Är säkerheten viktigast?
Moderatorer: Senior moderators, Moderators, Webgruppen
-
- Legend!
- Inlägg: 3339
- Blev medlem: 07 apr 2002 11:17
- Ort: Växjö
Är säkerheten viktigast?
Säkerheten är viktig. Men hur?
Jag såg samma fråga på DN.se idag...
Jag såg samma fråga på DN.se idag...
-
- Legend!
- Inlägg: 3042
- Blev medlem: 23 okt 2001 01:00
- Ort: Horda
- Kontakt:
jag tycker att säkerheten e mycket viktig, men det beror på att jag har förlorat min storebror i en bilolycka. Så när jag skulle köpa en bil så köpte jag en SAAB 900 först o främst för att den e relativt krocksäker om man ska kolla på såpass gamla bilar. Skulle jag köpa en ny bil så e väl krocksäkerheten ganska hög i de flesta, såg att saab 95 va säkrast...
SAAB 9-5 2,3T -98
SAAB 99 GL -77
Fotograf
SAAB 99 GL -77
Fotograf
det är klart att man tänker på säkerheten, men man måste ju relatera den mot "hippfaktorn". om man bara tänker på säkerheten så borde kan man inte köra MC, CAB, eller sportbilar heller.. men man behöver ju inte utmana ödet.
t ex köra utan bälte, eller köra amazon..
amazon har styrstång som räcker ända fram till kofångaren, stark som ett järnspett. var tar den vägen vid en frontalkrock?
att krocka för mej, är liksom inget alternativ. *huga*
citat: om bilen hade uppfunnits idag, hade den nog förbjudits.
t ex köra utan bälte, eller köra amazon..
amazon har styrstång som räcker ända fram till kofångaren, stark som ett järnspett. var tar den vägen vid en frontalkrock?
att krocka för mej, är liksom inget alternativ. *huga*
citat: om bilen hade uppfunnits idag, hade den nog förbjudits.
Martin .. Sköld
-
- Normal postare
- Inlägg: 50
- Blev medlem: 16 okt 2002 09:44
- Ort: Snart Sthlm
- Kontakt:
-
- Legend!
- Inlägg: 4691
- Blev medlem: 31 okt 2001 01:00
- Ort: Tofteryd
- Kontakt:
Precis! När jag köper, drömmer och tittar bil så är inte säkerheten ens med i mina beräkningar. Det är för mig ganska ointressant. Men visst tänker man på det när man kör ibland. Och som sagt, har man barn och sånt så kommer det i ett annat läge, men det har man ju inte nu!marcus skrev:Tyvärr så är det nog så att man inte funderar så mycket på säkerheten i en bil när man ska handla, kanske blir bättre om man får nån mer än sig själv att tänka på...
För Maccan i tiden.
Team GMBH Rennsport
Team GMBH Rennsport
Nej jag vet inte.. mitt svar är nog också nej, har ingen koll på hur pass krocksäker min E30 är.. fast den känns ju säkrare än en jetta eller nåt annat då man förhoppningsvis har lite mer grepp och sånt och kan klara undanmanövergrejen bättre.. Men den är nog inte så värst, nån som vet förresten?
men man borde nog tänka lite annorlunda.. särskilt om man hade familj och så...
En helt annan sak:
Borde man inte med en låg bil.. som typ din i en hyfsad hastighet bara klippa benen på den stora älgen och sen hinna inunder älgen innan man får den i rutan.. alltså älgen drösar i backen efter man passerat ... Det känns inte precis tokomöjligt?
men man borde nog tänka lite annorlunda.. särskilt om man hade familj och så...
En helt annan sak:
Det här har jag funderat lite på ibland.. Det visar ju vad jag ägnar min tid åt... Detta är ju bara lite oseriösa funderingar..Lotus Samuel skrev:Eftersom min porsche har sluttande huv, är låg och inte har det minsta som tar emot fram så blev min röst nej.
Men jag tänker på det ibland när jag kör. tex när det är mörkt. Man vill ju inte ha en älg i knät.
Borde man inte med en låg bil.. som typ din i en hyfsad hastighet bara klippa benen på den stora älgen och sen hinna inunder älgen innan man får den i rutan.. alltså älgen drösar i backen efter man passerat ... Det känns inte precis tokomöjligt?
________________________
David Vindlycke
Yamaha wr 400f
Bmw 318 E46 -03
David Vindlycke
Yamaha wr 400f
Bmw 318 E46 -03
Jag kan lite skamset erkänna att det första jag tänker på när jag köper bil är om den är bakhjulsdriven... Sen får det gärna vara en Opel.
Eftersom jag själv är så liten och späd så kör jag helst lite större bilar. Omegan är stor och ganska säker (så länge den är frisk i plåten), 760in är också stor och borde vara säker men den börjar bli väldigt gammal och sliten så den aktiva säkerheten är inte vad den borde vara.
Om man skulle göra ett älgtest med den så skulle man nog vurpa ordentligt!
