Jag funderar på att gjuta en fin fet frontläpp till min pegg i stället för att köpa den färdig.
Är det svårt? Vad kostar det på ett ungefär?
Jag läste på Peugeot-sport-club's hemsida följande tips och det verkar ju enkelt...
Glasfiber och polyesterplast är ett bra, billigt och ganska enkelt material att arbeta
med. Egentligen är det mer plast än glasfiber , då glasfibern är bara används
som armering.
Nyckelord i detta sammanhang är som i så mycket annat: Förberedelse och noggrannhet.
Att bygga en bra form att gjuta i är det viktigaste om man vill göra det så smidigt som
möjligt. Om man inte väljer att gjuta av exempelvis en stötfångare så är masonit,
spånskivor och plåt utmärkta material att bygga en form av. När mallen är byggd är
nästa steg att preparera
denna. Det görs enklast med hjälp av sandpapper och lack.
Formen sprayas sedan med så kallad Formsläpp. Det är ett silikonbaserat spray
som undviker att plasten fäster i formen.
Före gjutning klipper eller river man av
lämpligt stora delar glasfiber, och ser till att de passar så bra som möjligt. Man
häller även upp plast i lämplig mugg. När härdare är tillsatt,
har man cirka 30 minuter på sig att arbeta med detta. Det kan låta som ganska länge,
men när man står där och börjar plasta går tiden fort. Blanda därför inte för
mycket plast i början.
Häll eller pensla nu på plast och varva med glasfiber om vart annat till önskad
tjocklek.
Denna procedur kan
göras i omgångar, men se till att "rugga" upp ytan om den har torkat. Då fäster plasten lättare.
När man
plastat klart lossar man delen från formen. I detta skede märker du om du använt
tillräckligt med formsläpp.
Nu återstår fortfarande en hel del arbete,
särskilt om du arbetat lite mer på frihand.
Slipa med ett lite grövre sandpapper tills du är nöjd med resultatet. Finspackla noga
för det
lär vara en hel del luftbubblor. Slipa igen med sandpapper och slutligen med
våtslippapper. När detta är utfört och en jämn och fin yta har trollats fram är det
dags för lackering.
Naturligtvis blir det bäst om
man lämnar iväg detaljen på lackering, men det går att få det ganska bra på egen
hand med bättringsfärg och klarlack.
Eftersom
det är så billigt att bygga i plast och glasfiber så är det inte hela världen om
man misslyckas med första gjutningen. Man lär sig snabb hur man ska, och inte
ska göra.
Lycka till!
Är släppmedlet skadligt för lacken? Tänkte ju göra formar efter originalskärmarna och huven, men skärmarna är ganska rostiga så jag klurar på att låna Commodorens skärmar. Lite synd om man skulle förstöra dem.
Anders Karlsson
Opel Commodore 3,0 24V -77, konbaneglidare
Opel Rekord -69, motorlös bandräpare
tja dyrt är det inte vi (grusbusen o jag) gjöt plastgrepp till hela våran klättervägg o plasten kom vi över gratis men ioförsig rekomenderar jag ju inte den plasten ( PE polyten) till skärmar...
Å är ni sugna kan ni ju alltid komma hit o klättra lite
4 banor 10.5 meter höga, linbana från 11,5m ål lite annat smått o gott
Angåeende lack och släppmedel; jag menade att jag ska gjuta av skärmar som redan är lackade. Rekordens originalslärmar är ganska dåliga, men Commodoren har exakt samma skärmar utan rost. En kompis som pysslat lite med sånt här sa att man måste se till att delen man ska gjuta av är helt slät och fin. Det vore ju synd att upptäcka att släppmedlet har samma inverkan på lack som bromsvätska eller nåt sånt...
Anders Karlsson
Hur stadigt kan man få det då? Skulle det vara möjligt att gjuta en baslåda till bilen eller? Skulle ju vara ganska fränt o ha en formgjuten låda efter bagaget. Eller är det helt uteslutet?
Josef Wahlström - Finspång - Östergötland - Sverige MINA BILDER
Gutta skrev:
ja du hur gör du då släpp medel funkar nog inte på heltäcknings matta??
Tvivlar på det jag med. Men man kan ju göra en form innan kanske???...
Men det jag tänkte var hur stadigt det blir. Det går ju visserligen o stadga upp endel men om det bir för mjukt så kommer det nog att "fladdra" i lådan ändå o det vill man ju inte vara med om...
Josef Wahlström - Finspång - Östergötland - Sverige MINA BILDER
Josef skrev:Men det jag tänkte var hur stadigt det blir. Det går ju visserligen o stadga upp endel men om det bir för mjukt så kommer det nog att "fladdra" i lådan ändå o det vill man ju inte vara med om...
Kollade en bilsport för ett tag sen, där hade dom gjutit plastlådor som dom sen satt i sidan bak för att inte mista något bagageutrymme. Dom basarna lät visst grymmt bra ändå, så det går nog bra. Har själv köpt allt jag behöver för att bygga i min... när det nu blir av. Bilen i bilsport var en grymt fräsh Focus.
Om man ska göra en helt platt detalj i glasfiber, som bakluckan på Rekorden, behöver man då göra en form? Skulle det inte kunna gå att bara pensla på plasten på glasfiberväven och sen skära ut önskad form?
Finish är inte högsta prioritet för mig, bara det blir lätt är jag glad!
Skärmarna måste jag nog göra en form till, de är ju välvda hit och dit.
Ska man göra en form av plast först, som man gjuter på originalskärmen, så går det ju åt en massa extra plast. Blir ju dyrt ju.
Totalt lär det nog gå åt nästan 10 kv/m glasfiberväv. Sen ska man ha plast till det också.
Jag skulle kunna försöka ragga tag i färdiga plastskärmar, en kompis köpte såna till sin Rekord, men det är typ 7 år sen.
Jag skulle gärna vilja ha lite hjälp med att plasta, jag kanske limmar fast mig själv...
Anders Karlsson
Det blir svårt att göra en form av masonit till framskärmarna, de är ganska djupa. Bakluckan och huven är inga problem, de är nästan platta. Huven har en upphöjning mitt på, men den är inte högre än ett par cm.
Danne trodde att man kan göra formen till skärmarna av fogskum, vad tror du?
Anders Karlsson
Fogskum med nån typ av mjuk plast utan på kanske funkar. Tex sån plast man har och sätter fuktspärrar på hus. Man kan ju testa lite på småbitar innan man gör på riktigt.
Det var en kille från FINLAND som i Bilsport viade hur han byggt up mallar till spoilers till sin Opel kadet. det var men någe sorts byggskum och såg inte allt för krångligt ut...
Just det, den där "grymma" Kadetten. Synd att bilaset driver i fel ände, annars hade den varit ganska okej.
Mitt bilas driver i rätt ände, kommer inte ens ha hälften så bra finnish (HA HA ) men den kommer att vara mycket tuffare! Särskilt med lövtunna glasfiberdelar lite varstans.
Anders Karlsson