BANKÖRNING ANDERSTORP TISDAGEN DEN 13/5 KLOCKAN 16.15
Moderatorer: Senior moderators, Moderators, Webgruppen
BANKÖRNING ANDERSTORP TISDAGEN DEN 13/5 KLOCKAN 16.15
Hejsan! Då var det dags för den första bankörningen med klubben det här året! Vi ber om vackert väder och inga olyckor.
Platsen är Scandinavian Raceway som ligger i Anderstorp, mer info om banan hittar du här
Vi har körtid mellan klockan 17-20 det är roligast om betalning, besiktning av bilarna och lite annat smått och gott är avklarat innan dess, därför skulle vi uppskatta om ni dyker upp kring klockan 16.15.
Vid besiktningen kollar vi så att era bilar är bandugliga dvs bl.a. att dom inte läcker några vätskor och att det inte ligger fullt med grejer lösa inne i bilen. Om allt är som vanligt så kommer även ljudnivån att mätas, är den över 95dB så blir det tyvärr inget åka, så ni vet det.
[OBS] I ÅR ÄR DET HJÄLMKRAV FÖR ATT FÅ KÖRA! [OBS]
Ett annat krav för att få köra är att man måste ställa upp som flaggvakt, mer information om detta senare.
Kostnaden uppgår till 250:- per skalle om man vill köra, publik går in gratis. Man måste vara medlem i klubben för att få köra.
Det kommer att komma mer information senare, jag ville bara upplysa er om detta tillfälle att rasta bilen så ni inte hinner boka upp er på något annat.
Fråga gärna om det är något ni undrar över
Platsen är Scandinavian Raceway som ligger i Anderstorp, mer info om banan hittar du här
Vi har körtid mellan klockan 17-20 det är roligast om betalning, besiktning av bilarna och lite annat smått och gott är avklarat innan dess, därför skulle vi uppskatta om ni dyker upp kring klockan 16.15.
Vid besiktningen kollar vi så att era bilar är bandugliga dvs bl.a. att dom inte läcker några vätskor och att det inte ligger fullt med grejer lösa inne i bilen. Om allt är som vanligt så kommer även ljudnivån att mätas, är den över 95dB så blir det tyvärr inget åka, så ni vet det.
[OBS] I ÅR ÄR DET HJÄLMKRAV FÖR ATT FÅ KÖRA! [OBS]
Ett annat krav för att få köra är att man måste ställa upp som flaggvakt, mer information om detta senare.
Kostnaden uppgår till 250:- per skalle om man vill köra, publik går in gratis. Man måste vara medlem i klubben för att få köra.
Det kommer att komma mer information senare, jag ville bara upplysa er om detta tillfälle att rasta bilen så ni inte hinner boka upp er på något annat.
Fråga gärna om det är något ni undrar över
Zeb Arvidsson
hmm det här med hjälmtvång vet att det har varit uppe många gånger innan men det är ju inte enbart bra att man sätter på en hjälm på huvudet. då krävs det inte en stor smäll för att man ska få skador i nacken förresten av livet. när man sätter på en hjälm på huvudet så sätter man på nästan minst ett kg på huvudet som nacken får ta om det nu skulle ske en olycka och det kan ge väldiga problem. Och om man då inte har råd att köpa en hjälm avsedd för att ha i bil så brukar en "moppehjälm" väga endel.
Gör nu min praktik på en rehabklinik och har där träffat folk som har varit med om mc olyckor men där det är hjälmen som gett dom skador. (men där kanske den räddade livet på dom)
Gör nu min praktik på en rehabklinik och har där träffat folk som har varit med om mc olyckor men där det är hjälmen som gett dom skador. (men där kanske den räddade livet på dom)
Robert Gustafsson
Frågade ordföranden om hjälm nyligen.. men eftersom jag inte fick några görklara besked så tänkte jag fråga här, inget ont om dig samuel!danne skrev:Hjälmkravet står fast. Det är upp till den som vill köra att se till att ha en riktig hjälm.
Just nu så räcker ekonomin nämligen inte alls till för en för ändamålet riktig hjälm.
Eftersom vikten på en hjälm är av rätt stor betydelse har jag funderat lite på skidhjälmarna som finns hemma istället för att ta en integralhjälm. De är ju rätt lätta och anpassade för en hel del hårda smällar kan man tänka sig. Nu vet jag inte vad som skiljer dem åt från en 'äkta' racer hjälm men är detta ett dumt förslag? Det känns inte helt dumt??
David Vindlycke
Yamaha wr 400f
Bmw 318 E46 -03
Ja du.Ivarsch skrev:Frågade ordföranden om hjälm nyligen.. men eftersom jag inte fick några görklara besked så tänkte jag fråga här, inget ont om dig samuel!danne skrev:Hjälmkravet står fast. Det är upp till den som vill köra att se till att ha en riktig hjälm.
Just nu så räcker ekonomin nämligen inte alls till för en för ändamålet riktig hjälm.
