Ang. fortkörning

Allt som handlar om bilar, mc, mm.

Moderatorer: Senior moderators, Moderators, Webgruppen

miniemil
Deluxpostare!

Inlägg av miniemil »

Nu kommer jag med ett "mammainlägg". Man ska föregå med gott exempel! tycker jag. Det dör faktiskt 2 pers om dan i trafiken i sverige och det är ju tragiskt. En som har haft körkort i ca 1 mån kanske inte har riktigt samma koll som en som är 25. Vi körde ju dessa filmer på tonårsdan och jag tycker att det var lite av en miss, fel film till rätt åldersgrupp. Så kör försiktigt!
VolvoJögge
Normal postare
Kontakt:

Inlägg av VolvoJögge »

Hej! På tal om fortkörning så vill jag bara nämna lite saker som jag retar mig på; det handlar inte om vi som håller på med bilar, utan om vägverket och miljöpartisterna.
Dem har jag ett och annat att upplysa om.
- Skippa farthinder; utan farthinder behöver man inte bromsa och gasa lika mycket.Alltså mindre miljöförstöring!
- Klaga inte på trimmare; En bra trimning förbränner mer bränsle än en vanlig bil gör. Alltså, mindre föroreningar som kommer ut i luften!
- Skippa 30-skyltarna; dem blir man bara irriterade på. Lär istället barn att vägarna ej är till för att leka på. Bygg fler gånbroar istället åt alla gående!
- Skippa 90-sträckorna. Tillåt 110 istället och lita på att alla som har körkort kan köra!
/ Tack för mig!
Samuel Lindkvist
Legend!
Kontakt:

Inlägg av Samuel Lindkvist »

On 2002-01-01 21:13, Jesaja wrote:
Hej! På tal om fortkörning så vill jag bara nämna lite saker som jag retar mig på; det handlar inte om vi som håller på med bilar, utan om vägverket och miljöpartisterna.
Dem har jag ett och annat att upplysa om.
- Skippa farthinder; utan farthinder behöver man inte bromsa och gasa lika mycket.Alltså mindre miljöförstöring!
- Klaga inte på trimmare; En bra trimning förbränner mer bränsle än en vanlig bil gör. Alltså, mindre föroreningar som kommer ut i luften!
- Skippa 30-skyltarna; dem blir man bara irriterade på. Lär istället barn att vägarna ej är till för att leka på. Bygg fler gånbroar istället åt alla gående!
- Skippa 90-sträckorna. Tillåt 110 istället och lita på att alla som har körkort kan köra!
/ Tack för mig!
Bra sagt. Kunde inte sagt det bättre själv. Har vi ingen politiker i klubben som kan bli statsminister och fixa ovanstående?
Daniel Båge
Legend!
Kontakt:

Inlägg av Daniel Båge »

Vägbulorna håller jag med om...

Men 30 skyltarna? Nja... Det är inte bra att gasa vid skolor och det går ju inte att lära bran att vägar är farliga. Barn tänker inte så långt när bollen rullar ut på gatan. Då är det bara hämta bollen som gäller...

Hastighetsgränser på 90väg? Har vi det i Sverige? Det har jag aldrig testat...
Gäst

Inlägg av Gäst »

Det är väl upp till var och en hur fort man kör...

Varje person har klart gjort dumma saker man kanske ångrar ibland...

Själv har man bland annat liggat i 270km/h på kurvig 90väg...
Kör tre i bredd i 200 på 90väg kör om en gubbe la mig jämn sides med honom och lätt kompisen köra om imellan....
Det dummaste är väl att vi har filmat allt.. =(

Det är upp till var och en vart man drar gränserna..

Saab 9000 Daytona
Releas 1 April 2002
Sveriges Snabbaste 2.0T?
350hk++ Life Is Speed
Sturesson
Medlemsansvarig

Inlägg av Sturesson »

Tjena! Kul med diskutioner. Jag tycker helt klart att vi ska visa filmerna som vi hade i Värnamo. Men som ovan nämt att vi kanske inte ska visa dom för fel målgrupp. Men som tillexempel på Kinnekulle som drog dit alla besökare till vår monter är det enligt mig helt givet! Blir en frälst p.g.a. att jag sladdat runt på en film eller kört i 200 km/h, är jag beredd att ta de. Sen är de kanske inte det bästa sättet att frälsa någon, men jag försvarar det lite. Jag förstår verkligen er som är imot det, det kan jag lova. Jag har fått MÅNGA moralkakor till mig under årens lopp. Men jag tänker lite anorlunda. Idiot eller inte men så är de. Fler synvinklar tack.
Sturesson
Medlemsansvarig

Inlägg av Sturesson »

On 2002-01-02 11:04, Anonymous wrote:
Det är väl upp till var och en hur fort man kör...

