En kompis och jag var och hämtade en mäktig Amazon -67 igår. Originalutrustad med overdrive och trasig generator. 3000 spänn fick han ge, frisk under, lack som känns som 300 slippapper. Ett kap.
Lite elfel var det här och var, efter att vi monterat "ny" generator så upptäckte vi att laddlampan lyser svagt när man kör fläkten eller torkarna. Men det är charmigt, bilen är ju trots allt 35 år gammal.
Desutom sitter nog bakaxeln lite löst, det slår ganska hårt i bak när man kör iväg på 1an.
Men en äkta Amazon är det, mörkröd (nästan brun), lister och krom, sportratt och Volvo tillbehörs varvräknare. Den är grym.
Som grädde på moset stod det även en Rekord D Coupe´ med turbodieselmotor och 5 växlad Rekord E låda utanför pizzerian idag. Helt klart en av Opels snyggaste karosser nånsin. Måste nog skaffa en sån snart till nästa projekt, Commodore B GS/E med C30SE... Oj, det fick jag ju inte säga!
Amazonas...
Moderatorer: Senior moderators, Moderators, Webgruppen
Amazonas...
Anders Karlsson
Opel Commodore 3,0 24V -77, konbaneglidare
Opel Rekord -69, motorlös bandräpare
-
- Gör inte annat än skriver...
Ja, vad säger man? Amazon, det är något magiskt över den.
Den långa spaken, de SVINdyra skärmarna. Framskärmarna går ju på 2000:- på en bättre skrot.
Ljudet, den vaderade instrumentbrädan, den långsamt klickande blinkersen mm.
Det har blivit många mil i min kompis härliga bil.
Nu har han satt en 2 liters 5:a me turbo på längden med en M90 till.
Mumma på strippen.
Den långa spaken, de SVINdyra skärmarna. Framskärmarna går ju på 2000:- på en bättre skrot.
Ljudet, den vaderade instrumentbrädan, den långsamt klickande blinkersen mm.
Det har blivit många mil i min kompis härliga bil.
Nu har han satt en 2 liters 5:a me turbo på längden med en M90 till.
Mumma på strippen.
Stämmer bra, Pelle Hörnmarks bror närmare bestämt. Det namnet klingar väl bekant för de flesta i Pingst JPKG.BOB skrev:min första bil var också en amazon... fast kombi.... såg ut som den var målad i falu röd färg...
Köptes amazonen i hovslätt??? i såfall vet jag vilken det är.....
Anders Karlsson
Karlsson skrev:Stämmer bra, Pelle Hörnmarks bror närmare bestämt. Det namnet klingar väl bekant för de flesta i Pingst JPKG.BOB skrev:min första bil var också en amazon... fast kombi.... såg ut som den var målad i falu röd färg...
Köptes amazonen i hovslätt??? i såfall vet jag vilken det är.....
jopp det var den jag menade.....
Robert Gustafsson