Till att börja med måste jag säga innan jag frågar att jag inte är någon guru på motorer så den som förklarar o.s.v. får gärna förklara lite extra, intresset är större än kunskapen.
Jo, på min Saab 9000 så blinker/lyser oljetryckslampan när jag kör fort i tvära böjar, typ vid vägkorsningar.
Ska det vara så? Vad beror det på? Kan man lösa det på något enkelt sätt? Oljenivån är kollad men i övrigt har jag inte gjort några ansträngningar.
Dum fråga kanske, men är du helt säker på att oljenivån är på översta sträcket på oljestickan? Det brukar ju bli precis som ditt problem när man har minimum med olja i eller mindre.
BMW M3 E30 - BMW 530D F10 - ALPINA B3 2,7 CAB Replica - BMW Z4M Coupé
fast å andra sidan så har ju 9000 tvärställd motor och om jag inte kommer ihåg fel ett på tvären ganska utbrett oljetråg, men det borde ju vara bafflat iofs...
ett bafflat tråg innehåller avskärmningar så att oljan inte kan skvalpa runt så mycket vid antingen hård kurvtagning eller kraftig acceleration eller inbromsning, beroende på hur tråget är orienterat. Du får skruva ner tråget och inspektera hur det ser ut! På min audi 80 tänds oljetryckslampan om man bromsar hårt
Det måste ju vara "standardfelet", alltså att oljan rinner undan. Annars kan oljepumpen vara lite sliten så att trycket inte räcker till. Lyser lampan bara när du svänger åt ett håll?
Anders Karlsson
Opel Commodore 3,0 24V -77, konbaneglidare
Opel Rekord -69, motorlös bandräpare
Väääldigt långsökt kanske, men du har kanske en för lång oljesticka, alternativt för kort rör? Hmm, ytterligare en tanke... sladden till oljetryckskontakten kanske är lite avskavd, och kommer i kontakt med nån metalldel när du svänger vänster?