Vägskatt (återskapat)

Allt som handlar om bilar, mc, mm.

Moderatorer: Senior moderators, Moderators, Webgruppen

Daniel Båge
Legend!
Inlägg: 4691
Blev medlem: 31 okt 2001 01:00
Ort: Tofteryd
Kontakt:

Vägskatt (återskapat)

Inlägg av Daniel Båge »

kobban skrev:Alltså, har hört av en kille att vägskatten ska förändras den 1/3, åt vilket håll visste han inte så noga, men troligen nedåt för diesel och uppåt för bensinare.
Ngn som vet lite mer noga kanske?
martin skrev:

vadå skatt? man åker la veteran..

amazon -for life
GT-galningen aka BMWSamuel skrev: Det enda jag hört är att det är en utredning om fordonskatterna som de håller på med just nu.
Där ligger det som förslag att skatten på lätta lastbilar ska bli samma nivå som personbilar.
Men det är ju bara ett rykte om ett förslag. Men det skulle ju bli jobbigt för de som reggat om sin tunga diesel till lätt lastbil...
Och det skulle väl träda i kraft antingen 1/7:e eller 1/1:a -04.
Om det nu stämmer?

Kobban skrev:
troligen nedåt för diesel och uppåt för bensinare.



Varför skulle det bli då?
Har du hört nåt om det eller är det bara vad du tror?

Det vore visserligen det naturliga.
Men när inget annat sånt är naturligt så undrar man ju.

Zeb - allas idol skrev:Det mest rättvisa vore väl om dom helt och hållet sumpade vägskatten och la på nån krona på soppapriset, dom som kör mycket och sliter mer på vägarna betalar mer, en lätt bil som sliter mindre på vägen drar ju oftast också mindre soppa.... varför har man inte det systemet? Fast samtidigt så kan dom ju dra av dom där 150 örena/liter eller vad det nu ligger på i koldioxidskatt...


martin skrev:
hmm.. men om de la all skatt på bränslet, skulle väl det resultera i att alla vill ha så bensinsnåla bilar som möjligt för att komma billigt undan, så att de måste höja priset på bensinen ytterligare, o då skulle såna som inte har råd med nya fina bensinsåla bilar få ännu mindre chans att köpa en ny fin bil eftersom de måste lägga pengarna på bränslet. o min amazon, som redan är skattefri, skulle säkert bli dubbelt så dyr i drift.. alltså, det skulle bli bättre för de redan rika. men i miljösynpunkt är det särkert en god tanke.
jag tror att skatt efter vikt verkar vettigt, för bränsleförbrukning o vikt hör väl oxå ihop i viss mån. tung bil = högre skatt
men det är ju bara min ringa mening.

amazon -for life
Zeb - han med 5-cyl skrev:
martin skrev:
hmm.. men om de la all skatt på bränslet, skulle väl det resultera i att alla vill ha så bensinsnåla bilar som möjligt för att komma billigt undan, så att de måste höja priset på bensinen ytterligare, o då skulle såna som inte har råd med nya fina bensinsåla bilar få ännu mindre chans att köpa en ny fin bil eftersom de måste lägga pengarna på bränslet. o min amazon, som redan är skattefri, skulle säkert bli dubbelt så dyr i drift.. alltså, det skulle bli bättre för de redan rika. men i miljösynpunkt är det särkert en god tanke.
jag tror att skatt efter vikt verkar vettigt, för bränsleförbrukning o vikt hör väl oxå ihop i viss mån. tung bil = högre skatt
men det är ju bara min ringa mening.

amazon -for life

Vi kör ett par räkneexempel: Bil 1 är en småbil med en tjänstevikt som motsvarar en vägskatt på 1000 kr och har en snittförbrukning på 0.6 l/mil
Bil 2 är en mellanklassbil med en tjänstevikt som motsvarar ca 1500 kr och en snittförbrukning på ca 0.9 l/mil.

