jag har en last som håller mig fast i ett järngrepp varje vinter. När snön ligger djup o slädarnes medar slinter
jag vill ha
mer SNÖ ge mig MER SNÖ jag ha...
Det är inte bra när det är halt för bilen rullar ju inte lika många mil som mätarn visar. Bakhjulen snurrar säkert 5 gånger längre än bakhjulen... Får väl skruva tillbaka mätaren till våren.
Maccan140: Ja det finns alternativ till bakhjulsdrift. Jag själv har fyrhjulsdrift, d.v.s drivning på samtliga hjul. Mycket fördelaktigt i vinterväglag.
Sen känner jag en som hade framhjulsdrift en gång också.
Visst finns det alternativ.
QuattroM, du skriver: driver på samtliga hjul. Gäller det även reservhjulet som är plaserat i bagageutrymmet?
Det där påhoppet med framhjulsdrift tar jag personligt!
Du är ju inte precis ensam om det där med framhjulsdriften, jag kommer säkert själv ha det systemet i nästa bil. Vad gäller reservhjulet så är det knappast vad jag vill kalla det som ligger underst där bak. Cykehjul kanske (bör ej användas på bilen).
Själv kan jag konstatera att det roligt med fyrhjulsdrift och stark motor... Det är som att köra bakhjulsdrivet när det släpper, det enda som skiljer är NÄR det släpper... Med tvåhjulsdrift hinner man ju knappt backa ut bilen ur garaget innan man fått en okontrollerbar sladd, med fyrhjulsdrift är det lite mer utmaning...
Hehe... ses på vinterträffen! (eller på lördag på Punkt)
Petrus
2002 VW Bora V6 4-motion Highline
2010 Kia Cee'd 5D 1,6 CRDi Sport - SÅLD
Jag kan stolt säga att under 6 års körkortsinnehav har jag aldrig ägt en framhjulsdriven bil.Visst har man kört ett par stycken, typ morsans Micra, men hur kul är det? Nej, bakhjulsdrift och stor bil är det bästa jag vet.760 i vinter, lyxigaste vinterbilen? På sommarn är det stora bakhjulsdrivna Oplar som gäller, Omega, Commodore och Rekord!