Eftersom vikten på en hjälm är av rätt stor betydelse har jag funderat lite på skidhjälmarna som finns hemma istället för att ta en integralhjälm. De är ju rätt lätta och anpassade för en hel del hårda smällar kan man tänka sig. Nu vet jag inte vad som skiljer dem åt från en 'äkta' racer hjälm men är detta ett dumt förslag? Det känns inte helt dumt??
När du frågade mig så kollade jag med Zeb och vi kom fram till att det enda kravet vi hade var att det skulle vara just en hjälm, inte en godkänd hjälm eller en viss typ av hjälm. Så det var det du fick höra.
Nu verkar motorsportutskottet vara rätt negativa till tex en hockeyhjälm, vilket jag fullt kan förstå.
Själv ska jag köra med en mc-hjälm (öppen) som inte är godkänd för att tävlas med i en bil, men jag har köpt den med syftet att användas i bil. Jag tycker inte att det borde vara nån större skillnad på den och en skidhjälm.
Men var drar man gränsen?
BMW SC har hjälmkrav, och förra året så körde jag där med en skitgammal moppehjälm som i stort sett bara är ett frigoliskal. Den bara ser ut som en hjälm, men hjälper sämre en en hockeyhjälm....
Det var ju inga problem där.
Ingen lätt fråga.
Samuel Silverudd | Team GMBH Rennsport
Klubben tillhandahåller inga hjälmar. Rimligtvis borde det finnas nån på plats som du kan låna av, men det är dumt att chansa.Mae skrev:Jag har ingen hjälm.![]()
Finns det hjälmar som man kan låna på plats?
Ingen hjälm, inget åka...
[Daniel Lindmark]
"Ovanstående skall ses som skarp ironi,
jag menar aldrig vad jag säger.
Fast ibland kanske jag gör det..."
Ja jag kan ju ta med några moppehjälmar om jag kommer ihåg, modell integral, .. sen om nån passar är en annan sak..Mae skrev:Ingen aning!Ivarsch skrev:Vad har du för hjälmstorlek då?Mae skrev:Jag har ingen hjälm.![]()
Finns det hjälmar som man kan låna på plats?
David Vindlycke
Yamaha wr 400f
Bmw 318 E46 -03
-
- Legend!
Lite tips:
Det är dumt att ha en för stor hjälm. Och för tung hjälm. Då skadar den mer än gör nytta, tä'nk på det! På rejsa.nu hade de en bra tråd om hjälmar.
Så även om man ska ha hjälm under körningen så tänk på att ha en bra hjälm.
(Säger jag som precis köpt en hyfsad hjälm...
)
Här finns mer matnyttig info som JAG skulle ha läst INNAN jag körde på Anderstorp första gången:
http://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=1431 speciellt sista inlägget.
Det finns säkert bra checklistor någon annanstans.
Small, medium eller large?Mae skrev:Ingen aning!
Det är dumt att ha en för stor hjälm. Och för tung hjälm. Då skadar den mer än gör nytta, tä'nk på det! På rejsa.nu hade de en bra tråd om hjälmar.
Så även om man ska ha hjälm under körningen så tänk på att ha en bra hjälm.
(Säger jag som precis köpt en hyfsad hjälm...

Här finns mer matnyttig info som JAG skulle ha läst INNAN jag körde på Anderstorp första gången:
http://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=1431 speciellt sista inlägget.
Det finns säkert bra checklistor någon annanstans.
Om man läser här så har dom flesta ingen "riktig" hjälm för bil och då missar man ju hela poängen för ska ex 1 eller 2 köra med en riktig hjälm och 20st med en moppehjälm eller en hjälm som är oduglig men man har den bara för att man måste ha hjälm. om du ska skada nacken utan hjälm på dej så behövs det inte högre hastigheter än några kilometer i timmen och då blir det inte ens märken på bilen men skador som du kan få leva med hela livet, huvudet väger 5% av din vikt och sätt på några kilo längst upp(vilket ger en hävarm från nackdiskarna på 15cm för ett extra kilo som en hjälm kan väga) och du skadar dej ganska lätt vid en mindre ihopstötning.danne skrev:Hjälmkravet står fast. Det är upp till den som vill köra att se till att ha en riktig hjälm.
Robert Gustafsson
Jag har redan en nackskada, så jag vet att det du säger stämmer. MEN vid en kraftig smäll så är det nog roligare att ha en hjälm på sig. Eller?BOB skrev:Om man läser här så har dom flesta ingen "riktig" hjälm för bil och då missar man ju hela poängen för ska ex 1 eller 2 köra med en riktig hjälm och 20st med en moppehjälm eller en hjälm som är oduglig men man har den bara för att man måste ha hjälm. om du ska skada nacken utan hjälm på dej så behövs det inte högre hastigheter än några kilometer i timmen och då blir det inte ens märken på bilen men skador som du kan få leva med hela livet, huvudet väger 5% av din vikt och sätt på några kilo längst upp(vilket ger en hävarm från nackdiskarna på 15cm för ett extra kilo som en hjälm kan väga) och du skadar dej ganska lätt vid en mindre ihopstötning.danne skrev:Hjälmkravet står fast. Det är upp till den som vill köra att se till att ha en riktig hjälm.
