Nu har jag satt igång på redigt...

Allt som handlar om bilar, mc, mm.

Moderatorer: Senior moderators, Moderators, Webgruppen

Martin Fåglefelt
Gör inte annat än skriver...

Nu har jag satt igång på redigt...

Inlägg av Martin Fåglefelt »

Jag har nu sålt mitt Jänkaråk...och responsen från mina vänner blev "det var väl synd", särkilt en tjejkompis, som tyckte om baksätet...( :confused: ...nej, jag har inte gjort nåt dumt)...så nu var jag tvungen att hugga in och börja lite restaurering av The Big Z. Amazonen. I morgon monterar jag dubbla utblås.

Men idag...ojojoj...då har jag glasfiberspacklat hela instrumentbrädan....och nu är jag på jakt efter en varvräknare. Det är väl det, och en del lampor jag tänkte ha synligt.... Hela kupén ska vara lackerad i svart...svart skinn, och det är redan svart innertak.

Bilen är visserligen inte besiktigad...men jag måste sysselsätta mig, så nu blir det massa mek...det är roligt. jag besiktigar snarast.

Är det förresten någon som vet vad SBP säger om
Startknapp, huvudströmbrytare, vilka lampor (extraljus,oljelampa) man måste ha, och lite annat. Som krävs i kupén...

Och en sista fråga....finns det universalhastighetsmätare? som man kan koppla in till min bil?
Martin Fåglefelt
BMW 528 Sedan -99
BMW 530 Sedan -04

tel. 0725-423500
John
Turbopostare!

Inlägg av John »

Testa med en cykeldator. Det finns vissa som visar upp till 200, vissa till 300, och även nån som visar till 350.

Kravet är dock att det skall vara belysning på den, så man kan se den på kvällen.

Läslampa? :D
Reco
Styrelseledamot
Kontakt:

Inlägg av Reco »

gillade rolands idé med skärmen.. bara jag slipper punga ut med pengarna.
[David Knutsson]
Volkswagen Polo -96. Liten, lila, pendling.
Kawasaki ZX9R -98. Snabb, grön, nice. - till salu
Martin Fåglefelt

arsestar skrev:gillade rolands idé med skärmen.. bara jag slipper punga ut med pengarna.
Vilken idé?....
Martin Fåglefelt
BMW 528 Sedan -99
BMW 530 Sedan -04

tel. 0725-423500
Karlsson
Legend!

Inlägg av Karlsson »

Vad är det för fel på originalhastighetsmätaren? Om det bara är vajern som är av (vilket oftast är fallet) så är det lättare att byta vajer än att krabba med cykedatorer och sånt.
Lampor som måste funka är: alla varningslampor, kontrollampa för helljus och blinkers samt belysning i hastighetsmätaren. Så vitt jag vet.
Huvudbrytare och startknapp ska väl gå att besiktiga med, se bara till att koppla brytaren så att även strömmen från generatorn bryts när man slår av brytaren. Annars kan motorn fortsätta gå på bara generatorn. Det är ganska lätt att ordna.

Ps. det börjar bli dags för teknikforumet här snart. Ds
Anders Karlsson
Opel Commodore 3,0 24V -77, konbaneglidare
Opel Rekord -69, motorlös bandräpare
Martin Fåglefelt

Grejen är ju den. att jag inte vill ha originalmätaren...så nu har jag varit och fixat en panel från en 245GLT. med varvräknare och allt, men jag måste ha en vajer till den med, så det ska jag hämta.
Sen kollade jag med SBP vad som krävs för min amazon -67 och det är...

hastighetsmätare, med nån form av belysning (inget behov att mätarställning)

Blinkersindikator, om jag inte ser blinkersen från förarplatsen.

Det var allt.
Martin Fåglefelt
BMW 528 Sedan -99
BMW 530 Sedan -04

tel. 0725-423500
Karlsson
Legend!

Inlägg av Karlsson »

Det kan bli lite struligt att få i en vajer från 240 i din Amazonlåda. Men jag vet inte, det kanske passar rakt i, Volvo brukar ha lite Legostuk, bara att skruva ihop... Annars löste ju Murt problemet med trasig vajer på Renaulten smidigt och lätt med en spik, en skarvhylsa och en rörstump.
Blinkerslampan ska gå att koppla till relät, skaffa ett elschema.
Anders Karlsson
Opel Commodore 3,0 24V -77, konbaneglidare
Opel Rekord -69, motorlös bandräpare
Reco
Styrelseledamot
Kontakt:

Inlägg av Reco »

VolvoMartin skrev:
arsestar skrev:gillade rolands idé med skärmen.. bara jag slipper punga ut med pengarna.
Vilken idé?....
kanske skulle förklara lite närmre...

Martins far kom med förslaget att vi som var i bilen (jag, viktor och madde) skulle samla ihop pengar till en tv-skärm och en dvd... i utbyte får vi åka med.

hela idén är okej, förutom det med finansieringen.

men hur ska du göra med instrumentbrädan martin? det var ju både på förslag med lack, plysh och konstgräs.
[David Knutsson]
Martin Fåglefelt

arsestar skrev:
VolvoMartin skrev:
Vilken idé?....
kanske skulle förklara lite närmre...

Martins far kom med förslaget att vi som var i bilen (jag, viktor och madde) skulle samla ihop pengar till en tv-skärm och en dvd... i utbyte får vi åka med.

hela idén är okej, förutom det med finansieringen.

men hur ska du göra med instrumentbrädan martin? det var ju både på förslag med lack, plysh och konstgräs.
Det ska vara svart lackerat..med 240Glt instrumentpanel.....tror jag.
Martin Fåglefelt
BMW 528 Sedan -99
BMW 530 Sedan -04

tel. 0725-423500
Reco
Styrelseledamot
Kontakt:

Inlägg av Reco »

VolvoMartin skrev:med 240Glt instrumentpanel.....tror jag.
nä, vad tråkigt. skulle vart snyggast med varvräknaren i mitten och ganska rent utöver det.

men det blir väl inte fel det heller...
[David Knutsson]
Martin Fåglefelt

Kan du bygga ett "glashus" jag kan ha hastighetsmätaren i, så får du gärna göra det...du kan få en dubbeldaim... Nämen...jag har inget skydd för hastighetsmätaren, för den bygger ju in en bit. Eller så får jag köra lugnt....och inte röra den....kanske.... :wink: ....förresten...om jag kopplar in den här GLT panelen...så får jag ju med Bensin mätaren, och temp....och det är ju ganska praktiskt ibland :evil: ...ofta. :D
Martin Fåglefelt
BMW 528 Sedan -99
BMW 530 Sedan -04

tel. 0725-423500
Skriv svar