Varje person har klart gjort dumma saker man kanske ångrar ibland...

Själv har man bland annat liggat i 270km/h på kurvig 90väg...
Kör tre i bredd i 200 på 90väg kör om en gubbe la mig jämn sides med honom och lätt kompisen köra om imellan....
Det dummaste är väl att vi har filmat allt.. =(

Det är upp till var och en vart man drar gränserna..

Saab 9000 Daytona
Releas 1 April 2002
Sveriges Snabbaste 2.0T?
350hk++ Life Is Speed
Skulle va kul å se dina filmer
Karlsson
Legend!

Inlägg av Karlsson »

De gånger jag har kört 200+ har det varit helt oplanerat och impulsivt. Man har sett att vägen är förhållandevis rak och tom på övrig trafik, gasat på rejält ett par kilometer och sen lugnat ner sig lite. Det är först när man parkerat och stängt av motorn som man börjar tänka på vad som kan hända. De mest osannolika saker kan faktiskt ske. Rätt som det är kan det kliva ut en älg (eller en människa) på vägen. I 200 blås är man inte så katig, man tror att man har blixtsnabba reaktioner men det tar ca 1 sek från att man ser älgen/gubben/barnvagnen tills man börjar trycka på bromsen. Körkortsteori kan vara nyttigt ibland. Getaway in STHLM är rent ut sagt det mest idiotiska jag sett. Massa skitsnack om att förarna är proffs? Visst de kan säkert hantera sina bilar, men de kan inte göra nåt åt ett oplanerat fyllo som promenerar ut bakom en parkerad bil.
På bana är det lite andra förutsättningar, alla kör åt samma håll, inga korsningar och ett minimum av fotbollar som kommer studsande. Där kan man köra bil. I trafiken kan man försöka undvika olyckor. Själv kör jag så gott som alltid lite för fort överallt. Rätt som det är drabbar statistiken även mig. (Långt inlägg?)
Gäst

Inlägg av Gäst »

Sturesson:
Har tyvärr bara filmen på vhs... =((
har en liten film när vi kör med 92:ans aero låda i min 9000...
274km/h innan jag släpper av p.g.a skarp kurva..
men hittar den inte nu..
Gäst

Inlägg av Gäst »

Karlsson:
Gäst

Inlägg av Gäst »

Karlsson:
Tror inte du behöver oroa dig för att du ska ångra att du kört på en gubbe när du ligger i 200+ för då dör du förmodligen själv också..

Jaja..
Man ska inte tänka så och det gör jag inte heller..
kom bara att tänka på det..
Samuel Lindkvist
Legend!
Kontakt:

Inlägg av Samuel Lindkvist »

On 2002-01-03 21:13, Anonymous wrote:
Sturesson:
Har tyvärr bara filmen på vhs... =((
har en liten film när vi kör med 92:ans aero låda i min 9000...
274km/h innan jag släpper av p.g.a skarp kurva..
men hittar den inte nu..
Släppa gasen pga skarp kurva!!! Varför det? =)
Daniel Båge
Legend!
Kontakt:

Inlägg av Daniel Båge »

Han var ju tvungen. Dev var ju en SAAB... :smile:
Gäst

Inlägg av Gäst »

just det det var en SAAB..
inte bra att svänga i den farten u typ 75graders kurva med orginal chassi och dåliga dämpare...

inte skoj att missa kurvan heller..
men han som filma borde bli förvånad när han bara ser jord i linsen =))
Elias
Lever här på forat...
Kontakt:

Inlägg av Elias »

On 2001-10-25 09:36, BMW Samuel wrote:
Tyvärr så stämmer ju inte alltid den hastigheten man tycker är lämplig med lagens rekomenderationer.

Men den valet av lämplig hastighet styrs ju av vilken förare och vilket fordon det gäller.
Synd bara att hastighetsbegränsningarna är satta med tanke på Dral-Åke 83 år och halvblind i sin Fiat 600 från -62
Kan fortfarande inte fatta att ni inte har respekt för lagen, rent juridiskt och principiellt så står ni faktiskt på samma sida som drogliberalerna!
Om det finns en lag som säger att man inte får köra fortare än den hastighet som står på skyltarna så betyder det helt enkelt: Det är förbjudet. Anledningen behöver man inte diskutera!

Men att det skulle vara synd att man tagit hänsyn till "Dral-Åke, 83" tycker jag låter tråkigt, alla äldre som hälsomässigt kan köra bil borde ju ha rätt till vägarna lika mycket som oss yngre!

Man kan spotta på nollvisionen, men man gör i alla fall ngt, om man då ger synpunkter på vad som är dåligt så får ju de beslutande en chans att ändra på det.