[Daniel Lindmark]
-
- Legend!
- Kontakt:
Så om man väger 80 kilo så väger huvudet 4kilo? Isåfall är ju inte 1kilo till då mycket. sen hamnar ju inte all vikt på hjälmen längst upp. Det blir kanske bara 400g som en extra hävstång.BOB skrev:Om man läser här så har dom flesta ingen "riktig" hjälm för bil och då missar man ju hela poängen för ska ex 1 eller 2 köra med en riktig hjälm och 20st med en moppehjälm eller en hjälm som är oduglig men man har den bara för att man måste ha hjälm. om du ska skada nacken utan hjälm på dej så behövs det inte högre hastigheter än några kilometer i timmen och då blir det inte ens märken på bilen men skador som du kan få leva med hela livet, huvudet väger 5% av din vikt och sätt på några kilo längst upp(vilket ger en hävarm från nackdiskarna på 15cm för ett extra kilo som en hjälm kan väga) och du skadar dej ganska lätt vid en mindre ihopstötning.danne skrev:Hjälmkravet står fast. Det är upp till den som vill köra att se till att ha en riktig hjälm.
Är man inte beredd att utsätta sig för fara så ska man nog inte ut på banan överhuvudtaget. Och isåfall vore det ju bättre att man åkte på pjäxorna när man åker slalom. För det är ju skidorna som bryter av benen.
Jag har sett både live och på tv när en formel1 bil krachar i 300km/h. Nu har ju dom visserligen tränat nacken lite men klarar dom det så borde vi klara några km/h iallafall.
Dessutom får man ju skilja på aktiv körning och olyckor i trafiken. Kör man på bana är har man offtast blivit varv och mjukat upp leder å annat. I trafiken sitter man ju helt still och helt plötsligt krockar man. Borde inte det göra nån skillnad?
BMW M3 E30 - BMW 530D F10 - ALPINA B3 2,7 CAB Replica - BMW Z4M Coupé
Jag är inte alls emot att man använder hjälm det är jätte bra, tycker bara att det är onödigt att ha hjälmkrav för att då måste alla ha hjälm och då blir det väldigt många hjälmar som kan skada mer än dom hjälper.Lotus Samuel skrev:Så om man väger 80 kilo så väger huvudet 4kilo? Isåfall är ju inte 1kilo till då mycket. sen hamnar ju inte all vikt på hjälmen längst upp. Det blir kanske bara 400g som en extra hävstång.BOB skrev:Om man läser här så har dom flesta ingen "riktig" hjälm för bil och då missar man ju hela poängen för ska ex 1 eller 2 köra med en riktig hjälm och 20st med en moppehjälm eller en hjälm som är oduglig men man har den bara för att man måste ha hjälm. om du ska skada nacken utan hjälm på dej så behövs det inte högre hastigheter än några kilometer i timmen och då blir det inte ens märken på bilen men skador som du kan få leva med hela livet, huvudet väger 5% av din vikt och sätt på några kilo längst upp(vilket ger en hävarm från nackdiskarna på 15cm för ett extra kilo som en hjälm kan väga) och du skadar dej ganska lätt vid en mindre ihopstötning.danne skrev:Hjälmkravet står fast. Det är upp till den som vill köra att se till att ha en riktig hjälm.
Är man inte beredd att utsätta sig för fara så ska man nog inte ut på banan överhuvudtaget. Och isåfall vore det ju bättre att man åkte på pjäxorna när man åker slalom. För det är ju skidorna som bryter av benen.
Jag har sett både live och på tv när en formel1 bil krachar i 300km/h. Nu har ju dom visserligen tränat nacken lite men klarar dom det så borde vi klara några km/h iallafall.
Dessutom får man ju skilja på aktiv körning och olyckor i trafiken. Kör man på bana är har man offtast blivit varv och mjukat upp leder å annat. I trafiken sitter man ju helt still och helt plötsligt krockar man. Borde inte det göra nån skillnad?
Att jämföra att köra ivåra bilar och formel1 om man krockar är lite väl där har dom en bra hjälm och nackkrage för att skydda huvud och nacke
du har helt rätt samuel att om man är uppvärmd så blir skadorna mycket mindre, så det är ju en skillnad men man kan fortfarande få skador.
att ett kilo inte är så mycket för huvudet tycker jag är lite konstigt det är ganska mycket extra vikt tycker jag när huvudet sätts i rörelse så är ett kilo mer ganska stor kraft för nacken att hålla emot.
självklart ska man veta vilka risker som finns men man behöver ju inte göra det "farligare" för att man vet att riskerna finns, även om det finns risker så måste man ju göra bankörning så säkert som möjligt.
huvudet tyngdpunkt ligger ca 1cm framför örat och det mesta av hjälmens vikt hamnar faktiskt över den punkten så då höjer man också huvudets tyngdpunkt, och jag när jag skrev 15cm så räknade jag från kota 7 som sitter precis där axlarna börjar och man kan få besvär med vid ex en wiplashskada och huvudets tyngdpunkt framför örat.
Robert Gustafsson