Körskola

Allt som handlar om bilar, mc, mm.

Moderatorer: Senior moderators, Moderators, Webgruppen

Z3 Viktor
Megapostare!
Kontakt:

Körskola

Inlägg av Z3 Viktor »

Tja!
Ett tag sen man va inne här =)
en lite fråga bara, får man börja på trafikskola innan man är 18?
Typ övningsköra å sånt.

/Viktor
Jonatan
Postar så det viner...

Inlägg av Jonatan »

Det tror jag va? Jo, man får skriva in sig innan du är 18. Från den dag du fyller 18 får du skriva teoriprovet, och efter du skrivit det får du köra upp.

Nu har inte jag själv fyllt 17 än, så jag är inte helt säker... :)
Ando
Gör inte annat än skriver...

Inlägg av Ando »

Du kan börja i körskolan om du har tillstånd att övningsköra, allså ett lämp. Sen får du göra teoriprovet på 18:årsdagen och sen köra upp samma dag (men du får ju inte boka uppkörning förens efter du har klarat teorin, så den chansen är inte så stor att du får tid samma dag)
Man måste ju ha gjort halkbana också.
Samuel S
Legend!
Kontakt:

Inlägg av Samuel S »

Ando skrev:Sen får du göra teoriprovet på 18:årsdagen och sen köra upp samma dag (men du får ju inte boka uppkörning förens efter du har klarat teorin, så den chansen är inte så stor att du får tid samma dag)
Jo då.
Jag gjorde precis så.
Man kan boka uppkörningen innan man klarat teorin, men man måste va rätt säker på att klara provet. För missar man provet så får man betala för den uppkörningen man bokat.
Jag hade alla rätt :-)
Samuel Silverudd | Team GMBH Rennsport
BOB
Kontakt:

Inlägg av BOB »

BMW Samuel skrev:
Ando skrev:Sen får du göra teoriprovet på 18:årsdagen och sen köra upp samma dag (men du får ju inte boka uppkörning förens efter du har klarat teorin, så den chansen är inte så stor att du får tid samma dag)
Jo då.
Jag gjorde precis så.
Man kan boka uppkörningen innan man klarat teorin, men man måste va rätt säker på att klara provet. För missar man provet så får man betala för den uppkörningen man bokat.
Jag hade alla rätt :-)
men nu har ju du haft körjort väldigt länge också. när jag tog körkört för 3 1/2 år sedan så kunde man inte boka uppkörning för än efter uppskrivningen så jag skrev upp första vardagen efter födelsedagen sen fick man vänta en vecka på uppkörning sen hade man körkort.
skriva in sej på en körskola kan man göra innan man fyllt 18 bara man har lämp. man vill ju vara färdig till att ta körkort när man fyller.
Robert Gustafsson
Samuel Lindkvist
Legend!
Kontakt:

Inlägg av Samuel Lindkvist »

Jag skrev upp på min 18års dag. Gick alldeles utmärkt.
BMW M3 E30 - BMW 530D F10 - ALPINA B3 2,7 CAB Replica - BMW Z4M Coupé
Samuel S
Legend!
Kontakt:

Inlägg av Samuel S »

BOB skrev: men nu har ju du haft körjort väldigt länge också. när jag tog körkört för 3 1/2 år sedan så kunde man inte boka uppkörning för än efter uppskrivningen så jag skrev upp första vardagen efter födelsedagen sen fick man vänta en vecka på uppkörning sen hade man körkort.
Dom sa precis samma sak till mej då också.
Men om man tjatar o säjer att man vill ha kortet så fort det går så ska det gå. Jag tror inte att reglerna ändrats sen dess, utan det måste nog gå nu likaväl som då.
Men jag är inte säker heller,
Samuel Silverudd | Team GMBH Rennsport
Dalle
Megapostare!

Inlägg av Dalle »

min kompis som fyller snart "tiggde" till sej det på samma dag... så visst går det fortfarande... :wink:
Gindemo
Lever här på forat...

Inlägg av Gindemo »

Jag lyckades få teori och uppkörning på samma dag, tre dagar efter att jag fyllt 18. Men visst, hade jag inte klarat teoriprovet hade jag fått betalt iaf för uppkörningen. Det var dock 6 1/2 år sedan, och att både min mor, min farbror och min mosters man var trafikskollärare gjorde det inte sämre när jag skulle boka tid. 8)
Marcus Gindemo
Bmw 530 xd
Saab 9-5 aero
Saab 900 t16 cab
Saab 9-3 toppola
petnoga
Megapostare!

Inlägg av petnoga »

Gindemo skrev:Jag lyckades få teori och uppkörning på samma dag, tre dagar efter att jag fyllt 18. Men visst, hade jag inte klarat teoriprovet hade jag fått betalt iaf för uppkörningen. Det var dock 6 1/2 år sedan, och att både min mor, min farbror och min mosters man var trafikskollärare gjorde det inte sämre när jag skulle boka tid. 8)
Vi bytte in en bil från en viss trafikskola i Eskilstuna för inte så länge sedan (ca 3 veckor sen). Jag kan dessvärre inte avslöja vilken skola det varifrån.
Bilen var iaf. en Saab 9-5 Aero Kombi Nordic -02 (uttagen 020624). Silvermetallic med läder, xenon, vinge m.m. Det ska också tilläggas att den var steg 2 trimmad av BSR sportsman. Dvs. chip + sportavgassystem. 300Hk. Gick faktiskt helt OK, för att vara en Saab.
Lägg därefter till dubbelkommando och "ÖVNINGSBIL" -skylt så har du en perfekt bil att träna omkörningar med...
Fast inte tillräckligt, eftersom han bytte upp sig till en Mitsubishi... ;-)

