Ekeroos skrev:Som sagt, andrahandsvärdet på en importerad bil är mycket lägre än en precis identisk svensk bil. Sen är försäkringsbolagen ganska kinkiga när det gäller importbilar, så premien där blir mycket dyrare (om de nu vill försäkra bilen överhuvudtaget)...
Så det man tjänar på import äts upp av många andra mindre pengamonster...
Jag håller inte med.
Priset på en importerad bil är inte alls "mycket lägre" än på en svensksåld bil.
Egentligen så skiljer det knappt inget på priset, det som kan skilja är ju att en liten del av bilköparna av någon outgrundlig anledning inte vill köpa en importerad bil. Men de blir färre och färre.
Tyvärr så fuskas det ju endel med bilar just i importen. Men ni kan lita på att det fuskas med bilar sålda i Sverige heller, så men kommer inte undan fusk för man köper en bil som kallas "svensksåld"
De flesta bilar jag haft är eller har varit importerade, och jag har
aldrig märkt att försäkringarna skulle vara dyrare för det.
Det enda har vair krav på märkta rutor och omkodad startspärr, men det kravet är nog borta nu också.