kobban skrev:Alltså, har hört av en kille att vägskatten ska förändras den 1/3, åt vilket håll visste han inte så noga, men troligen nedåt för diesel och uppåt för bensinare.
Ngn som vet lite mer noga kanske?
martin skrev:
vadå skatt? man åker la veteran..
amazon -for life
GT-galningen aka BMWSamuel skrev: Det enda jag hört är att det är en utredning om fordonskatterna som de håller på med just nu.
Där ligger det som förslag att skatten på lätta lastbilar ska bli samma nivå som personbilar.
Men det är ju bara ett rykte om ett förslag. Men det skulle ju bli jobbigt för de som reggat om sin tunga diesel till lätt lastbil...
Och det skulle väl träda i kraft antingen 1/7:e eller 1/1:a -04.
Om det nu stämmer?
Kobban skrev:
troligen nedåt för diesel och uppåt för bensinare.
Varför skulle det bli då?
Har du hört nåt om det eller är det bara vad du tror?
Det vore visserligen det naturliga.
Men när inget annat sånt är naturligt så undrar man ju.
Zeb - allas idol skrev:Det mest rättvisa vore väl om dom helt och hållet sumpade vägskatten och la på nån krona på soppapriset, dom som kör mycket och sliter mer på vägarna betalar mer, en lätt bil som sliter mindre på vägen drar ju oftast också mindre soppa.... varför har man inte det systemet? Fast samtidigt så kan dom ju dra av dom där 150 örena/liter eller vad det nu ligger på i koldioxidskatt...
martin skrev:
hmm.. men om de la all skatt på bränslet, skulle väl det resultera i att alla vill ha så bensinsnåla bilar som möjligt för att komma billigt undan, så att de måste höja priset på bensinen ytterligare, o då skulle såna som inte har råd med nya fina bensinsåla bilar få ännu mindre chans att köpa en ny fin bil eftersom de måste lägga pengarna på bränslet. o min amazon, som redan är skattefri, skulle säkert bli dubbelt så dyr i drift.. alltså, det skulle bli bättre för de redan rika. men i miljösynpunkt är det särkert en god tanke.
jag tror att skatt efter vikt verkar vettigt, för bränsleförbrukning o vikt hör väl oxå ihop i viss mån. tung bil = högre skatt
men det är ju bara min ringa mening.
amazon -for life
Zeb - han med 5-cyl skrev:martin skrev:
hmm.. men om de la all skatt på bränslet, skulle väl det resultera i att alla vill ha så bensinsnåla bilar som möjligt för att komma billigt undan, så att de måste höja priset på bensinen ytterligare, o då skulle såna som inte har råd med nya fina bensinsåla bilar få ännu mindre chans att köpa en ny fin bil eftersom de måste lägga pengarna på bränslet. o min amazon, som redan är skattefri, skulle säkert bli dubbelt så dyr i drift.. alltså, det skulle bli bättre för de redan rika. men i miljösynpunkt är det särkert en god tanke.
jag tror att skatt efter vikt verkar vettigt, för bränsleförbrukning o vikt hör väl oxå ihop i viss mån. tung bil = högre skatt
men det är ju bara min ringa mening.
amazon -for life
Vi kör ett par räkneexempel: Bil 1 är en småbil med en tjänstevikt som motsvarar en vägskatt på 1000 kr och har en snittförbrukning på 0.6 l/mil
Bil 2 är en mellanklassbil med en tjänstevikt som motsvarar ca 1500 kr och en snittförbrukning på ca 0.9 l/mil.
Kostnad för att köra Bil 1 1000 mil på ett år med ett bränslepris på 10 kr/l blir: 7000 spänn
Kostnad för att köra Bil 2 1000 mil på ett år med ett bränslepris på 10 kr/l blir: 10500 spänn
Nu gör vi samma räkneexempel MEN med Zebs skatteförslag istället: Detta baseras på snittet av alla bilisters bränsleförbrukning, som i det här fallet blir 750 liter om året och snittet av vägskatten som blir 1250 spänn om året, för att inkludera vägskatten i soppaskatten skulle vi behöva höja soppapriset med 1250/750=ca 1.6666666666666666666667 kr/litern.
Med det här skattesystemet skulle kostnaden för att köra småbilen 1000 mil bli: 7000 spänn
och kostnaden för att köra mellanklassbilen 1000 mil skulle bli: 10500 spänn
Det skulle mao bli precis lika dyrt/billigt för medelbilisten som i dagsläget med skillnaden att detta är ett rättvist system, dom som inte har råd att köra så mycket med sin bil och följaktligen inte sliter så mycket på vägarna betalar heller inte så mycket i vägskatt. Ni stackare med veteranfordon kommer ju i kläm men tycker du att det är rättvist att ni ska få köra skattebefriat, egentligen? Var nöjd med att det räcker med besktning varannat år
martin skrev:Du har nog rätt i det Zeb. det slår nog mer rättvist. det finns några fler undantag som blir lidande, min tanke var väl att de lär höja skatten lite
mer. för det tror jag de skulle göra. men i ditt förslag, så verkar det ju bättre.
fast då måste jag nog byta bil, till något bensinsnålare, o köra lite mindre. men det jag vill inte
det är inte alltid jag har rätt, men jag har aldrig fel..
Zeb - killen som har en turbo på sin bil skrev: Troligtvis har du rätt, om nu ett sånt här förslag skulle gå igenom så skulle dom troligen se till att dom fick in mer pengar än i dagsläget, det är ju halva utmaningen, att stjäla så mycket som möjligt från folket utan att dom klagar... Men i samma veva som dom såg över det så kunde dom gott fimpa registerhållningsavgiften, är det någon som vet vilken funktion den fyller? Man kan ju tänka sig att det kanske fanns behov av en sådan på den tiden då bilregistret existerade i pappersform, men så är det väl knappast i dagsläget?
Vilket minne jag har...