Kompressor

Frågor om teknik.

Moderatorer: Senior moderators, Moderators, Webgruppen

Karlsson
Legend!
Inlägg: 3973
Blev medlem: 25 okt 2001 01:00
Ort: Jönköping

Inlägg av Karlsson »

Det heter Dual-Ram hos Opel. Låter ju lite coolare tycker jag!
Anders Karlsson
Opel Commodore 3,0 24V -77, konbaneglidare
Opel Rekord -69, motorlös bandräpare
Anders Toll
Legend!
Inlägg: 3339
Blev medlem: 07 apr 2002 11:17
Ort: Växjö

Inlägg av Anders Toll »

Karlsson skrev:Det heter Dual-Ram hos Opel. Låter ju lite coolare tycker jag!
Det tycker jag låter dom DDRAM eller RDRAM. Coola namn för datorminnen. :-)

Fast det är klart. Det kan ju inte heta "Leif" utan Vanos. :-)
lillskogis

Inlägg av lillskogis »

VTEC fungerar precis så som någon skrev att på låga varv är bara två ventiler aktiva och när motorn kommer upp i varv så aktiveras alla fyra (per cylinder).
Principen är den att när ett visst varvtal uppnås så aktiveras en soleonid som släpper på olja till ventiltryckarna till de inaktiva ventilerna. Oljan påverkar där en slid som går emot ventilen och in i ett spår på densamma och därmed rör sig också ventilen och inte bara ventiltryckaren som på låga varv.
Hoppas att det blev lite klarare.
/Simon
DavidVingerhagen
Normal postare
Inlägg: 32
Blev medlem: 17 aug 2002 00:47
Ort: Norge/ halden

Inlägg av DavidVingerhagen »

vtec : Variable valve Timing and lift Electronic Control
Lita mera info:

http://integra.vtec.net/geeser/vtec.html

http://www.howstuffworks.com/question229.htm
Kjör en rød crx vtec
Mvh David Vingerhagen
Skriv svar