Jag förmodar att ni har alla era vänner kvar i livet?
Det har inte jag! Då är man inte så kaxig längre, snarare mer försiktig.
Du kanske klarar att köra 200, men klarar andra att du kör det?
Gör en omkörning i den farten och du skrämmer de flesta rejält, kanske så mycket att de rycker till i ratten och orsakar en olycka, eller kanske man skulle se dig som orsaken till olyckan?
Samuel S
Legend!
Kontakt:

Inlägg av Samuel S »

Kobban,

Det jag först och främst tänker på när jag läser vad du skriver är den storyn du själv skrev här om när du körde eom en S2:a i 200 blås med din 300D på halt underlag. Med det i åtanke gör ju att man har lite svårt att ta detta på allvar. Tyvärr.

Självklart har du rätt att det är förbjudet att köra för fort. Och det är rätt att vissa borde respektera detta mer.

Exemplet med Dral-Åke 83 är skrivet med en portion ironi. Men samtidigt så är det ju en stor skillnad i att Dral-Åke 83 kör i 110 med sin Fiat 600 -62 jämfört med att en medleålderna herre i sin MB S-klass kör i 110.
Såklart har alla "rätt" till vägarna. Varför skulle de inte ha det? Men det är ju lite det dom gör det svårt att sätta hastighetsbegränsningar som tar hänsyn till förare, forson och väderfårhållanden. Det är därför jag tycker att begränsningarna är för lågt satta vid de flesta tillfällen. Men det är ju helt beroende på omständigheter.
Nu blir det ju inte mer ok att köra för fort för det...
Elias
Lever här på forat...
Kontakt:

Inlägg av Elias »

On 2002-01-07 09:44, BMW Samuel wrote:
Kobban,

Det jag först och främst tänker på när jag läser vad du skriver är den storyn du själv skrev här om när du körde eom en S2:a i 200 blås med din 300D på halt underlag. Med det i åtanke gör ju att man har lite svårt att ta detta på allvar. Tyvärr.

Självklart har du rätt att det är förbjudet att köra för fort. Och det är rätt att vissa borde respektera detta mer.

Exemplet med Dral-Åke 83 är skrivet med en portion ironi. Men samtidigt så är det ju en stor skillnad i att Dral-Åke 83 kör i 110 med sin Fiat 600 -62 jämfört med att en medleålderna herre i sin MB S-klass kör i 110.
Såklart har alla "rätt" till vägarna. Varför skulle de inte ha det? Men det är ju lite det dom gör det svårt att sätta hastighetsbegränsningar som tar hänsyn till förare, forson och väderfårhållanden. Det är därför jag tycker att begränsningarna är för lågt satta vid de flesta tillfällen. Men det är ju helt beroende på omständigheter.
Nu blir det ju inte mer ok att köra för fort för det...
Visst jag körde fort så det stod härliga till, för första gången på nästan 5 månader!
Du kanske missade det, men jag slutade med det ca en vecka efter att jag gjort det!
Nu är det hast.begränsningarna som gäller igen!

Missade nog ironin med Dral-Åke, då kan jag nog hålla med dig också!

Att man tycker att begr. är för låga är ju en sak, bara man inte kör efter egna begränsningar, om de är högre alltså.
Samuel S
Legend!
Kontakt:

Inlägg av Samuel S »

Låter bra Kobban.

Här finns en ny intressant artikel om nya hastighetbegränsningar i Sverige:
http://www.aftonbladet.se/vss/nyheter/s ... 63,00.html

Bra va!?

(den behöver visst kopieras o klistras in)

<font size=-1>[ Detta Inlägg ändrades av: BMW Samuel den 2002-01-07 12:45 ]</font>
miniemil
Deluxpostare!

Inlägg av miniemil »

Varför ska man ha så brått jämt? Om man går opp en timme tidigare på morgonen så kan man köra lite lugnare. Fast det är ju gött å gasa ur systämet ibland...
Daniel Båge
Legend!
Kontakt:

Inlägg av Daniel Båge »

Jag har funderat över detta med fortkörning, då jag är en notorisk fortkörare.
Att man kör snabbare än hastighetsbegränsningarna har inget med att man har bråttom. Visst kör jag snabbt om jag skulle försova mig inför en tenta eller nåt sånt. Men jag kör ju snabbt när jag kör hem från jobbet också. Jag tror att det har lite med känslan av att få bestämma själv.
"-Jag kan minsann köra snabbare än man får för jag kan hantera det."
Dessutom vill man ju ta lite risker som kille i 20+ åldern. (Mina sjukhusvistelser pga skidåkning vittnar ju om det)

Förutom detta så låter ju bilmotorer som plågas så fruktansvert gott!!!!

Lite blandade tankar om fortkörning. Tyck till, har jag fel eller kan jag till och med har lite rätt?
Skriv svar