Denna lördag skulle förgyllas med montering av framvagn på Rekorden var det tänkt. Ett par små detaljer fixades till snabbt och smidigt.
"Japp, då skruvar jag väl dit framvagnen då", tänkte jag glad i hågen. Men en plötslig ingivelse fick mig att kolla huruvida den grövre krängningshämmaren från -75 års Rekord passade mot min framvagn med delar från både -69 och -75.
Den passade inte. För kort. En krängningshämmare är gjord av fjäderstål så man svetsar inte i den.
Funderade ett tag, tankarna gick till den renplockade Commodore -75 framvagnen som låg under bilen. "Den är ju likadan som på Rekord -75, bara andra nav och spindlar..."
Sagt och gjort, skräpet släpades fram ur gömmorna och måttbandet togs fram. "Här var det ju smalare, och här är det längre...Hm".
Tillslut kom jag fram till att jag kunde flytta fästena på framvagnen till mer lämpliga positioner. Vinkelslip, hammare och huggmejsel så var de väck. Nästa problem var ju att få dit fästena någorlunda rakt och på rätt ställen. Detta löstes genom att hissa upp framvagnen med domkraft, ögonmåtta till rätt läge och sedan svetsa fast fästena på sina nya platser.
Lätt som en plätt? Nej, jag höll på från kl 11 till 19 utan att ta nån rast. Jag kanske inte jobbar snabbt, men jag är grym!
Ex vi termini.
Gör om gör rätt...
Moderatorer: Senior moderators, Moderators, Webgruppen
Gör om gör rätt...
Anders Karlsson
Opel Commodore 3,0 24V -77, konbaneglidare
Opel Rekord -69, motorlös bandräpare
Opel Commodore 3,0 24V -77, konbaneglidare
Opel Rekord -69, motorlös bandräpare
-
- Gör inte annat än skriver...
- Inlägg: 2787
- Blev medlem: 30 jan 2002 01:00
- Ort: Råslätt, Jkpg
-
- Gör inte annat än skriver...
- Inlägg: 2787
- Blev medlem: 30 jan 2002 01:00
- Ort: Råslätt, Jkpg