Motorkok...

Frågor om teknik.

Moderatorer: Senior moderators, Moderators, Webgruppen

Martin Fåglefelt
Gör inte annat än skriver...

Motorkok...

Inlägg av Martin Fåglefelt »

Vad gör man om motorn kokar?..Jag tog bort termostaten i hopp om bättre flöde...men efter en stund kokar det i alla fall. (jag väntade tills motorn var kall alltså)....men jag fattar ingenting. Är vattenpumpen sönder, är kylen (motsatsen till läckage, hittar inte ordet)..eller vad är det för fel?....
Martin Fåglefelt
BMW 528 Sedan -99
BMW 530 Sedan -04

tel. 0725-423500
Gindemo
Lever här på forat...

Inlägg av Gindemo »

Joru, jag har oxå haft problem med det tidigare.

Som du skrev, så kan det vara vattenpumpen som är trasig eller så har det satt igen sig någonstans.

Det kan även vara topplockspackningen som är dålig.
Jag har problem med det! Bilen startar bara på 3-cylindrar när den är kall. Men så fort den blir varm så går den bra. På något sätt påverkar detta flödet av vatten i motorn så det inte kommer ut till kylaren ordentligt.

När bilen kokar för dig, känn på kylarslangarna till kylaren om även dessa blir riktigt varma.

Annars är det bara till att försöka sjöla ur systemet så gott det går till att börja med. I bakkant (passagerarsidan) på min B23:a sitter det en tömningsskruv för kylarsystemet. Om även du har den, så ta bort den och se till att det inte har satt igen sig där. Försök även att göra rent där du kommer åt vid thermostaten.
Det är ju inte så roligt att riva ner vattenpumpen det första man gör.
Marcus Gindemo
Bmw 530 xd
Saab 9-5 aero
Saab 900 t16 cab
Saab 9-3 toppola
Karlsson
Legend!

Inlägg av Karlsson »

Ställ in tändningen, testa att byta tändstift, gör ett kompressionsprov. Om det skulle visa sig att nån cylinder har lägre komp än de andra så kan det vara toppackningen.
Om det inte hjälper att plocka bort termostaten så är tändningen en ganska trolig felorsak. Tidig tändning gör att motorn går varm.
Anders Karlsson
Opel Commodore 3,0 24V -77, konbaneglidare
Opel Rekord -69, motorlös bandräpare
Calle Wennborg
Styrelseledamot

Inlägg av Calle Wennborg »

SLUTA ATT BÖÖÖRNA HELA TIDEN :roll: :mhihi: :mhihi:
CarlJohan Wennborg
Mitsubitshi Starion Turbo-84
Saab 99 L-73
Wv Passat GTE-18
Nissan Leaf 24Kw-16
Martin Fåglefelt
Gör inte annat än skriver...

Inlägg av Martin Fåglefelt »

mpäsäk skrev:SLUTA ATT BÖÖÖRNA HELA TIDEN :roll: :mhihi: :mhihi:
Det är ju så svårt, jag får ju inte ens ner all kraft på tomgången :mhihi: ....jag börnar så gott som aldrig...
Martin Fåglefelt
BMW 528 Sedan -99
BMW 530 Sedan -04

tel. 0725-423500
Skriv svar