Det har varit mycke nu så jag har inte varit inne här på länge.
Fick ännu mer att göra i fredags, då fick jag hela motorrummet fyllt med olja. Antingen har en kolv smält eller så har topplockspackningen gått sönder, inte roligt!
Men det bör tilläggas att Corvetten aldrig kom ifatt!
Marcus Gindemo
Bmw 530 xd
Saab 9-5 aero
Saab 900 t16 cab
Saab 9-3 toppola
Nu har domen kommit!
Genombränd kolv på 3:ans cylinder.
Av skadorna att dömma så var detta bara en tids frågan innan det skulle ske.
Så om det är någon som har något tips på ny motor/växellåda eller omborrning och nya kolvar så tas all hjälp emot.
Marcus Gindemo
Bmw 530 xd
Saab 9-5 aero
Saab 900 t16 cab
Saab 9-3 toppola
Tråkigt. Va det massa små hack i kolven på översidan? Förmodligen har den spikat sönder pga för lite soppa och högt laddtryck. Mätte du upp lamdavärdet nångång när du körde? jaja.. man lär sig av sina misstag.
Jag har en boostretard som blir över nu när jag bygger ny motor ifall du är intresserad. Alltså man kan backa tändningen lite gran utan att mappa om. Då kan man ladda på lite till utan ras. 2300:- ny Ge ett bud.
BMW M3 E30 - BMW 530D F10 - ALPINA B3 2,7 CAB Replica - BMW Z4M Coupé
Lotus Samuel skrev:Tråkigt. Va det massa små hack i kolven på översidan? Förmodligen har den spikat sönder pga för lite soppa och högt laddtryck. Mätte du upp lamdavärdet nångång när du körde? jaja.. man lär sig av sina misstag.
Jag har en boostretard som blir över nu när jag bygger ny motor ifall du är intresserad. Alltså man kan backa tändningen lite gran utan att mappa om. Då kan man ladda på lite till utan ras. 2300:- ny Ge ett bud.
Nä..jag mätte aldrig lamdavärdet. Fast jag hade dock en progresivbränsletrycksregulator som tryckte på mera soppa, verkade dock inte vara tillräckligt.
Vad är en boostretard???
Marcus Gindemo
Bmw 530 xd
Saab 9-5 aero
Saab 900 t16 cab
Saab 9-3 toppola
Gindemo skrev:
Nä..jag mätte aldrig lamdavärdet. Fast jag hade dock en progresivbränsletrycksregulator som tryckte på mera soppa, verkade dock inte vara tillräckligt.
Vad är en boostretard???
Det är en liten box med en ratt på där man kan ställa hur mycket man vil backa tändningen. Ställ den på tex 1grad så backar den tändningn 1grad vid 1000varv 2grader vid 2000varv osv. Det gör att man kan öka laddtrycket utan risk för spikningar. Som ett chip ungefär fast man kan ställa lite själv. Följer även med en tryckvakt så att man kan ställa vid vilket laddtryck den ska gå in och börja backa. Tex så fort laddtrycket överstiger 1bar.
progresivbränsletrycksregulator räcker inte långt om man inte har en aning om hur mycket soppa den får. men är ju en bit på vägen. Mäter man lamdavärdet så vet man iallafall om man ligger på gränsen eller inte. Det är lätt att mäta med en mulitmeter. Säg till när du fått ihop motorn så ska jag förklara lite mer hur du ska göra.
BMW M3 E30 - BMW 530D F10 - ALPINA B3 2,7 CAB Replica - BMW Z4M Coupé