Kostnad för att köra Bil 1 1000 mil på ett år med ett bränslepris på 10 kr/l blir: 7000 spänn
Kostnad för att köra Bil 2 1000 mil på ett år med ett bränslepris på 10 kr/l blir: 10500 spänn

Nu gör vi samma räkneexempel MEN med Zebs skatteförslag istället: Detta baseras på snittet av alla bilisters bränsleförbrukning, som i det här fallet blir 750 liter om året och snittet av vägskatten som blir 1250 spänn om året, för att inkludera vägskatten i soppaskatten skulle vi behöva höja soppapriset med 1250/750=ca 1.6666666666666666666667 kr/litern.

Med det här skattesystemet skulle kostnaden för att köra småbilen 1000 mil bli: 7000 spänn
och kostnaden för att köra mellanklassbilen 1000 mil skulle bli: 10500 spänn

Det skulle mao bli precis lika dyrt/billigt för medelbilisten som i dagsläget med skillnaden att detta är ett rättvist system, dom som inte har råd att köra så mycket med sin bil och följaktligen inte sliter så mycket på vägarna betalar heller inte så mycket i vägskatt. Ni stackare med veteranfordon kommer ju i kläm men tycker du att det är rättvist att ni ska få köra skattebefriat, egentligen? Var nöjd med att det räcker med besktning varannat år

martin skrev:Du har nog rätt i det Zeb. det slår nog mer rättvist. det finns några fler undantag som blir lidande, min tanke var väl att de lär höja skatten lite
mer. för det tror jag de skulle göra. men i ditt förslag, så verkar det ju bättre.

fast då måste jag nog byta bil, till något bensinsnålare, o köra lite mindre. men det jag vill inte

det är inte alltid jag har rätt, men jag har aldrig fel..
Zeb - killen som har en turbo på sin bil skrev: Troligtvis har du rätt, om nu ett sånt här förslag skulle gå igenom så skulle dom troligen se till att dom fick in mer pengar än i dagsläget, det är ju halva utmaningen, att stjäla så mycket som möjligt från folket utan att dom klagar... Men i samma veva som dom såg över det så kunde dom gott fimpa registerhållningsavgiften, är det någon som vet vilken funktion den fyller? Man kan ju tänka sig att det kanske fanns behov av en sådan på den tiden då bilregistret existerade i pappersform, men så är det väl knappast i dagsläget?

Vilket minne jag har... :o
För Maccan i tiden.
Team GMBH Rennsport
Zeb
Lever här på forat...
Inlägg: 1113
Blev medlem: 24 okt 2001 01:00
Ort: Habo
Kontakt:

Inlägg av Zeb »

Jag är imponerad!
Elias
Lever här på forat...
Inlägg: 1313
Blev medlem: 14 nov 2001 01:00
Ort: Gammelstad
Kontakt:

Inlägg av Elias »

Det finns fler alternativ, SÄNK SKATTERNA så kör folk mer bil och använder mer pengar på bränsle och alla får en ökad chans att köpa nya och bränslesnåla bilar som är mindre miljöovänliga.

Det är bättre att folk köper 10l bränsle till än att man köper samma mängd som idag och betalar mer per liter. Det ger mer pengar att satsa på vägar, miljö och trafiksäkerhet, men å andra sidan, har man någonsin använt HELA koldioxidskatten till miljöförbättringar?
Zeb
Lever här på forat...
Inlägg: 1113
Blev medlem: 24 okt 2001 01:00
Ort: Habo
Kontakt:

Inlägg av Zeb »

Kobban skrev:Det finns fler alternativ, SÄNK SKATTERNA så kör folk mer bil och använder mer pengar på bränsle och alla får en ökad chans att köpa nya och bränslesnåla bilar som är mindre miljöovänliga.
Nu blir jag konfunderad, du menar väl SÄNK SKATTERNA så att folk får mer pengar över och kan köpa sig en nyare och mer miljövänlig bil?
Kobban skrev:Det är bättre att folk köper 10l bränsle till än att man köper samma mängd som idag och betalar mer per liter. Det ger mer pengar att satsa på vägar, miljö och trafiksäkerhet, men å andra sidan, har man någonsin använt HELA koldioxidskatten till miljöförbättringar?
Varför är det bättre att ickeförnybara naturresurser förbrukas snabbare? OM priset på bensin skulle sjunka drastiskt, säg till ca 5 kr/litern så skulle jag nog inte köra nämnvärt mer än idag, men däremot skulle jag få mer pengar över till annat. (justerbara koni, r-däck, riktig stol... osv)

Jag är tveksam till om 10% av skatteintäkterna på olika bränslen går till miljöförbättringar, däremot så är jag inte säker på att det är just därför dom existerar utan mer för att begränsa folks köplusta och kanske påverka folk att köpa mer bränslesnåla bilar, men här är det ju något som slår mot dom som redan har det dåligt ställt. Måste man lägga alla bilpengar på att köra bilen så blir det ju lite svårt att spara ihop pengar till att köpa en nyare bil.

