ngn form oxå, kommer inte att användas mängder av gånger förhoppningsvis, men vill ha möjligheten att göra div lyft, och göra färdigt den konstruktionen innan jag slår på innertak, och isolerar osv, tack för svaren än så länge förresten.
Jonathan Egerbo/
Opel Omega Kombi -98
Bmw 525 Touring -95
Opel Vectra -93
Vw Polo -82
Opel Omega Kombi -98
Bmw 525 Touring -95
Opel Vectra -93
Vw Polo -82
Det där med gungställningen är nog inte så dumt trots allt. Står ju faktiskt en i trädgården, den dagen det blir dags, får nog grabben se sig om efter något nytt ställe att gunga på...
Jonathan Egerbo/
Opel Omega Kombi -98
Bmw 525 Touring -95
Opel Vectra -93
Vw Polo -82
Opel Omega Kombi -98
Bmw 525 Touring -95
Opel Vectra -93
Vw Polo -82
Gungställningsvarianten är helt ok tror jag också, ska nog försöka bygga nåt sånt till det kommande motorlyftet i garaget. (Ja, det är sant! Snart ska motorn i Rekorden!)
Problemet där är att det är lågt i tak och bilen står uppallad så mycket det går. Har ju ingen bakaxel på bilen heller, så den går inte att flytta så smidigt...
Problemet där är att det är lågt i tak och bilen står uppallad så mycket det går. Har ju ingen bakaxel på bilen heller, så den går inte att flytta så smidigt...
Anders Karlsson
Opel Commodore 3,0 24V -77, konbaneglidare
Opel Rekord -69, motorlös bandräpare
Opel Commodore 3,0 24V -77, konbaneglidare
Opel Rekord -69, motorlös bandräpare