// P
Petrus
2002 VW Bora V6 4-motion Highline
2010 Kia Cee'd 5D 1,6 CRDi Sport - SÅLD
Martin Fåglefelt

Inlägg av Martin Fåglefelt »

Halkkörning får man göra när man är 17 år och 9 månader.....och det är kul...förutom faktumet att man kör renault....=(....men men...brett gick det iaf....chip.
Martin Fåglefelt
BMW 528 Sedan -99
BMW 530 Sedan -04

tel. 0725-423500
Ando

Inlägg av Ando »

Fåglefelt skrev:Halkkörning får man göra när man är 17 år och 9 månader.....och det är kul...förutom faktumet att man kör renault....=(....men men...brett gick det iaf....chip.
Vadå?
Det är väl inget fel på Renault Megané? Var ganska ställ- och spinn-vänliga :wink:, var väl det att de drev på fel hjul.
Jag tyckte de var ganska pigga, typisk mammabil. :lol:

Ps. Tack för igår Martin, första gången jag har varit med där någon som "kört" på industriområdet övningskörde :roll: Ds.
Senast redigerad av 1 Ando, redigerad totalt 3 gånger.
Z3 Viktor
Megapostare!
Kontakt:

Inlägg av Z3 Viktor »

Ando skrev:
Fåglefelt skrev:Halkkörning får man göra när man är 17 år och 9 månader.....och det är kul...förutom faktumet att man kör renault....=(....men men...brett gick det iaf....chip.
Vadå?
Det är väl inget fel på Renault Megané? Var ganska ställ- och spinn-vänliga :wink:, var väl det att de drev på fel hjul.
Jag tyckte de var ganska pigga, typisk mammabil. :lol:

Ps. Tack för igår Martin, första gången jag har varit med och "kört" på industriområdet där föraren övningskör :roll: Ds.
Jo de va kul =)
industriområden är bra å ha tycker lilla ja... men akta sig för snöhögar ska man göra =P

Får börja spara till alla körlektioner nu =)
ska ha körkort innan nyår!! :D
Martin Fåglefelt

Jag och en kompis var ute och lekte "prästens lilla kråka" i 70-80 km/h där på industriområdet...bara det att diket blev en stor fin snöhög... fick dra loss eländet med bil....

Apropå renaulten...den funkade väl, men´jag funderade på varför d inte hade nån bakhjulsdriven bil, med tanke på att iaf jag kommer försöka köra sådana åtminstone 5-6 år till....(hoppas jag)...
Martin Fåglefelt
BMW 528 Sedan -99
BMW 530 Sedan -04

tel. 0725-423500
Ando

Inlägg av Ando »

Fåglefelt skrev:Apropå renaulten...den funkade väl, men´jag funderade på varför d inte hade nån bakhjulsdriven bil, med tanke på att iaf jag kommer försöka köra sådana åtminstone 5-6 år till....(hoppas jag)...
Säg en ny bil i samma storlek som är bakhjulsdriven.
Martin Fåglefelt

hmm...mercedec A, och Mercedes Sportkupé. =)
Martin Fåglefelt
BMW 528 Sedan -99
BMW 530 Sedan -04

tel. 0725-423500
petnoga
Megapostare!

Inlägg av petnoga »

Fåglefelt skrev:hmm...mercedec A, och Mercedes Sportkupé. =)
Mercedes A är inte bakhjulsdriven... men däremot BMW 3 och Lexus IS. En av körskolorna i Västerås kör mycket BMW 316.
Petrus
Martin Fåglefelt

petnoga skrev:
Mercedes A är inte bakhjulsdriven...
Säker?
Martin Fåglefelt
BMW 528 Sedan -99
BMW 530 Sedan -04

tel. 0725-423500
Andreas K

Inlägg av Andreas K »

halkbanan var rätt kass. Så som dom framhjulsdriva uppträde där har jag aldrig trotts BRUTALA försök fått någon framkrafsar att göra sen på andra ställen. Överstyrda grävlingar är det ovanligt om, tyvärr.
/Andreas
petnoga
Megapostare!

Inlägg av petnoga »

Fåglefelt skrev:
petnoga skrev:
Mercedes A är inte bakhjulsdriven...
Säker?
Jag var helt övertygad om att den var bakhjulsdriven ända till dess att jag hjälpte en upp ur ett dike i Sälen. Den slirade inte på bakhjulen... och så körde jag en i förra veckan, och testade lite på industriområdet kring jobbet och så. Den var framhjulsdriven.

BMW är den enda stora Europeiska biltillverkaren som inte har tillverkat en enda framhjulsdriven bil, så vitt jag vet. BMWs chef uttalade sig kring ryktena om framhjulsdrift på den kommande 2-serien ungefär med orden "Vi vidhåller att en riktig bil ska drivas av bakhjulen och styras med framhjulen, alternativt fyrhjulsdrift."

/P (vet inte allt, men jobbar i samma hus som BMW)
Petrus
Skriv svar