Vinter bilar

Allt som handlar om bilar, mc, mm.

Moderatorer: Senior moderators, Moderators, Webgruppen

Henke
Lever här på forat...
Kontakt:

Inlägg av Henke »

Vilken bil är den optimala vinterbilen(för rimlig summa).

Den goaste jag haft var min gamla ascona B med 2,0E motor, ojojoj vad den gick att köra med.

Men nu i vinter blir det BMW 518i.
Vad kör ni? För ni kör väll inte med fin bilarna.
KTM Adventure -00 -- Grusbusare
Opel Omega -00 -- Bruksbil
Samuel S
Legend!
Kontakt:

Inlägg av Samuel S »

Den optimala vinterbilen är den som jag hade förra vintern. Den är helt enkelt en komplett vinterbil.
En BMW 325iX, alltså fyrhjulsdriven. Riktigt underhållande och praktisk!
petnoga
Megapostare!

Inlägg av petnoga »

Instämmer med föregående talare...
Jag har dock, TROTS vinterdäck och fyrhjulsdrift, lyckats köra fast två gånger under de två månader vi haft bilen...

// Petrus
325iXT -90 (tyvärr inte diesel)
Petrus
2002 VW Bora V6 4-motion Highline
2010 Kia Cee'd 5D 1,6 CRDi Sport - SÅLD
Samuel S
Legend!
Kontakt:

Inlägg av Samuel S »

Ja, jag läste det på "listan" och jag fattar inte hur du lyckas. jag var aldrig i närheten. Men det kanske är så i Norrland, extremt svår terräng.
Maccan
Legend!
Kontakt:

Inlägg av Maccan »

Manta gsi:n jag hade i vintas var inte dum! Diffad axel och 2.0 E, behöver jag säga mer? Lite dålig värme bara. Desto bättre värme i 140...
Marcus Marklund

www.millway.se
petnoga
Megapostare!

Inlägg av petnoga »

Det är inte så svårt... jag höll på att sladda runt lite vid några husbyggen strax utanför stan (2dm lera) och fick för mig att testa hur djupt ner man kunde komma i leran. Sen fastnade jag. När jag öppnade dörren för att se hur jag satt fast saknades 3cm för leran att rinna in i bilen... Efter tio minuters ihärdigt gungande kom jag dock loss, utan att behöva ta hjälp eller gå ur bilen. Klockan var 4 på eftermiddagen och stället ligger utmed en väg, så det var lite pinsamt ett tag. Behöver jag säga att bilen inte var ren efteråt? Man såg inte ut genom sidorutorna...

Ska till Jönköping på lördag kväll...

/ Petrus
fortfarande lerig 325iXT -90
Petrus
Samuel S
Legend!
Kontakt:

Inlägg av Samuel S »

Det är jättecoolt med skitig bil! Eller den SKA va skitig om det är fyrhjulsdriven! Tvätta inte den!
Jag tror minsann att du körde i värre terräng än jag gjorde. Men lera är ruskigt skoj!

Hälsa Jönköping!
Va ska du gör här?
petnoga
Megapostare!

Inlägg av petnoga »

Jag har tvättat och underspolat bilen tvågånger sedan dess... det rinner fortfarande brunt vatten när det regnar...

Det är något möte på kvällen i Pingst. Andreas Sjöblom ska predika, så jag och två kompisar åker med honom. En kul grej som bara varar under lördagkvällen...
Petrus
Martin Tornell
Deluxpostare!

Inlägg av Martin Tornell »

Ja men grabbar, ni vet väl att det är en 245:a som är den allra bästa vinterbilen. Fruktansvärd väghållning, stor och klumpig och slö! Kan det blir sämre... eller bättre menar ja ju :) Men det är grymt bra värme i den iallafall.
petnoga
Megapostare!

Inlägg av petnoga »

Mina föräldrar befinner sig just nu uppe i Sälen i vår stuga... Det är 15cm "vintersnö" och oplogat. Det är vitt överallt.
Vintern började i skogarna mellan Mora och Sälen. Där var det snömodd och slask. Nu sitter dom fast i stugan.

Det hjälpte inte att köpa nya Goodyear Eagle F1... speciellt inte i dimentionen 225/45 17

Man skulle haft en iX till...

// Petrus
Petrus
Skriv svar