Sen är väl den största boven i dramat just koldioxidskatten, av alla ämnen en katalysatorrenad bil släpper ut så är koldioxiden den som man ser allvarligast på då HC, CO osv släpps ut i så oerhört små mängder från en modern motor. Anledningen till att man vill begränsa koldioxidutsläppen är som de flesta kanske vet att det finns ett antal forskare som tror att dom ökade utsläppen av koldioxid bidrar till den globala medeltemperaturhöjningen. Samtidigt så finns det forskare som hävdar att det är en stor bluff, att temperaturhöjningen överhuvudtaget inte har något med koldioxidutsläppen att göra utan med ökad solaktivitet etc. Men det är kanske onödigt att chansa...
Elias
Lever här på forat...
Inlägg: 1313
Blev medlem: 14 nov 2001 01:00
Ort: Gammelstad
Kontakt:

Inlägg av Elias »

Zeb skrev:
Kobban skrev:Det finns fler alternativ, SÄNK SKATTERNA så kör folk mer bil och använder mer pengar på bränsle och alla får en ökad chans att köpa nya och bränslesnåla bilar som är mindre miljöovänliga.
Nu blir jag konfunderad, du menar väl SÄNK SKATTERNA så att folk får mer pengar över och kan köpa sig en nyare och mer miljövänlig bil?
Kobban skrev:Det är bättre att folk köper 10l bränsle till än att man köper samma mängd som idag och betalar mer per liter. Det ger mer pengar att satsa på vägar, miljö och trafiksäkerhet, men å andra sidan, har man någonsin använt HELA koldioxidskatten till miljöförbättringar?
Varför är det bättre att ickeförnybara naturresurser förbrukas snabbare? OM priset på bensin skulle sjunka drastiskt, säg till ca 5 kr/litern så skulle jag nog inte köra nämnvärt mer än idag, men däremot skulle jag få mer pengar över till annat. (justerbara koni, r-däck, riktig stol... osv)
Jag kanske inte utryckte mig riktigt som jag borde, visst menar jag att man ska ha bränslesnåla bilar, bäst vore om de gick på vatten och renade luften samtidigt.
Vad jag menade var att de som nu inte kan köpa en mer bränslesnål bil kan kanske använda sin bil mer som de behöver för att de har råd med mer bensin, de som då prioriterar att spara till en nyare och mindre miljöovänlig bil (FINNS miljövänliga bilar) kan göra så om de önskar.

Men det kanske låter lite när man talar om att det slår mot folk på landsbygden, men det slår HÅRT jag kör - utan att ha egen bil och utan jobb - ca 2000-2500 mil per år, dessutom bor jag i Luleå, Norrbottens största stad, har massor med möjligheter att åka buss, tåg och flyg. Tänk då på de som bor i tex Palaja. Kommunen är 30 MIL lång, de har en klädaffär och där vill man helst inte handla alla sina kläder, jag lovar.
De har 18 mil till Haparanda, 17 till Kiruna. En kille som är med i samma kör som jag kommer därifrån, han körde ca 4000 mil per år, MED SIN PAPPAS BIL.
Det kapar folk vid fotknölarna!
Zeb
Lever här på forat...
Inlägg: 1113
Blev medlem: 24 okt 2001 01:00
Ort: Habo
Kontakt:

Inlägg av Zeb »

Jo, det är nog ganska så enkelt att vara politiker och sitta och bestämma att skatten på bränsle ska vara si och så många ören per liter... när man sitter i en storstad med alla tänkbara transportmöjligheter och självklart möjligheten att åka taxi på jobbets bekostnad, inte underligt om man tappar perspektivet lite.

Som någon sa... livet är hårt men orättvist
Skriv svar