Min 924 startar inte...

Frågor om teknik.

Moderatorer: Senior moderators, Moderators, Webgruppen

Daniel Båge
Legend!
Kontakt:

Min 924 startar inte...

Inlägg av Daniel Båge »

Nu så här till våren hade jag tänkt att sälja min 924 lite snabbt och smidigt. Hade tänkt att hämta hem den från vinterförvarningen för att sedan tvätta, vaxa den och annonsera ut den. Nu blev det visst inte så för bilen, som inte har krånglat på de 3 åren jag har ägt den, passar på att få ett retligt elfel! :bang2:

Jaha det vara bara att sätta igång att felsöka med hjälp av Haynes. Efter lite funderande så kollar vi bränslepumpsreläet och upptäcker att det är lite brännt. Hmm... Detta ser skyldigt ut. Mäter lite till och upptäcker en skitdålig skarvning mellan tändningslåset och reläet. Fixar till detta men bilen startar inte ändå. Bränslepumpen går inte! Men den funkar för det går att tjuvkoppla så att den går... Jaha tänkte vi det kan bara vara bränslepumpsreläet och jag ringer och beställer ett nytt. Nu har det nya kommit och jag har varit ute och provat.
Och den startar inte... Nu är det inte roligt att vara Porsche-ägare längre. :saythat: :aaarrgghh :aaarrgghh :aaarrgghh

Vad kan det vara för fel? Alla säkringar är hela. I alla fall de i säkringsboxen...

MVH
/en Daniel på otroligt dåligt humör... :aaarrgghh :aaarrgghh :aaarrgghh
För Maccan i tiden.
Team GMBH Rennsport
Zeb
Lever här på forat...
Kontakt:

Inlägg av Zeb »

Bränslepumpsrelät vill ha två saker för att klicka igång, dels ström från tändningslåset och dels pulser med jämna mellanrum från tändningen. Hur tjuvkopplade ni pumpen? Direkt framme vid pumpen eller genom att bygla kontakten till relät? Ligger det spänning framme på den kabel som bränslepumpsrelät ska "reläa" vidare till bränslepumpen?
Zeb Arvidsson
MIR
Snubben som nästan bara läser

Inlägg av MIR »

Är ingen expert på 924'an men jag har haft liknande problem med min 944 ett par gånger efter vintersömnen i garaget. Ena tillfället så var det styrboxen som av ngn anledning givit upp men det är väl inte samma på din.
Den andra gången var när bränslepumpen inte fungerande precis som du beskriver. Alla säkringar var hela. hmmm. Det visade sig vara en så löjlig sak som en säkring som inte gjorde kontakt. Om du inte redan kollat det så gör det. Ta loss dem eller rotera dem.

Mats
Daniel Båge
Legend!
Kontakt:

Inlägg av Daniel Båge »

Felet hittat!!!

På baksidan av reläets kontakt var det en liten spricka som gjorde att det inte var helt kontakt. Fixat och bilen går som en klocka! Nu kommer det en annons snart! :thumbsup:
För Maccan i tiden.
Team GMBH Rennsport
Skriv svar