Eftersom jag själv är så liten och späd så kör jag helst lite större bilar. Omegan är stor och ganska säker (så länge den är frisk i plåten), 760in är också stor och borde vara säker men den börjar bli väldigt gammal och sliten så den aktiva säkerheten är inte vad den borde vara.
Om man skulle göra ett älgtest med den så skulle man nog vurpa ordentligt!
Anders Karlsson
Opel Commodore 3,0 24V -77, konbaneglidare
Opel Rekord -69, motorlös bandräpare
Opel Commodore 3,0 24V -77, konbaneglidare
Opel Rekord -69, motorlös bandräpare
Haha Du har för mycket tid överIvarsch skrev:Nej jag vet inte.. mitt svar är nog också nej, har ingen koll på hur pass krocksäker min E30 är.. fast den känns ju säkrare än en jetta eller nåt annat då man förhoppningsvis har lite mer grepp och sånt och kan klara undanmanövergrejen bättre.. Men den är nog inte så värst, nån som vet förresten?
men man borde nog tänka lite annorlunda.. särskilt om man hade familj och så...
En helt annan sak:
Det här har jag funderat lite på ibland.. Det visar ju vad jag ägnar min tid åt... Detta är ju bara lite oseriösa funderingar..Lotus Samuel skrev:Eftersom min porsche har sluttande huv, är låg och inte har det minsta som tar emot fram så blev min röst nej.
Men jag tänker på det ibland när jag kör. tex när det är mörkt. Man vill ju inte ha en älg i knät.
Borde man inte med en låg bil.. som typ din i en hyfsad hastighet bara klippa benen på den stora älgen och sen hinna inunder älgen innan man får den i rutan.. alltså älgen drösar i backen efter man passerat ... Det känns inte precis tokomöjligt?
Andreas Welin
Äger en Bmw, kör en Volvo
Äger en Bmw, kör en Volvo
Fast volvos 700 serie kommer väldigt högt upp på säkerhetslistan.Karlsson skrev:Jag kan lite skamset erkänna att det första jag tänker på när jag köper bil är om den är bakhjulsdriven... Sen får det gärna vara en Opel.
Eftersom jag själv är så liten och späd så kör jag helst lite större bilar. Omegan är stor och ganska säker (så länge den är frisk i plåten), 760in är också stor och borde vara säker men den börjar bli väldigt gammal och sliten så den aktiva säkerheten är inte vad den borde vara.
Om man skulle göra ett älgtest med den så skulle man nog vurpa ordentligt!
det ska till ganska mycket innan man knycklar ihop den bilen. om den inte är för röten.
¨Men en sak man gärna kan satsa på i sin lekbil är ju en regäl bur. mycket pengar, många kilon (?), men säkerhet
[David Knutsson]
Volkswagen Polo -96. Liten, lila, pendling.
Kawasaki ZX9R -98. Snabb, grön, nice. - till salu
Volkswagen Polo -96. Liten, lila, pendling.
Kawasaki ZX9R -98. Snabb, grön, nice. - till salu
-
- Normal postare
- Inlägg: 32
- Blev medlem: 17 aug 2002 00:47
- Ort: Norge/ halden
En bur är faktiskt inte så svindyr och inte så tung heller. Beroende på bilmodell så kan de kosta från ca 3000 och uppåt. Ska man ha en jättevärsting rallycrossbur så får man ju slanta en del, men en vanlig rallybur som den jag har i Rekorden kostar nog inte över 5000. En ganska billig peng för att slippa slå huvet i taket om man rullar. En riktig stol och minst fyrpunktsbälte är också bra att ha, men om man inte har bur så ska man behålla det vanliga bältet. Annars kan man inte böja sig undan om taket trycks in.arsestar skrev:Men en sak man gärna kan satsa på i sin lekbil är ju en rejäl bur. mycket pengar, många kilon (?), men säkerhet
"Hinner man det då?" Tja, det vet man ju inte förrän det har hänt, och jag hoppas att jag slipper vara med om det.
Polaren voltade 2 varv med en Sierra, den enda del av taket som inte var intryckt var över förarstolen. Han klev ur bilen oskadd.
Gud har omsorg om sina små...
Anders Karlsson
Opel Commodore 3,0 24V -77, konbaneglidare
Opel Rekord -69, motorlös bandräpare
Opel Commodore 3,0 24V -77, konbaneglidare
Opel Rekord -69, motorlös bandräpare
ja de kan man ju säga...Karlsson skrev: Gud har omsorg om sina små...
Några släktingar totalmosade bilen mot en älg, alla var oskadda i bilen, 4 pers. Han som körde hade tillochmed glassplitter i kalsongerna när han kom hem
[David Knutsson]
Volkswagen Polo -96. Liten, lila, pendling.
Kawasaki ZX9R -98. Snabb, grön, nice. - till salu
Volkswagen Polo -96. Liten, lila, pendling.
Kawasaki ZX9R -98. Snabb, grön, nice. - till salu