Tänkte det där med blyfri, skulle jag kunna tanka 98 blyfri ?
hitttils så har jag fyllt på 95, men vad skulle hända om jag fyller på med 98 blyfri ? skulle motorn gå pajj ?
Det står på tanklocket endast blyfri bensin. 98 är oxo blyfri så ?
Maccan140 skrev:Jag kör endast 98 blyfri i min MV6:a... Motorn mår bara bättre med lite finare "sås".
Okej så min 190 E skulle må bättre med bättre "sås" ?
Va skulle så fall hända om jag tankar 98 just nu om jag har kört med 95 i alla dessa år som har gått ?
Maccan140 skrev:Jag kör endast 98 blyfri i min MV6:a... Motorn mår bara bättre med lite finare "sås".
Okej så min 190 E skulle må bättre med bättre "sås" ?
Va skulle så fall hända om jag tankar 98 just nu om jag har kört med 95 i alla dessa år som har gått ?
Asså förmodligen märker du nog ingen skillnad. Skillnaden är ju att 98:an har ju lite bättre kvalitet.. men en vanlig bil märker nog ingen större skillnad. Frågade LotusSamuel det här, ungefär, för några veckor sedan. Med högre kvalitet på soppan så kan man köra högre tryck innan man får spikningar och sånt.. men det får man ju inte om man inte håller på o toktrimmar..
Jag har provat 98oktan i min 320 -87 och det kanske går lite bättre.. men jag vet inte.. är kanske bara för man vill det.. Funkar gör det iaf.. och den har nog gått på 95 länge o väl.. så..
Jag kan ju lägga ut lite av det jag skrev till Ivarsch för ett tag sedan:
Hej, det här med bensin är en intressant fråga. Kan ju börja med att säga att all bensin idag är blyfri, så skillnaden mellan 95 96 och 98 är enbart oktantalet. Så du kan utan problem köra på 98 utan din bil tar det minsta skada.
Har man en originalbil så kommer man inte märka mycket skillnad på 95 och 98 då 98 inte innehåller mer energi som endel tror. Däremot tål 98 mer cylindertryck innan det börjar "spika" (motorn självantänder)
När man trimmar en bil ökar man laddtrycket eller höjer tändningen och tillslut spikar motorn. Eftersom man vill ha så hög effekt som möjligt lägger man sig oftast så nära gränsen till spikningar som möjligt med 98oktan och kör sen helt enkelt på det och är nöjd. Tankar man då 95 så kanske man inte tappar så mycket effekt, men motorn spikar och tillslut blir det ett hål i kolven. Detta problemet finns dock inte i nya bilar pga att det finns en knacksensor som känner av spikningar och sänker automatiskt laddtryck och/eller tändning. På så sätt minskar ju effekten utan att man vet om det men spikningar uterblir. Så vissa trimmade bilar får alltså högre effekt med 98oktan, (nu förstår du varför kanske?)
BMW M3 E30 - BMW 530D F10 - ALPINA B3 2,7 CAB Replica - BMW Z4M Coupé
Lotus Samuel skrev:Jag kan ju lägga ut lite av det jag skrev till Ivarsch för ett tag sedan:
Hej, det här med bensin är en intressant fråga. Kan ju börja med att säga att all bensin idag är blyfri, så skillnaden mellan 95 96 och 98 är enbart oktantalet. Så du kan utan problem köra på 98 utan din bil tar det minsta skada.
Har man en originalbil så kommer man inte märka mycket skillnad på 95 och 98 då 98 inte innehåller mer energi som endel tror. Däremot tål 98 mer cylindertryck innan det börjar "spika" (motorn självantänder)
När man trimmar en bil ökar man laddtrycket eller höjer tändningen och tillslut spikar motorn. Eftersom man vill ha så hög effekt som möjligt lägger man sig oftast så nära gränsen till spikningar som möjligt med 98oktan och kör sen helt enkelt på det och är nöjd. Tankar man då 95 så kanske man inte tappar så mycket effekt, men motorn spikar och tillslut blir det ett hål i kolven. Detta problemet finns dock inte i nya bilar pga att det finns en knacksensor som känner av spikningar och sänker automatiskt laddtryck och/eller tändning. På så sätt minskar ju effekten utan att man vet om det men spikningar uterblir. Så vissa trimmade bilar får alltså högre effekt med 98oktan, (nu förstår du varför kanske?)
Sånt använde jag i 325turbon när den spikade som värst och det hjälpte ju faktikst. Men om man använder det i en vanligt bil så tror jag inte det märks skillnad. Däremot så är det ju säkert bra för motorn eftersom det inehåller lite finare ämnen än den som finns i bensin. För bensin är ett ihopkok av all möjlig skit, sen är bensinen utspädd till råga på allt.
BMW M3 E30 - BMW 530D F10 - ALPINA B3 2,7 CAB Replica - BMW Z4M Coupé
Orion skrev:Farsan säger att blyfri 98 inte finns i Sverige? stämmer det ???
han sa att det enbart fanns i Tyskland ? hm tänkte jag, rätta mig om jag har fel....
Är 98 blyfri den med rödfärgen ?
jag är säker ute och cyklar...
Blyfri 98 är grön och finns ofta i samma pump som 95 eller 96, samma slang fast man väljer 98 på knappen iställer för 95. Svårare än så är det inte.
Däremot finns det inga pumpar vad jag har sett där man kan tanka 102oktanig racesoppa. Det är ju lite synd.
Okej, detta låter skumt, jag har vatt omkring i jkpg och letat efter 98 oktaning bensin, men har tyvärr inte hittat något..
Det du säger nu, att man kan välja 3 olika bensinsorter i samma slang, låter något nytt för mig, aja får väl leta i morron.